arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

دادگاه قانون اساسی اسپانیا: پارلمان کاتالونیا نشست اعلام استقلال را لغو کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادگاه قانون اساسی اسپانیا به پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا دستور داد نشست برنامه‌ریزی شده خود برای هفته آینده که در آن قانونگذاران جدایی طلب این پارلمان قصد اعلام استقلال کاتالونیا را دارند، معلق کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، مقام‌های منطقه کاتالونیا، پیش از این دستورات دادگاه قانون اساسی اسپانیا به خود را نادیده گرفته بودند و هنوز مشخص نیست که آیا نشست برنامه‌ریزی شده این پارلمان برای اعلام استقلال کاتالونیا برگزار خواهد شد و یا همه احزاب در آن شرکت خواهند کرد یا خیر؟

دادگاه قانون اساسی اسپانیا در حکم خود گفته که قابلیت تجدید نظر در حکم نیز وجود دارد اما به کارمه فورخادل، رئیس پارلمان کاتالونیا و دیگر نمایندگان این پارلمان هشدار داده که در صورت معلق نکردن این نشست تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

فورخادل به خبرنگاران گفت: این حکم تعلیق به نوعی نقض آزادی بیان است.

او تاکید کرد: من اجازه نخواهم داد که سانسورگری وارد پارلمان شود. در عین حال ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا هم از کارلس پوگدمان، رهبر جدایی طلب دولت کاتالونیا تقاضا کرد تا دست از برنامه‌اش برای اعلام استقلال کاتالونیا بردارد تا «از شرارت‌های بزرگتر اجتناب کند».

راخوی در مصاحبه‌ای به یک خبرگزاری اسپانیا گفت: راه حل مسئله کاتالونیا بازگشت سریع به قانونمندی در سریع‌ترین زمان ممکن است و نمی‌توان به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد، چون با این کار می‌توان جلوی شرارت‌های بزرگتری را گرفت.

در عین حال دادگاه ملی اسپانیا اعلام کرده که از دو مقام ارشد پلیس کاتالونیا و همچنین رهبران گروه‌های مدنی حامی استقلال که به اتهام فتنه گری تحت تحقیقات قرار گرفته‌اند بازجویی خواهد کرد.

گفته شده که این افراد شامل چهار نفر هستند از جمله خوزه لوئیس تراپرو رئیس پلیس منطقه کاتالونیا و خوردی سانچز رئیس مجمع ملی کاتالان که گروه فعال اصلی حامی جنبش استقلال طلبی محسوب می‌شود.

یک مقام ارشد دیگر پلیس و یک فعال سیاسی دیگر نیز علاوه بر این دو نفر به عنوان مظنون‌های پرونده در دادگاه مقدماتی مربوط به پرونده فتنه و تحریک به شورش علیه دولت مرکزی اسپانیا حاضر خواهند شد تا به سوالات قاضی پاسخ دهند. این جلسه می‌تواند منجر به پرونده رسمی اتهام علیه متهمان و به جریان افتادن محاکمه آنها شود.

این در حالی است که یک مقام ارشد دولت کاتالونیا امروز گفت که پارلمان این منطقه به رغم درخواست دادگاه قانون اساسی اسپانیان نشست روز دوشنبه خود برای تصمیم گیری در مورد اعلام استقلال این منطقه را برگزار خواهد کرد.

رائول روموا، مسئول امور خارجه کاتالونیا به بی.بی.سی گفت، پارلمان منطقه کاتالونیا مصمم است روز دوشنبه تصمیمش را درباره استقلال اتخاذ کند.
نظرات بینندگان