arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

ترکیه: اقلیم کردستان اعلام کند همه‌پرسی باعث تغییر در رژیم‌های منطقه نمی‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه گفت که تحولات اقلیم کردستان عراق تهدیدی برای امنیت منطقه است و به همین دلیل به رایزنی خود با ایران و جامعه بین المللی ادامه می دهیم.

به گزارش ایرنا و به نقل از وبسایت ینی آکیت، بکیر بوزداغ معاون نخست‌ وزیر ترکیه در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی در دانشگاه آیدین استانبول اظهار کرد: چشم‌پوشی ترکیه از شکل‌گیری دولت کُرد در شمال سوریه و عراق و همچنین تحرکات گروههای تروریستی تجزیه طلب عواقب ناگواری را برای منطقه خواهد داشت.
 
وی اضافه کرد: به همین دلیل ترکیه با ایران به رایزنی خود ادامه داده و همراه با ایران و با در نظر گرفتن مشروعیت بین المللی، تحولات شمال عراق را از نزدیک پیگیری خواهد کرد.
 
معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: سران اقلیم کردستان باید همه پرسی در این منطقه را باطل و غیرمشروع اعلام کنند و علاوه بر این باید تعهد خود به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق را اعلام کرده و مذاکرات با دولت مرکزی عراق را بدون هیچ شرطی برای حل اختلافات آغاز کنند.
 
وی افزود: همچنین مسئولان اقلیم کردستان عراق باید به شکلی آشکار اعلام کنند که این همه‌پرسی به هیچ وجه باعث تغییر در رژیم های منطقه نخواهد شد و تعهد خود به قانون اساسی عراق را نیز بر زبان آورند.
 
بوزداغ مدعی شد: اگر سران اقلیم کردستان این کارها را انجام دهند، جبران مافات محسوب می شود و در غیر این صورت منطقه آبستن مشکلات بیشتری خواهد بود.
نظرات بینندگان