arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۱۸۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

نیویورک تایمز: ترامپ از توافق هسته ای خارج نشود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز با توصیه به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که با توجه به نظر مقامات اطلاعاتی و نظامی این کشور از توافق هسته ای خارج نشود، نوشت: اگر ترامپ در ماه جاری از تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای خودداری کند، ضعیفترین تصمیم سیاست خارجیش را خواهد گرفت.

به گزارش انتخاب، روزنامه آمریکایی در سرمقاله امروز (شنبه) خود خطاب به ترامپ افزود: یک رهبر سیاسی باش و به مقامات امنیتی و اطلاعاتیت گوش کن و امنیت آمریکا و متحدانش را در اولویت خودبینیت قرار مده. 

نیویورک تایمز: ترامپ از توافق هسته ای خارج نشود

نیویورک تایمز در ادامه سرمقاله خود نوشت: تایید پایبندی ایران به توافق سال ۲۰۱۵، که ایران بعد از مذاکره با آمریکا و پنج قدرت بزرگ جهانی با محدود کردن برنامه هسته ایش به ازای لغو تحریم های بین المللی موافقت کرد، شرط این توافق نیست، بلکه کنگره به موجب صدور قانونی از رئیس جمهوری آمریکا خواست هر ۹۰ روز یک بار پایبندی ایران را به تعهداتش و این که آیا توافق منافع امنیت ملی آمریکا را تامین می کند یا نه، تایید کند. 

بنابراین تصمیم ترامپ به خودداری از تایید توافق بطور خودکار به «پاره کردن» توافق، آنچنان که ترامپ در کارزر انتخابات ریاست جمهوری وعده داد، منجر نخواهد شد. این امر تصمیم گیری در این زمینه را به کنگره واگذار می کند که در نهایت می تواند درباره اعمال دوباره تحریم های اقتصادی تصمیم بگیرد. 

اما این امر به نوبه خود یک ریسک محسوب می شود و در هر صورت ابراز نارضایتی ترامپ از توافق می تواند متحدان نزدیک آمریکا را برای دستیابی به توافق تلاش کردند، آزرده خاطر کند. 
ترامپ در حصاری قرار گرفته که خود ساخته است. وی به عنوان نامزد انتخابات و زمانی که هیچ تجربه ای در سیاست خارجی نداشت، موضعی سختگیرانه علیه توافق گرفت و به این موضع پایبند ماند و بتازگی در سخنرانیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد این توافق را «بدترین توافق و یک طرفه ترین توافقی که آمریکا وارد آن شده است» توصیف کرد.

چنین قضاوتی ظاهرا بازتاب عادت اقدام نسنجیده ترامپ در رد دستاوردهای «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نمایش موضع «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل است که این توافق را بیهوده قلمداد می کند. به علاوه، دشمنی تاریخی آمریکا علیه ایران همچنان قوی است.

ترامپ دو بار پایبندی ایران را به توافق تایید کرد و مشاوران امنیت ملیش مصررانه از وی می خواهند بار دیگر این توافق را تایید کند. اما از قرار وی از چنین شیوه ای ناراضی و مصمم است وعده انتخاباتیش را تا مهلت بعدی تایید توافق در ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) محقق سازد. 

به نظر می رسد تایید پایبندی ایران به تعهداتش توسط آژانس بین الملل انرژی اتمی، که نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران را برعهده دارد، جامعه اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون تاثیری در تغییر تصمیم ترامپ در این زمینه ندارد. 

در حالی که بیشتر اعضای کنگره در زمان مذاکرات مخالف توافق ایران بودند، اکنون بسیاری از اعضای آن ارزش این توافق را درک کرده ند و در بحبوحه چالش آمریکا با بحران کره شمالی، مخالف تحریک بحران هسته ای جدیدی هستند.

اما تضمینی وجود ندارد که کنگره با ارائه طرحی برای اعمال دوباره تحریم ها یا درخواست مذاکرات دوباره درباره توافق، چه خواهد کرد. اقدام منطقی و هوشمندانه این است که ترامپ این توافق را تایید کند. 

ترامپ با حفظ توافق فرصت بیشتری برای رفع نگرانی هایش درباره ایران و حفظ اتحاد با شرکایش خواهد داشت. 

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه شب اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم خود را درباره برجام گرفته و در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.
به گفته سندرز، تصمیم ترامپ همچنین شامل راهبردی جامع درباره چگونگی رفتار با ایران است و این راهبرد به زودی عمومی خواهد شد.

براساس قانون بازنگری توافق هسته ای با ایران مصوب کنگره آمریکا، رئیس جمهوری این کشور هر ۹۰ روز یک بار باید پایبندی تهران به برجام را تایید و در این باره به کنگره گزارش دهد و ترامپ از دوره زمامداریش تاکنون دو بار این کار را کرده است.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا بارها بر پایبندی ایران به برجام اعتراف کرده و خواستار حفظ توافق هسته ای شده اند.

همچنین تعدادی از سناتورهای آمریکا به ترامپ توصیه کردند که در مورد برجام به حرف مشاوران خود گوش داده این توافق را حفظ کند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که خروج آمریکا از برجام، این کشور را منزوی و از متحدان اروپایی خود دور می کند و همچنین اعتبار این کشور را در عمل به پیمان های بین المللی که امضا کرده است، کاهش می دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان