arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۰

رقیب "جدایی نادر از سیمین" به اسکار فرستاده شد

كميته انتخاب فيلم مجارستان روز گذشته اعلام كرد، فيلم «اسب تورين» ساخته «بلا تار» در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي جوايز اسكار حضور خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برنده خرس نقره‌اي جشنواره برلين نماينده سينماي مجارستان در جوايز اسكار 2012 شد.

به گزارش انتخاب، كميته انتخاب فيلم مجارستان روز گذشته اعلام كرد، فيلم «اسب تورين» ساخته «بلا تار» در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي جوايز اسكار حضور خواهد داشت.

اين فيلم كه در بخش رقابتي جشنواره برلين رقيب «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي بود، برنده خرس نقره‌اي و جايزه فيپرشي از برليناله 2011 است.

به گزارش ورايتي، «اسب تورين» هشتمين فيلم بلند «بلا تار» است كه داستان آن درباره يک کشاورز و دخترش است که تلاش مي‌كنند در منطقه‌اي دورافتاده و متروکه زنده مانده و دوام بياورند.

پيش از اين كشورهاي آلمان، كره‌جنوبي، ونزوئلا، مراكش، ايتاليا، اسپانيا، لهستان، تركيه، بلژيك، فنلاند و يونان نمايندگان خود را به جوايز آكادمي اسكار سال 2012 معرفي كرده‌اند.

آكادمي فيلم ايتاليا فيلم «ما يك پاپ داريم» به كارگرداني «ناني مورتي» را به جوايز اسكار معرفي كرده است. «مورتي» كه با اين فيلم براي پنجمين ‌بار در بخش رقابتي جشنواره كن حضور داشت، آن را طي 15 هفته در رم و فلورانس مقابل دوربين برد و اين فيلم كمدي را با بودجه‌ 12 ميليون دلاري ساخت. «ما يك پاپ داريم» چندي پيش در قديمي‌ترين جايزه فيلم ايتاليا جايزه‌ بهترين فيلم، جوايز بهترين فيلم‌نامه، بهترين تدوين و بهترين فيلم‌برداري را نيز به خود اختصاص داد.

آكادمي فيلم بلژيك «پسري با يك دوچرخه» ـ ساخته برادران داردن ـ را به نمايندگي از اين كشور به بخش بهترين فيلم خارجي جوايز اسكار 2012 معرفي كرد. اين فيلم داستان پسر نوجواني است كه تنها رها شده و زني سعي دارد تا او را نجات دهد. اين فيلم در جشنواره كن اكران جهاني شد و جايزه بزرگ هيات داوران را كسب كرد.

فيلم «آتنبرگ» ساخته «آتنا راچل سانگاري» به نمايندگي از يونان به بخش بهترين فيلم خارجي جوايز اسكار 2012 معرفي شد. اين فيلم كه يكي از سه نامزد نهايي جايزه فيلم «لوكس» پارلمان اروپاست، سال گذشته در جشنواره ونيز نامزد شير طلا بود و در جشنواره تسالونيكي جايزه ويژه هيات داوران را گرفت.

فيلم «مورگن» ساخته «مارين كريسان» از سوي انجمن سينماداران روماني به جوايز اسكار 2012 انتخاب شد.

درام تاريخي «در تاريكي» به كارگرداني «آگنيژكا هلند» كه به موضوع جنگ جهاني دوم پرداخته است به‌ عنوان نماينده سينماي لهستان براي حضور در جوايز اسكار 2012 انتخاب شده بود. اين كارگردان پيش از اين دوبار نامزد جايزه اسكار شده است كه اولين آن در سال 1986 در بخش بهترين فيلم خارجي براي فيلم «برداشت خشمگين» بود و در سال 1992 براي فيلم «اروپا‌، اروپا» نامزد بهترين فيلم‌نامه اقتباسي شد.

همچنين فيلم «روزي روزگاري در آناتولي»، ساخته «نوري بيگله جيحان» از كشور تركيه به آكامي اسكار معرفي شده است. اين فيلم كه در جشنواره‌ي كن امسال نامزد نخل طلا بود و جايزه بزرگ هيات داوران را كسب كرد، محصول مشترک ترکيه و بوسني است و با حمايت سازمان راديو و تلويزيون دولتي ترکيه تهيه شده است، داستان کشمکش 12 ساعته ميان يک پزشک و يک دادستان را به‌تصوير کشيده است.

فيلم «جسمي كه در آن زندگي مي‌كنيم» ساخته پدرو آلمادوار نيز از سوي اسپانيا به آكادمي اسكار معرفي شده است. اين فيلم با بودجه‌اي در حدود 13 ميليون دلار در گونه آثار تريلر تهيه شده و بر اساس فيلم‌نامه‌اي از «آلمادوار» و با نگاهي به داستان «رتيل» ـ نوشته «تيري ژانكوئه» فرانسوي ـ ساخته شده است. اين فيلم قصه ترسناك زندگي دكتر جراحي را به تصوير مي‌كشد كه درصدد انتقام‌جويي از مرداني است كه دخترش را مورد سوء‌استفاده‌ قرار داده‌اند. «جسمي كه در آن زندگي مي‌كنيم» يكي از نامزدهاي نخل طلاي جشنواره كن امسال بود كه جايزه هيات‌داوران جوان را گرفت. اين فيلم كه «آلمادوار» آن را داستان انسانيت و زندگي در شرايط دشوار توصيف كرده، اولين همكاري «باندراس» و «آلمادوار» پس از فيلم «مرا حبس كن، مرا آزاد كن» در دهه 90 است.

همچنين جديدترين ساخته‌ «آكي كوريسماكي» به نمايندگي از فنلاند به جوايز اسكار 2012 معرفي شد. فيلم «Le Havre» كه در جشنواره كن امسال موفق به دريافت جايزه فيپرشي شد، يكي از نامزدهاي جايزه‌ فيلم «لوكس» پارلمان اروپاست.

فيلم «سه» ساخته «تام تيكور»، كارگردان سرشناس آلماني نيز به‌عنوان نماينده اين كشور به جوايز اسكار 2012 معرفي شده است. اين فيلم كه در جوايز فيلم آلمان جايزه بهترين كارگرداني را كسب كرد، يكي از نامزدهاي جايزه شير طلاي جشنواره ونيز سال گذشته بود.

شوراي فيلم كره‌جنوبي فيلم «خط مقدم»، ساخته «جانگ هون» را به جوايز اسكار 2012 معرفي كرد و آكادمي فيلم ونزوئلا نيز فيلم «غرش سنگ‌ها»، ساخته «آله‌خاندور پالاسيوس» ـ را به ‌عنوان نماينده خود انتخاب كرد و مراكش نيز فيلم «عمر مرا كشت»، ساخته «رشدي زم» را به هشتادوچهارمين دوره جوايز اسكار فرستاد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، هشتادوچهارمين دوره جوايز آكادمي اسكار در حالي روز 26 فوريه سال آينده ـ 6 اسفند ماه ـ برگزار خواهد شد كه جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي در دوره گذشته به «در دنيايي بهتر» از دانمارك ساخته «سوزان بي‌ير» رسيد. سال گذشته 65 فيلم از كشور‌هاي مختلف جهان براي حضور در هشتاد ‌و سومين دوره‌ جوايز اسكار در بخش بهترين فيلم غيرانگليسي كانديدا شدند.
نظرات بینندگان