arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶

نشست بارزانی با معاونان رئیس‌جمهور عراق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس منطقه کردستان عراق در دیداری که با معاونان رئیس جمهور این کشور داشت خواستار لغو فوری تحریم‌های بغداد علیه اربیل و از سرگیری گفت‌وگوها بین آن دو شد.

به گزارش فارس، رئیس منطقه کردستان عراق امروز شنبه با «ایاد علاوی» و «اسامه النجیفی»، معاونان رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

شبکه «ان‌آر‌تی» گزارش داد، مسعود بارزانی در حاشیه مراسم مراسم گرامی‌داشت جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق در شهر سلیمانیه با علاوی و النجیفی پیرامون مشکلات پیش آمده بین اربیل و بغداد گفت‌وگو کرد.

ریاست منطقه کردستان عراق بعد از این نشست سه جانبه اعلام کرد که هر 3 نفر در این نشست در مورد نحوه حل مشکلات بین بغداد و اربیل رایزنی کردند و برای لغو تحریم‌های فوری بغداد علیه اربیل به توافق رسیدند.

رئیس دیوان ریاست منطقه کردستان عراق در این ارتباط گفت که نشست امروز در خصوص موارد زیر به توافق رسید:

1. از سرگیری نشست‌ها و گفت‌وگوها بین گروه‌های سیاسی اصلی جهت آرام کردن اوضاع؛

2. این نشست‌ها برای گفت‌وگوهای دو طرفه حول محور پرونده‌های باز برگزار می‌شوند؛

3. لغو فوری تحریم‌ها علیه منطقه کردستان عراق؛

4. آغاز گفت‌وگو در سریع‌ترین زمان ممکن و تعیین مکانیزم ویژه جهت هماهنگی مداوم بین گروه‌ها و طرف‌های سیاسی.

منطقه کردستان عراق به رغم مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی 25 سپتامبر (سوم مهر) همه‌پرسی‌ جدایی از عراق را اجرا کرد و مدعی شد که بیش از 92 درصد از شرکت کنندگان به آن رأی مثبت داده‌اند.

دولت فدرال عراق چه پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی و چه بعد از آن تأکید کرده است این همه‌پرسی مخالف قانون اساسی عراق بوده و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

پارلمان عراق هفته گذشته دولت حیدرالعبادی را مکلف به اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه اربیل و مقامات جدایی طلب منطقه کردستان کرد.

این اقدامات شامل بستن مرزهای زمینی و هوایی منطقه کردستان، درخواست سایر کشورها برای لغو پروازها و معاملات تجاری با اربیل می‌شود.
برچسب ها: بارزانی ، عراق
نظرات بینندگان