arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

ماجرای "لیست سیاه" سازمان ملل علیه اسراییل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال تصمیم کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر درج اسامی شرکت‌های جهانی حامی اشغالگری و شهرک‌سازی در لیست سیاه، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا مانع از این اقدام شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، اسرائیل در سکوتی منتظر واکنش زید بن رعد بن الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره لیست سیاه است. این فهرست شامل اسامی شرکت‌های جهانی حامی اشغالگری و شهرک‌سازی در اراضی فلسطین است.

با وجود سکوت، رژیم صهیونیستی در هماهنگی با آمریکا فشارهای خود را بر سازمان ملل به منظور منع صدور قطعنامه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تا پایان دسامبر ۲۰۱۷ صادر شود، ادامه می‌دهد. این قطعنامه اسامی شرکت‌های بین‌المللی را فاش و نام آنها را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی و مخالفت با قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص شهرک‌سازی‌ها در لیست سیاه این سازمان درج می‌کند.

تحلیلگران معتقدند، انتشار اسامی ۱۵۰ شرکتی که اقدام به شهرک‌سازی می‌کنند به معنی گسترش یافتن حوزه تحریم آنها، انزوای بین‌المللی و خسارت‌های اقتصادی این شرکت‌هاست. به همین دلیل معتقدند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با هم‌پیمان خود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنهانی در تلاشند تا مانع صدور لیست سیاه مذکور شوند.

آنها تاکید کردند، رژیم صهیونیستی با طرح شهرک‌سازی به تبعیض نژادی دامن می‌زند و طرح‌هایی که جنایت‌های جنگی را افزایش می‌دهد، تثبیت می‌کند، این یعنی اینکه حتی اگر نتانیاهو موفق به عدم انتشار لیست سیاه شود اسرائیلی‌ها باز هم خودشان را مقابل دادگاه کیفری بین‌المللی می‌بینند

تصمیمات و مجازات

در همین راستا، دکتر یوسف جبارین، یکی از نمایندگان عرب کنست (پارلمان اسرائیل) و استاد حقوق بین‌الملل گفت: افشای اسامی شرکت‌های حامی اشغالگری و شهرک‌سازی اقدامی است که باید با از سوی سازمان ملل حمایت شود و نباید در حد و اندازه اعلام یک فکر و ایده باقی بماند.

وی تصریح کرد، چالش بزرگ پیش‌ روی سازمان ملل اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه این شرکت‌ها به خاطر نقض منشورهای بین‌المللی است.

جبارین این مساله را دور از انتظار نمی‌بیند که به خاطر اینکه اعمال اقدامات تنبیهی علیه این شرکت‌ها تاثیرگذارتر است، سازمان ملل به جای اتخاذ تحریم‌ها و اقدامات علیه خود اسرائیل، اقدامات تنبیهی علیه این شرکت‌ها اتخاذ کند.

وی معتقد است، تحریم‌های اقتصادی سلاح قوی‌تری برای مقابله با شرکت‌هایی هستند که پایبند به قطعنامه‌های بین‌المللی نیستند، چرا که این شرکت‌ها از خسارت و محاصره بین‌المللی می‌ترسند و در صورت ادامه روابط خود با اشغالگری و شهرک‌سازی یقین دارند متحمل خسارت‌های سنگینی می‌شوند و این کار مانع فعالیت و سرمایه‌گذاری آنها در سطح جهانی خواهد شد، از این‌ رو به منشورها، قطعنامه‌های بین‌المللی و مهاجرت اراضی اشغالی پایبند خواهند بود.

برخورد و درگیری

از سوی دیگر، آدم کلیر، سخنگوی فراکسیون "صلح اکنون" معتقد است درباره شهرک‌سازی هیچ اجماعی در اسرائیل وجود ندارد.

کلیر تصریح کرد، همزمان با تهدید به انتشار اسامی شرکت‌های حامی شهرک‌سازی و اشغالگری و جشن‌های اسرائیلی "پنجاهمین سالگرد آزادی یهودا، سامره، غور و جولان" و جشنی که در شهرک "گوش عتصیون" برگزار شد، شایعه پیرامون حل و فصل با فلسطینی‌ها بار دیگر به صحنه سیاسی اسرائیل بازگشته است.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره نت گفت: با وجود سکوت اسرائیل در مقابل اقدام سازمان ملل در خصوص انتشار اسامی شرکت‌های فعال در شهرک‌سازی در کرانه باختری، قدس و جولان، این رژیم در دلهره و ترس از برخورد و مقابله با مشروعیت بین‌المللی به سر می‌برد.

این مقام مسؤول بر اهمیت هماهنگی قطعنامه‌های بین‌المللی با اقدامات روند و ادامه فشارها بر اسرائیل تاکید کرد.

بازداندگی و مجرم شناختن اسرائیل

غسان دغلس، مسؤول پرونده شهرک‌سازی در تشکیلات خودگردان در شمال کرانه باختری بر اهمیت فاش شدن لیست سیاه تاکید کرد و گفت، این اقدام به زنجیره جنبش بین‌المللی در حمایت از مساله فلسطین اضافه می‌شود و فشارها را علیه رژیم اشغالگر دوچندان می‌کند.

دغلس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد، صرف مطرح کردن مساله لیست سیاه به منزله پیروزی تلاش‌های فلسطین برای مجرم شناختن اسرائیل در دادگاه‌های بین‌المللی است. از سوی دیگر نیز شرکت‌ها خسارت‌های مالی سنگینی خواهند دید که ممکن است مبلغ آن به ده‌ها میلیارد دولار برسد.

تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان به کار گیری حمایت بین‌المللی در سطح انجمن‌ها، نهادهای داخلی و مدنی و اتحاد کمپین تحریم جهانی شد و تاکید کرد، این نهادها در به حرکت درآوردن شکایت‌ها علیه اسرائیل به دلیل نقض قوانین بین‌المللی و در منع همه شرکت‌های جهانی از تعامل با مقامات اشغالگر و همکاری آنها در شهرک‌سازی‌ها در آینده سهیم هستند.

نظرات بینندگان