arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

واشنگتن پست: اروپا به دنبال نجات برجام از شر ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن پست نوشت: با توجه به آنکه پیش تر نیز همپیمانان اروپایی آمریکا با خواست کاخ سفید مبنی بر به مذاکره مجدد گذاشتن توافق هسته ای ایران، همراهی نکرده بودند، موضع کنونی اروپا، نشانه ای زودهنگام از شکاف های احتمالی ترانس-آتلانتیک است.

هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در انجمن ایران – اروپا گفت : «توافق هسته ای ایران نتیجه بخش بوده است و جهان بدون وجود این توافق ثبات کنونی خود را از دست خواهد داد. »

این امر به هشدارها در خصوص تشدید انزوای واشنگتن که قبلا به علت تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق اقلیمی پاریس از سوی متحدان غربی اصلی خود کنار گذاشته شده بود، افزود.

این روزنامه نوشت: به گفته مقامات اروپایی و آمریکایی ترامپ تصمیم دارد تا هفته آینده اعلام کند که توافق هسته ای 2015 که فعالیت های هسته ای ایران را در ازای برداشته شدن تحریم های بین المللی محدود کرده است، در راستای منافع ملی آمریکا نیست. چنین اقدامی مهلتی 60 روزه به کنگره آمریکا خواهد داد تا اعمال مجدد تحریم های هسته ای را علیه ایران به رأی بگذارد.این امر می تواند راه را برای لغو این توافق باز کند، اما محتمل است که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها چون چین و هند رابطه در حال گسترش اقتصادی و دیپلماتیک خود را با ایران، حفظ کنند.

دیپلمات ها و مدیران تجاری اروپایی ابراز امیدواری کرده اند که این مهلت 60 روزه فرصت دیپلماتیک لازم را برای آنها فراهم کند تا بتوانند کنگره آمریکا را متقاعد به نجات این توافق کنند.
یکی از مدیران ارشد یک شرکت چندملیتی اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «مهلتی 60 روزه وجود دارد تا شرایط به گونه ای رقم بخورد تا توافق هسته ای حفظ شود و آمریکا در آن باقی بماند.» وی افزود: « جایگزین دیگری برای این توافق وجود ندارد، گمان بردن بر این که می توان این توافق را باردیگر به مذاکره گذاشت، فقط یک توهم است.»

واشنگتن پست در ادامه تصریح کرد: توافق هسته ای که با عنوان برنامه اقدام مشترک (برجام) نیز شناخته می شود، نتیجه سالها مذاکره میان ایران و قدرت های جهان است.این توافق به عنوان توفیقی برای دیپلماسی جهانی و تلاش ها برای منع گسترش سلاح های هسته ای شناخته شد، به ایران اجازه از سرگیری صادرات نفت را داده و به کمپانی های خارجی فرصت بهره برداری را از یک بازار مصرف کننده جدید داد.

از آن زمان تاکنون مسئولیت نظارت بر برنامه هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد، واگذار شده است و این آژانس بارها پایبندی ایران را به توافق تایید کرده است.

با این وجود، دولت ترامپ می گوید که این توافق مواردی را چون برنامه موشکی ایران و حمایت این کشور از گروه هایی چون حزب اله لبنان که به باور ایالات متحده آمریکا تروریستی هستند، در برنمیگیرد.

اشمید در این باره گفت: «برخی از منتقدان برجام معتقدند که این توافق به فعالیت های منطقه ای ایران نمی پردازد. این یک توافق منع گسترش سلاح های هسته ای است و توافقی در مورد مسائل منطقه ای یا حقوق بشر نیست. نباید از برجام بخاطر نپرداختن به چیزی که در چهارچوب آن نیست، انتقاد کرد.»

وی افزود: «ما اروپایی ها هرکاری لازم باشد برای حفظ این توافق انجام می دهیم.»

واشنگتن پست نوشت: اروپا در بخشی از تلاش های خود برای حفظ توافق، به شرکت ها و بانک های اروپایی اطمینان خاطر خواهد داد که در سرمایه گذاری های خود در ایران از حمایت سیاسی برخوردار خواهند بود.

به گفته اشمید، کمیسیون اروپا در همین راستا پیشنهاد داده است تا در آینده به بانک سرمایه گذاری اروپا اجازه فعالیت در ایران داده شود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، پیش از انعقاد توافق هسته ای، آمریکا تحریم هایی را که به عنوان تحریم های ثانویه شناخته می شدند، اعمال کرده بود که به موجب آن وزارت خزانه داری آمریکا شرکت ها و افرادی را که با ایران تجارت می کردند، جریمه می کرد. ترس ها از آن است که مبادا آمریکا باردیگر این مقررات سرسختانه را احیا کرده و شرکت های خارجی که با ایران تجارت می کنند را در معرض سختگیری های دولت آمریکا قرار دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان