arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

معاون وزیر امور خارجه: با حوصله و آرامش به دنبال حل موضوع کردستان عراق هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه مذاکرات میان ایران، ترکیه و عراق در خصوص همه پرسی استقلال کردستان عراق را خوب توصیف کرد و گفت: با حوصله و آرامش به دنبال حل موضوع همه پرسی استقلال کردستان عراق هستیم که در این راستا مذاکراتی نیز با سوریه صورت می گیرد.

به گزارش انتخاب، ابراهیم رحیم پور روز پنجشنبه در حاشیه سفر به قم و دیدار با مراجع تقلید در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران ادامه داد: سفر اردوغان به ایران، سفر ویژه، مهم و تاثیرگذاری بود به طوری که می توان گفت در طول چهار سال گذشته سفری به این اندازه اهمیت نداشتیم.
 
معاون وزیر امور خارجه: با حوصله و آرامش به دنبال حل موضوع کردستان عراق هستیم 
وی با بیان اینکه مواضع اردوغان به ایران بسیار نزدیکتر از گذشته شده است افزود: مواضع اردوغان و ترکیه بسیار به مواضع ایرن در عراق و تا اندازه ای در سوریه نزدیک شده که آینده تحولات منطقه را روشن تر از گذشته می کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در چارچوب سفری رسمی روز چهارشنبه 12مهرماه به ایران سفر کرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه همچنان با بیان اینکه 80 درصد مشکل بزرگ داعش در منطقه را حل کردیم و تنها 20 درصد آن باقی مانده است گفت: هنوز فتنه داعش به اتمام نرسیده، اسرائیل یک فتنه جدید با همه پرسی استقلال کردستان عراق برای منطقه طراحی کرده است اما همانگونه که با ما با داعش مواجه و موفق شدیم در این مورد و موارد مشابه نیز همین کار را می کنیم با این تفاوت که داعش از ما نبود ولی کوردها از ما هستند.

رحیم پور، با بیان اینکه دشمن در حال سوء استفاده از کوردها است افزود: در حال دنبال کردن مسیری برای حل مشکل پیش آمده پس از همه پرسی استقلال کردستان در عراق هستیم که مثل بازی برد - برد با 1+5 در این موضوع نیز نفع ایران، عراق، کردها و ترکیه نفع یکسانی باشد.

وی خواست کردها در عراق را برابر با سایر قومیت ها دانست و تاکید کرد: مطمئن هستیم می توان در این مورد هم حرکتی کرد که کردها به سهم خود و برابری با بقیه قومیت ها برسند همانگونه که در ایران قومیت ها با هم برابر هستند چرا که ملت کورد فقط احساس تبعیض در برخی امور می کند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر حقوق کوردهای عراق محقق و این تبعیض ها برطرف شود و همچنان سران کوردها بر جدایی از عراق تاکید داشتند نشان می دهد که سرمنشاء مشکل ها در خارج از کردستان است.

وی ارتباط جمهوری اسلامی و عراق را بسیار گسترده و نزدیک دانست و تاکید کرد: سفر مقام های کشورمان به عراق همیشگی و روزانه است و ارتباط های نزدیک سیاسی، نظامی و اقتصادی میان عراق و ایران وجود دارد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در پاسخ به گزینه های احتمالی ایران در خصوص جدایی کردستان عراق تاکید کرد: کشورهای مختلف عربی مرزها را بر قطر بستند ولی جمهوری اسلامی ایران مرزها را باز کرد و کمک به نجات قطر کرد و همچنان هم این امکان را داریم که مرزها را ببندیم و یا باز کنیم.

همه پرسی اقلیم کردستان عراق ساعت 8 صبح روز دوشنبه سوم مهرماه با وجود مخالفت دولت مرکزی عراق و کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه در سه استان اقلیم (اربیل، سلیمانیه و دهوک) و مناطق مورد مناقشه برگزار و بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان عراق مردم کورد به جدایی اقلیم کردستان عراق رای موافق دادند.

ابراهیم رحیم پور سرعت تحولات منطقه را بسیار زیاد دانست و گفت: امروز سرعت و پیچیدگی تحول های منطقه بسیار زیاد است به طوری که شاهد هستیم همزمان با سفر اردوغان به ایران، پادشاه عربستان به مسکو رفته و این 2 سفر نمادین، پیام های زیادی دارد.

وی با بیان اینکه امروز سیاست خارجی فقط 2 جانبه نیست بلکه به یک موضوع پیچیده و چند جانبه در منطقه و دنیا تبدیل شده است افزود: مراجع تقلید و بزرگان حوزه نسبت به اخبار منطقه و جهان به طور کامل اشراف دارند ولی پشت این اخبار، اخبار ویژه و تحلیل وجود دارد که باید علما به عنوان سرمایه های کشور در جریان آنها قرار گیرند که هدف از این سفر نیز ارائه اخبار ویژه و تحلیل ها نسبت به مسائل منطقه و جهان و شنیدن پیشنهادها و راهکارهای مراجع در این زمینه است.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه با بسیار سخت و پیچیده دانستن شرایط منطقه تاکید کرد: مدیریت تحولات شتابان منطقه به عنوان یک کار پیچیده و بزرگ، نیازمند کار تیمی، همراهی و استفاده از تمام ظرفیت های کشور است.

وی با اشاره به جنایات در میانمار و اقدام های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه افزود: میانمار موضوعی است که علما و مراجع تقلید نسبت به آن حساسیت ویژه دارند که در این دیدار کارهایی که جمهوری اسلامی برای توقف این جنایت ها و جلوگیری از کشتار مسلمانان در حال انجام است، تشریح شد و مراجع پیشنهادهایی در این زمینه ارائه دادند.

به گزارش ایرنا در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.

روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان