arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

آمریکا تحریم‌های سودان را لغو کرد/ تعهد سودان: عدم انعقاد قرارداد تسلیحاتی با کره شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمریکا تحریم‌های سودان را لغو کرد و در مقابل به تعهدی از سوی این کشور برای عدم انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با کره شمالی دست یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مسئولان آمریکایی اعلام کردند که خارطوم به پیشرفت خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم و کاهش مشکلات غیرنظامیان دست یافته در نتیجه تحریم‌های این کشور لغو شده است.

همچنین آمریکا به تعهدی از سوی سودان برای عدم انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با کره شمالی دست یافت اما مسئولان آمریکایی می‌گویند که تضمین‌های خارطوم درباره کره شمالی شرط لغو تحریم‌ها نبوده است.

همواره تردیدهایی درباره وجود روابط نظامی سودان با کره شمالی که وارد جنگ لفظی با واشنگتن شده، وجود داشته است اما یکی از مسئولان آمریکایی می‌گوید که معتقد است سودان روابط دیپلماتیک با کره شمالی ندارد و انتظار نمی‌رود که تغییری در آن حاصل شود.

این اقدام، تحول بزرگی برای دولت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان است که زمانی میزبان اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بود و از سوی دادگاه کیفری بین المللی به اتهام ارتکاب کشتار دسته جمعی در دارفور تحت تعقیب قرار داشت.

اما مسئولان ارشد آمریکایی اعلام کردند که سودان همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد و در نتیجه با ممنوعیت‌هایی درباره فروش سلاح و محدودیت‌هایی درباره کمک‌های آمریکا روبرو خواهد بود.

این مسئولان می‌گویند که مسئولان سودانی همچنان درباره نقض حقوق بشر طی درگیری‌های دارفور از سوی سازمان ملل در تحریم باقی خواهند ماند.

این مسئولان تأکید می‌کنند که لغو تحریم‌ها نشان می‌دهد سودان به خواسته‌های واشنگتن از جمله همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و تلاش برای حل درگیری‌های داخلی و انتقال کمک‌ها به دارفور عمل می‌کند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که لغو تحریم‌ها اذعان به اقدامات مثبت و مداوم سودان است اما با این حال سودان باید کارهای بیشتری انجام دهد.
مسئولان آمریکایی می‌گویند که لغو تحریم‌ها به نفع گروهی از شرکت‌ها در سودان از جمله شرکت‌های بخش انرژی حیاتی است.

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که این کشور به دنبال برقراری روابط طبیعی و قابل پیشرفت با آمریکا است اما این مسئله حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا را می‌طلبد.
برچسب ها: سودان ، تحریم ، آمریکا
نظرات بینندگان