arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

خودداری کمیسیون اروپا از میانجیگری و حمایت تندروهای اروپا از جدایی‌طلبان کاتالونیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی‌ که کمیسیون اروپا تصمیم گرفته از میانجیگری در مساله کاتالونیا خودداری کند ، تندروهای اروپا از جدایی طلبان این ایالت حمایت می‌ کنند.

به گزارش ایرنا ، کمیسیون اروپا همیشه تلاش کرده است از ورود به بحران استقلال طلبی ایالت کاتالونیا در اسپانیا اجتناب کند و با گفتن اینکه این وضعیت یک موضوع داخلی اسپانیاست به آن ورود ننماید.
 
این کمیسیون البته پس از ثبت صحنه های برخورد خشونت آمیز پلیس اسپانیا با رای دهندگان کاتالونیا در روز همه پرسی یکشنبه گذشته، از توسل دولت به خشونت برای ممانعت از برگزاری روند مذکور انتقاد کرد.
 
حال با گذشت چند روز از همه پرسی، کمیسیون اروپا بار دیگر به موضع همیشگی خود در این خصوص یعنی عدم دخالت در یک موضوع داخلی اسپانیا بازگشته است.
 
درخواست انجام شده از این کمیسیون برای میانجیگری در وضعیت بین دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا نیز با همین استدلال از سوی کمیسیون رد شده است.
 
کمیسیون اروپا درحالی‌ از میانجیگری خودداری می‌ کند که جنبش جدایی طلبی ایالت کاتالونیا در روزهای اخیر یک سری دوست در داخل مرزهای اروپا پیدا کرده است.
 
پس از تحولات اخیر، اکثر گروه های راست گرای افراطی اروپا با جدایی طلبان کاتالونیا اظهار همبستگی نموده اند.
 
درحالی که دولت های آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و یا هلند از دولت راخوی دفاع می کنند و خواستار برقراری نظم عمومی و سازمانی در اسپانیا شده اند، گروه های بیگانه ستیز، تندرو و مخالف این کشورها علیه نخست وزیری اسپانیا در دفاع از کاتالونیا موضع گرفته اند.
این گروه ها از انفعال اتحادیه اروپا در برابر 'نقض حقوق مردم کاتالونیا' انتقاد نموده اند.
بنا براین گزارش، کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523 هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
 
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.
 
جدایی‌ خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد.
 
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
 
این همه پرسی که روز یکشنبه برگزار شد ازسوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
 
در همه پرسی روز یکشنبه 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیرقانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت.
برچسب ها: کاتالونیا ، اسپانیا
نظرات بینندگان