arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

کرزی: آمریکا با دشنام به ایران نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرده و گفته واشنگتن با دشنام دادن به ایران نمی‌تواند مشکلات منطقه را حل کند.

به گزارش «انتخاب»، او همچنین خواهان برگزاری لویه جرگه سنتی/عنعنوی برای تحلیل و بررسی استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان شده است.

پس از گذشت بیشتر از دو ماه از اعلام استراتژی جدید واشنگتن درباره افغانستان، آقای کرزی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که از طریق این لویه جرگه به همسایه‌های افغانستان اطمینان داده شود که از خاک این کشور در جهت منافع آمریکا و دیگران استفاده نخواهد شد.

او گفت که کشورهای منطقه و همچنین خودش، حالا به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا "بانی افراطی گری در منطقه است و از افراطیت مثل داعش برای تضعیف منطقه استفاده می‌کند".

حامد کرزی که ۱۳ سال رهبری افغانستان را به عهده داشت و در نیمه‌ اول دوره زمامداری طرفدار سیاست‌های آمریکا بود، حالا به منتقد شدید این کشور تبدیل شده و از آمریکا می‌خواهد تا به خشونت پایان دهد و به ریشه مشکلات بپردازد که به گفته او در خارج از مرزهای افغانستان است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان تاکید کرد که آمریکا می‌تواند از راه‌های سیاسی، اقتصادی و ایجاد تفاهم منطقه‌ای که در آن روسیه، چین و ایران نقش داشته باشند، مسأله افغانستان را حل و فصل کند.

کرزی می‌گوید که آمریکا با آوردن یک کشور یعنی هند که رقیب پاکستان حساب می‌شود و دشنام دادن کشور دیگری (ایران) نمی‌تواند در منطقه ثبات بیاورد. اشاره او به خواست واشنگتن مبنی بر افزایش نقش هند در مسأله افغانستان است.

کرزی اضافه کرد: "آیا ممکن است که آمریکا با دشنام‌ دادن مداوم به ایران، در افغانستان ثبات ایجاد کند و یا این رویکرد بیشتر فرصت را مساعد می‌سازد تا افغانستان مرکز تصادم قدرت‌های بزرگ شود، که ما آن را نمی‌خواهیم."
نظرات بینندگان