arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

احتمال واگذاری توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به مرسک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با بیان اینکه احتمال واگذاری توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی بر عهده مرسک وجود دارد با اشاره به خرید شاخه نفتی مرسک توسط توتال اظهار کرد: چنانچه توسعه لایه های نفتی به مرسک سپرده شود، مرسک امنیت اطلاعات را در طرف ایرانی حفظ می کند.

کریم زبیدی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه مذاکرات با مرسک برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی ادامه دارد، اظهار کرد: مرسک نیز برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی تمایل به همکاری دارد. همچنین برای توسعه این لایه از چند شرکت خارجی دیگر دعوت شده است اما این شرکت ها تا کنون جواب رسمی و قاطعانه ای به این دعوت نداده اند. در واقع نه این پیشنهاد را پذیرفته و نه آن را رد کرده اند.

وی به این سوال که چنانچه شرکت دیگری برای توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل نکند، توسعه این لایه ها به مرسک واگذار می شود یا خیر؟ پاسخ داد: بله این احتمال وجود دارد و ما هم از این مساله استقبال می کنیم. زیرا مرسک در این کار تجربه دارد و توسعه لایه های نفتی پارس جنوبی در طرف مقابل را انجام داده است. به همین دلیل زیر و بم های مخزن را می شناسد و اطلاعات کاملی در این زمینه دارد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به خرید شاخه نفتی مرسک توسط شرکت توتال اظهار کرد: مرسک مسائل امنیتی را رعایت می کند.در کل اصول و مبانی رعایت می شود. البته این موضوع به نهادها و سازمان های دیگر مربوط می شود.

بر اساس این گزارش، اخیرا شرکت توتال فرانسه بخش نفتی مرسک را خریده و به نظر می‌رسد این اقدام باعث نگرانی ایران شده است. به طوری که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان  در یکی از  اظهارات خود در مورد طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت مذاکرات در این مورد ادامه دارد، اما خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک ازسوی توتال فرانسه تا حدی ما را نگران کرده است زیرا در این شرایط این شرکت فرانسوی مجری طرح (اپراتور) سمت قطری لایه نفتی پارس جنوبی هم خواهد بود و این موضوع نگران کننده است.
نظرات بینندگان