arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

بعیدی نژاد: اعلام عدم پایبندی ایران به برجام نقض حقوق بین‌المللی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خودعنوان کرد: اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا، نقض صریح حقوق بین المللی است.

به گزارش ایرنا، بعیدی نژاد افزود: این روزها بسیاری از کشورها و رهبران سیاسی جهان در انتظار تصمیم دولت آمریکا برای اعلام سیاست نهایی خود در برابر برجام هستند. مذاکرات پشت‌صحنه‌ی زیادی هم در جریان است تا بر تصمیم ترامپ تأثیر بگذارند و بر همین اساس فرمول‌ها و روش‌های متعددی برای اتخاذ سیاست اعلامی جدید آمریکا در مرحله‌ی بررسی قرار دارند.
 
وی افزود: درمجموع فارغ از حرف‌ها و لفاظی هایی که دولت می‌تواند در این بیانیه سیاسی خود بگنجاند، اعلام عدم تائید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، در شرایطی که هشت بار آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را اعلام کرد، نقض صریح حقوق بین‌الملل و نقض صریح میثاق و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
 
سفیر کشورمان در انگلیس اضافه کرد: دولت آمریکا می‌تواند در چارچوب قواعد سیاست بین‌الملل سیاست‌های خود نسبت به ایران را اعلام کند، اما در بحث اعلام پایبندی به تعهدات هسته‌ای، ناچار است به‌نظام تعریف‌شده امنیت دسته‌جمعی و نقش منحصربه‌فردی که برای آژانس تعریف‌شده، پایبند باشد.
 
بعیدی نژاد افزود: بر اساس مفاد برجام و اصول حقوق بین‌الملل، تنها نهادی که می‌تواند پایبندی ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود در برجام را تائید کند، آژانس بین المللی انرژی اتمی است و لاغیر.
 
بنابر تصویب کنگره آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور هر 90 روز یک بار باید پایبندی ایران به برجام را تایید کند و 90 روز جاری 15 اکتبر (23 مهر 96) به پایان می رسد.
 
ترامپ برجام را یکی از 'بدترین و یکجانبه ترین توافق ها' خوانده و بارها گفته است که دیگر پایبندی ایران را تایید نخواهد کرد.
 
این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای که در متن برجام به عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت بر عملکرد ایران شناسایی شده، تاکنون پایبندی تهران به این توافق را تایید کرده است.
 
همچنین مشاوران امنیتی و وزیران ترامپ نیز به رغم ادعاهای وی معترف به پایبندی ایران هستند.
نظرات بینندگان