arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

کاخ سفید: ترامپ تصمیم خود را درباره برجام گرفته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ تصمیم خود را درباره برجام و راهبرد جامع آمریکا در قبال ایران گرفته و به زودی اعلام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره برجام گرفته و در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.
 
به گفته سندرز، تصمیم ترامپ همچنین شامل راهبردی جامع درباره چگونگی رفتار با ایران است و این راهبرد به زودی عمومی خواهد شد.
 
سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که تیمی متحد پشت این راهبرد قرار دارد و از تلاش های موجود در این زمینه پشتیبانی می کند.
 
براساس قانون بازنگری توافق هسته ای با ایران مصوب کنگره آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور هر 90 روز یکبار باید پایبندی تهران به برجام را تایید کرده و در این خصوص به کنگره گزارش دهد.
 
90 روز جاری در 15 ماه اکتبر (23 مهرماه) به پایان می رسد و برخی رسانه ها به نقل از منابع آگاه گفته اند که ترامپ تصمیم دارد پایبندی ایران را رد کند.
 
واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ترامپ قصد دارد با این استدلال که برجام در جهت منافع ملی آمریکا نیست، پایبندی ایران را رد کرده و تصمیم نهایی در این زمینه را به کنگره واگذار کند.
 
در این صورت، کنگره آمریکا موظف خواهد بود درباره بازگرداندن تحریم های برجامی علیه ایران تصمیم گیری کند.
 
رئیس جمهوری آمریکا با وزیران و مشاوران خود در این باره اختلاف نظر دارد. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، جیم متیس وزیر دفاع و جوزف دانفورد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا بارها بر پایبندی ایران به برجام اعتراف کرده و خواستار حفظ توافق هسته ای شده اند.
همچنین تعدادی از سناتورهای آمریکا به ترامپ توصیه کردند که درخصوص برجام به حرف مشاوران خود گوش داده و این توافق را حفظ کند.
 
برخی رسانه ها نیز از تلاش پشت پرده رکس تیلرسون برای همکاری با کنگره آمریکا برای اصلاح قانون بازنگری برجام جهت حفظ این توافق بین المللی خبر دادند.
 
ترامپ قصد دارد با انداختن توپ در زمین کنگره، مسئولیت خروج از برجام را به گردن قانون گذاران آمریکایی بیاندازد.
 
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که خروج آمریکا از برجام، این کشور را منزوی کرده و از متحدان اروپایی خود دور می کند و همچنین اعتبار پیمان های بین المللی را کاهش می دهد.
نظرات بینندگان