arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۰

همایون اسعدیان: برخي كارگردان‌ها پاي خدا و ائمه را وسط مي‌كشند تا از فيلمشان دفاع كنند

كارگردان فيلم سينمايي «طلا و مس» گفت: به محض اين كه فيلمي مثل «زير نور ماه» و «طلا و مس» پوشش ديني پيدا مي‌كند به آن فيلم ديني مي‌گويند، در حالي كه لفظ سينماي ديني به فيلم‌هايي مانند مرهم (عليرضا داوودنژاد) و اين جا بدون من (بهرام توكلي) هم بايد اطلاق شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كارگردان فيلم سينمايي «طلا و مس» گفت: به محض اين كه فيلمي مثل «زير نور ماه» و «طلا و مس» پوشش ديني پيدا مي‌كند به آن فيلم ديني مي‌گويند، در حالي كه لفظ سينماي ديني به فيلم‌هايي مانند مرهم (عليرضا داوودنژاد) و اين جا بدون من (بهرام توكلي) هم بايد اطلاق شود.

به گزارش انتخاب به نقل از پارس توریسم ،«همايون اسعديان» فيلمنامه‌نويس و كارگردان كه در برنامه «نشاني» شبكه 4 سيما با موضوع سينماي ديني حضور پيدا كرده بود، گفت: وقتي «طلا و مس» را مي‌ساختم نمي‌خواستم فيلم ديني بسازم. بد ترين چيز اين است كه ما كارگردان‌ها قبل از ساخت يك فيلم بگوييم تصميم گرفته‌ايم يك فيلم ديني بسازيم. چون ممكن است نتيجه‌اش فيلم خوبي نشود. شما وقتي تيري را پرتاب مي‌كنيد معلوم نيست آن تير كجا به زمين بخورد. جذابيت هنر سينما در اين است كه يك وقت‌هايي تلاش‌هاي شما جواب نمي‌دهد. فيلمسازي مثل ساختمان‌سازي نيست كه بگوييد چون دو تاي قبلي را خوب ساخته‌ايم اين يكي هم خوب مي‌شود.

 اسعديان با تاكيد بر اين كه بارها گفته‌ام مفهوم سينماي ديني را نمي‌دانم و نمي‌فهمم اظهار داشت: اين حرف را به حساب كم دانشي بنده بگذاريد. من معناي كمدي و اكشن را مي‌فهمم چون ضدش را مي‌شناسم. اما نمي‌دانم در مقابل سينماي ديني سينماي ضد ديني هم داريم يا خير. مگر فيلمي داريم كه بگويد محبت چيز خوبي نيست. بنابراين هر فيلمي كه بسازيم يك جوري داريم راجع به دين حرف مي‌زنيم. حتي فيلمي كه دارد فضاي بي‌اخلاقي را نشان مي‌دهد مي‌خواهد بگويد اين فضا بد است.

اين فيلمنامه‌نويس ادامه داد: به غلط به محض اين كه فيلمي مثل زير نور ماه و طلا و مس پوشش ديني پيدا مي‌كند به آن فيلم ديني مي‌گويند. در اين دو فيلم دو طلبه جوان داريم و بعضي‌ها فكر مي‌كنند به خاطر حضور اين دو نفر فيلم ديني شده است. لفظ سينماي ديني به مرهم (عليرضا داوودنژاد) و اين جا بدون من (بهرام توكلي) هم بايد اطلاق شود.

 كارگردان فيلم طلا و مس در ادامه برنامه تلويزيوني نشاني با انتقاد از برخي فيلم‌هاي به ظاهر ديني تاكيد كرد: ما متخصص شده‌ايم كه مفاهيم را تقليل بدهيم و تخريبشان كنيم. برخي كارگردان‌ها مدعي مي‌شوند كه وقتي داشتند فيلمنامه مي‌نوشته‌اند خدا به آنها متوني را الهام كرده است. مي‌گويند هنگام ضبط هوا آفتابي بود و خدا و ائمه به خاطر ما باران فرو فرستادند. اين كارگردان‌ها پاي خدا و ائمه را وسط مي‌كشند تا از فيلم و سريالشان دفاع كنند. براي مخاطب اين سوال پيش مي‌آيد كه نعوذ بالله آيا توان خدا و ائمه همين قدر بوده است؟

وي با بيان اين كه خيلي از فيلم‌هاي ديني به مفاهيم متافيزيكي متوسل مي‌شوند، توضيح داد: مثلا مي‌بينيم كه يك قهرمان در امامزاده دعا مي‌كند و مي‌گويد به پول نياز دارد. فردايش يك حاج آقايي برايش دم در پول مي‌آورد. اين جور چيزها در زندگي واقعي ما آدم‌ها خيلي اتفاق نمي‌افتد. من خودم در فيلم طلا و مس متوسل به متافيزيك نشدم. بنا بر اين مخاطبان احساس كردند داستانش واقعي است.

اين كارگردان درباره اميدبخشي در فيلم‌هاي ديني گفت: خاصيت هنر آرمان‌گرايي است. آينده زن و شوهر فيلم طلا و مس آينده تلخي است. اما انتهاي فيلم من با تلخي تمام نمي‌شود و در آن اميد وجود دارد. چون ما هنرمندان بايد در دل يك شوره‌زار گل‌ها را پيدا كنيم. مثل فيلم‌هاي چارلي چاپلين كه در تصوير آخرش چاپلين به سمت آينده مي‌رود و فيلم با بن‌بست تمام نمي‌شود.

همايون اسعديان در برنامه تلويزيوني نشاني به بيان ويژگي‌هاي فيلم جديدش پرداخت و گفت: داستان فيلم «بوسيدن روي ماه» از طلا و مس هم ساده‌تر است. در فيلم طلا و مس دو تا اتاق داشتيم و يك زن و شوهر. فيلم جديدم هم همين طور است.

دو تا مادر و دو تا دوست و دو تا همسايه در كنار هم زندگي مي‌كنند. يكي از آن‌ها براي ديگري فداكاري مي‌كند. اميدوارم  وقتي اين فيلم را مي‌بينيم احساس كنيم داريم مادرهاي خودمان را مي‌بينيم. دوست دارم هم اشك مخاطب را دربياورم و هم او را بخندانم. به طوري كه بعد از ديدن فيلم هر كس به مادرش زنگ بزند و احوالش را بپرسد. خيلي‌ها بعد از ديدن فيلم طلا و مس به زنشان زنگ زدند و پرسيدند مشكلي نداري؟ همين كه به اندازه نيم ساعت حواسشان به زنشان بوده براي من كافي است.

وي ادامه داد: اين فيلم قهرمان و سوپراستار ندارد. تدوام نگاه من به آدم‌ها و مناسبات اجتماعي است. من دوست ندارم شعار بدهم و حرف‌هاي گنده بزنم. فيلم كوچكي به نام بوسيدن روي ماه ساخته‌ام. اگر بزرگي در آن مي‌بينيد به مناسبات زندگي خود مخاطبان برمي‌گردد.
اسعديان با بيان اين كه پس از كارگرداني طلا و مس فيلمسازي برايش سخت تر شده است تصريح كرد: بعد از طلا و مس يك توقعي درباره فيلم‌هاي من ايجاد شده است و مطمئنم همه فيلم بعدي‌ام يعني بوسيدن روي ماه را با دقت نگاه مي‌كنند. در كارنامه من فيلم‌هايي مثل ده رقمي هست كه دوستشان ندارم. اين فيلم‌ها را چون شغلم سينماست ساختم. منكرشان نمي‌شوم اما به آن‌ها افتخار هم نمي‌كنم.

وي درباره حرف اصلي فيلم طلا و مس كه قرار است پنجشنبه از شبكه يك سيما پخش شود گفت:  فيلم طلا و مس از كمبودهايي سخن مي‌گويد كه مشكل خيلي از آدم هاست. معضل امروز ما آدم‌ها خلا محبت و دوست داشتن است. در مسير تند روزگار صنعتي چه چيزي جز محبت قرار است تنهايي ما را پر بكند؟ در جامعه ما فردگرايي رشد پيدا كرده است. در حالي كه آدم‌ها نياز به همدلي دارند و اگر اين همدلي نباشد همه در اين دنيا احساس سرگرداني و تنهايي مي‌كنند.

برنامه نشاني در شب‌هاي ماه رمضان از شنبه تا سه شنبه بعد از افطار به بررسي سينماي ديني مي‌پردازد و پس از ماه مبارك رمضان پخش آن به صورت هفتگي ادمه پيدا خواهد كرد.
نظرات بینندگان