arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۲ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

سرلشگر باقری: اگر غائله کردستان حل نشود، حتماً مبداء درگیری چند ده ساله در منطقه خواهد بود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تاکید بر عدم پذیرش نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و استقلال این منطقه از حاکمیت عراق اظهار کرد: اگر این حادثه حل نشود، حتماً مبداء درگیری چندده‌ساله‌ای در منطقه خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تاکید بر عدم پذیرش نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و استقلال این منطقه از حاکمیت عراق اظهار کرد: اگر این حادثه حل نشود، حتماً مبداء درگیری چندده‌ساله‌ای در منطقه خواهد بود.

به گزارش انتخاب، سردار سرلشگر محمدحسین باقری شامگاه پنجشنبه - ۱۳ مهر - در مراسمی که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حسین همدانی برگزار شد، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) راه و رسم ایثار، اخلاق،‌ فداکاری و شهادت را به ملت بزرگ ایران و جوانان آموخت و شهدای بزرگی همچون شهید همدانی را پرورش داد.
 
سرلشگر باقری: اگر غائله کردستان حل نشود، حتماً مبداء درگیری چند ده ساله در منطقه خواهد بود

وی با بیان اینکه شهید همدانی از سابقون رزمندگان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: شهید همدانی از ابتدای نوجوانی خود در راه اسلام و انقلاب اسلامی حرکت، خودسازی و تلاش کرد و هیچ گاه لحظه‌ای به فکر آسایش، آرامش و دوری از سختی نبود؛ نهایتاً نیز اجر خود را در جبهه حریم اهل بیت (ع) دریافت کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نگارش وصیت‌نامه شهید همدانی، گفت: ملاحظه و مطالعه وصیت‌نامه شهید همدانی که اندکی بیش از دو هفته قبل از شهادت ایشان به نگارش درآمده، نشان می‌دهد که این شهید گرانقدر دریایی از معرفت در سینه خود جای داده بودند.

باقری با تاکید بر اینکه خواندن وصیت‌نامه شهدا همواره به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: باید بارها وصیت‌نامه‌های شهدا از جمله شهید همدانی را بخوانیم  و بصیرت را در آن‌ها پیدا کنیم. نگاه به زندگی شهید همدانی نشان می‌دهد که در هر برهه از زمان با درک صحیح، ایشان بهترین و سخت‌ترین ماموریت‌ها را انتخاب و با جدیت و تمام توان آن‌ها را دنبال کرده‌اند و توانسته‌اند که با اثرگذاری در آن ماموریت‌ها، به صحنه‌های دیگر حرکت کنند.

وی با اشاره به حضور سردار همدانی در کنار روحانیت در ایام زندگی خاطرنشان کرد: سردار همدانی از ابتدا همواره تابع روحانیت بودند و در کنار شهید مدنی درس اخلاق آموخت. او همچنین در کنار آیت‌الله نوری همدانی و سایر علما، اسلام را فرا گرفت و تلاش کرد تا در مسیر آن حرکت کند. تربیت اسلامی و تبعیت از امام و رهبری از جمله موضوعاتی است که در زندگانی شهید همدانی به وضوح قابل مشاهده است.

باقری در ادامه به بیان برخی سوابق شهید همدانی پرداخت و خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی شهید همدانی بلافاصله بصیرت خود را به کار گرفت و زمانی که مشاهده کرد انقلاب با خطراتی مواجه است، زندگی عادی خود را کنار گذاشت. او از موسسان سپاه همدان است و نقش اساسی در مقابله با کودتای نقاب در پایگاه هوایی نوژه ایفا کرد. نقش آفرینی در امنیتی کردستان در کنار شهید صیاد شیرازی و همچنین فرماندهی در جبهه سرپل ذهاب گیلانغرب و بازی‌دراز و همچنین حضور در کنار متوسلیان، همت و شهبازیان در انتقال رزمندگان از کردستان و غرب به جنوب برای ایجاد تیپ حضرت رسول پیش از عملیات فتح‌المبین از جمله سوابق و افتخارات ایشان محسوب می‌شود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: شهید همدانی سطح به سطح از یک رزمنده تا فرماندهی عالی‌رتبه از ایام پیش از انقلاب اسلامی تا پایان عمر خود حضور و تاثیرگذاری داشته است. ایشان پس از دفاع مقدس نیز در سخت‌ترین مسئولیت‌ها را در سطوح عالی سپاه بر عهده گرفت و نهایتا در مقابله با فتنه ۸۸ در مسئولیت فرماندهی سپاه حضرت رسول (ص) تهران نقش و تاثیر بی‌بدیلی داشت. سردار همدانی در آن روزها که بیش از ۶۰ سال سن داشت، به فکر رفتن به سوریه و دفاع از حرم آل‌الله افتاد. ایشان همواره به پشت جبهه دشمن نگاه می‌کرد و معتقد بود که درست است که ما با داعش و نفاق درگیریم اما پشت این جبهه دشمن صهیونیستی است. شهید همدانی و همه همرزمان خود دشمن را دست کم نمی‌گرفتند.

او با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی و ایالات متحده در ایجاد داعش و حمایت از آن اظهار کرد: شهید همدانی در آن زمان درک کرد که اگر جبهه مقاومت شکل نگیرد و شکست بخورد، آنگاه سنگرها و خاکریزها یکی یکی فرو می‌ریزد و ام‌القرای جهان اسلام به خطر می‌افتد. نابودی داعش و جبهه‌النصره در سوریه و حفظ حکومت سوریه از اهداف شهید همدانی بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تاکید بر اینکه اصل مقاومت و جمهوری اسلامی در جبهه مقاومت است خاطرنشان کرد: اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند که بیست و چند سال تا نابودی رژیم پوشالی نمانده است، نگاهشان به جبهه مقاومت و رزمندگان آن و جوش و خروش‌هایی است که در منطقه سوریه، لبنان، عراق، بحرین و مرزهای ما اتفاق می‌افتد. این‌ها دست به دست هم می‌دهند و آن تار عنکبوت سست و بی‌پایه را سست‌تر از قبل می‌کنند.

سرلشگر باقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و همراهی با سردار همدانی پرداخت و گفت: در سال ۶۶ فرماندهی جنگ برای تصمیم‌گیری در منطقه غرب تصمیم به اعزام یک تیم شناسایی به مناطق شمال عراق از جمله سلیمانیه گرفت. بر خلاف آنچه که برخی درباره جنگ و تصمیم‌گیری نسبت به اعزام نیروها به مناطق جنگی و عدم حضور فرماندهان در این مناطق مطرح می‌کنند، مسئولانی از قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان عالی‌ترین قرارگاه جنگ به مدت ۲۰ روز در عمق عراق عملیات شناسایی انجام دادند. در آن ۲۰ روز ما به همراه سردار همدانی وارد خاک عراق شدیم و جبهه‌های مختلف آن منطقه را شناسایی کردیم و به کشور بازگشتیم. پس از بازگشت به کشور نیز گزارش‌های لازم را به فرماندهی جنگ و سپاه ارائه کردیم. اما آنچه که در این ۲۰ روز مشاهده کردم، فداکاری، ایثار، ایمان، اخلاص و خستگی‌ناپذیری و همچنین وظیفه‌شناسی سردار همدانی بود.

او با اشاره به حضور سردار همدانی در جبهه مقاومت ادامه داد: سردار همدانی در سال ۹۰ و در شرایطی که سوریه وضعیت خاصی پیدا کرده بود به این کشور سفر کرد. در آن زمان تروریست‌های تکفیری که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ جهان و مرتجعین عرب و برخی همسایگان بودند، در مقابل ارتشی خسته و آسیب‌دیده در سوریه که باید در ده‌ها جبهه می‌جنگید و شهرهایش یکی یکی در حال از دست رفتن بود قرار داشت. تروریست‌های تکفیری در این مدت به سمت عراق نیز حرکت کردند و بغداد، عتبات عالیات و برخی شهرهای دیگر را در معرض سقوط قرار دادند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تصریح کرد: سردار همدانی با درس گرفتن از تجربه بسیج، این طرح را در سوریه طراحی و پیگیری کرد تا مردم آموزش ببینند و مسلح شوند و دفاع الوطنی را تشکیل داد.

باقری ادامه داد: اگر چنین توانی اضافه نشده بود، قطعاً سوریه سقوط می‌کرد، اما حضور نیروهای مردمی در کنار ارتش به همراه نیروهای انقلاب اسلامی از کشورهای مختلف، تحت امر سردار همدانی و زیر نظر سردار سلیمانی، با عملیات‌هایی که انجام دادند، کاری کردند که صحنه بازگشت و دشمن شکست‌های مکرری را متحمل شد. در حمص، حماء، حلب و تدمر و سایر جبهه‌ها ورق برگشت و جبهه مقاومت توانست دشمن را به شکست بکشاند که همه این پیروزی‌ها مرهون فداکاری‌ها و درک بالای شهید همدانی است.

وی با اشاره به نفوذ سردار همدانی در سوریه و تاثیرپذیری مقامات سوری از او گفت: نفوذ کلامی که سردار همدانی نزد سوری‌ها پیدا کرده بود باعث می‌شد که مأموریت‌های مختلف به خوبی انجام شوند. سوری‌ها نیز به عنوان خارجی به فرماندهان ایرانی نگاه نمی‌کردند بلکه آن‌ها فرماندهان ایرانی را افرادی می‌دانستند که بدون چشمداشتی برای دفاع از مقدسات خود، ایثار و فداکاری می‌کنند. نگاه سوری‌ها به فرماندهان و مستشاران ایرانی، به عنوان یک فرشته و انسان مقدس است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه شهادت شهید همدانی آموزنده درس‌های بزرگی به ما است خاطرنشان کرد: نخستین درس که از شهادت شهید همدانی می‌آموزیم، این است که انقلاب اسلامی با تهدیدات و توطئه‌های فراوان و متنوعی روبه‌رو خواهد بود. مطالعه و بررسی زندگی شهید همدانی این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد.

باقری ادامه داد: خلق تروریست‌های تکفیری حاصل اتاق‌های اندیشه‌ورزی است که به دنبال مشغول کردن جهان اسلام درون خود هستند. قطعاً چنانچه حضور تروریست‌های تکفیری و داعش تمام شود آن‌ها موضوع جدیدی را آغاز می‌کنند.

او با اشاره به موضوع اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: مسأله شمال عراق موضوعی نبود که بخواهد در این روزها بیان شود؛ مردم شمال عراق در استقلال چه می‌خواهند به دست بیاورند که الان ندارند؟ آن‌ها می‌خواهند که به سرزمین و مرزهای خود حاکمیت داشته باشند که الان دارند؛ آن‌ها می‌خواهند ارتش داشته باشند که الان دارند؛ آن‌ها می‌خواهند پول داشته باشند که بیش از همه مردم عراق دارند؛ آن‌ها هرآنچه که بخواهند را دارند اما اینکه امروز دشمنان ملت کرد طراحی کنند و مسأله همه پرسی در کردستان عراق را علم کنند و با بازی کردن با احساسات مردم آن‌ها را پای صندوق‌های رأیی بکشانند که بازرس و ناظری ندارد و نتایجی که از آن خارج می‌شود از قبل بالای ۹۴ درصد رأی موافق استقلال باشد، سرزمینی را دچار آشوب می‌کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر این حادثه حل نشود، حتما مبدا درگیری چندین ساله و چند ده ساله خواهد بود. این موضوع طراحی دشمنان، رژیم صهیونیستی و آمریکا جنایتکار است.

باقری خاطرنشان کرد: آن‌ها زمانی که مشاهده کردند عراقی‌ها با حکم مرجعیت خود به میدان آمده‌اند و با همکاری حشدالشعبی و نیروهای مردمی توانستند داعش و تکفیری‌ها را شکست دهند این گونه امروز این مسئله جدید را در عراق مطرح کردند. ما از شهادت شهید همدانی‌ها و حوادث اخیر این درس را می‌گیریم که همه آن‌هایی که دلشان برای انقلاب و نظام می‌سوزد، باید در صحنه باشند و با هشیاری و نگرانی، مراقبت کنند و بدانند که خوابیدن ما به معنای خوابیدن دشمن نیست و چنانچه ما بخوابیم دشمنان بیدار خواهند بود. باید همیشه بیدار و هشیار باشیم چرا که تهدیدات به طور مکرر و متنوع در حال طراحی است و هر کدام از آن‌ها یک به یک و حتی همزمان علیه انقلاب و جبهه مقاومت شکل خواهند گرفت.

او با تاکید بر اینکه حضور در جبهه مقاومت سن و سال نمی‌شناسد و بهانه و طلبکاری در پی ندارد، اظهار کرد: همه باید به عنوان یک سرباز و رزمنده در اطاعت از رهبری در این مسیر الهی گام برداریم.

باقری خاطرنشان کرد: دومین درسی که شهادت سردار همدانی به ما آموخت این است که شهادت همدانی‌ها باعث رویش‌های مکرری می‌شود و حججی و سایر شهدای مدافع حرم و همچنین جوانان شهید راه هسته‌ای این موضوع را نشان می‌دهد. این خون‌ها ثمر دارد و همزمان با ریخته شدن خون هر شهیدی، صدها حججی از آن می‌روید.

او در پایان با اشاره به شهادت فرماندهان سپاه محمدرسول الله تهران طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: تاکنون سپاه محمدرسول‌الله ۱۰ فرمانده به خود دیده‌اند که هفت تن از آنها تاکنون به شهادت رسیده‌اند. همه تهرانی‌ها باید به داشتن چنین سپاهی افتخار کنند. در ایران بر خلاف سایر کشورهای دنیا، در ارتش و بویژه سپاه این فرماندهان بودند که جلو رفتند و سایرین را فراخواندند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان