arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۰

آل‌اسحاق: حذف چهار صفر از پول ملی بحثی انحرافی است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران حذف چهار صفر از پول ملی را بحثی انحرافی عنوان کرد و گفت: ممکن است گردکردن پول و تعیین واحدهای خرد، کشور را با مشکل مواجه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران حذف چهار صفر از پول ملی را بحثی انحرافی عنوان کرد و گفت: ممکن است گردکردن پول و تعیین واحدهای خرد، کشور را با مشکل مواجه کند.

یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با مهر در خصوص حذف چهارصفر از پول ملی، گفت: حذف چهارصفر از پول ملی یک بحث انحرافی است که در بیان اهداف و نتایج و انتظاراتی که از آن می‌رود، غلط نمایی بسیاری داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: برخی بر این باورند که اگر 4 صفر از پول ملی حذف شود، تولید ناخالص داخلی بالا می‌‎رود، اقتصاد رشد می‌کند و مشکلات ریال حل می‌شود. برخی دیگر نیز بر این باورند که این اتفاق، در رشد و توسعه اقتصادی کشور نقش کلیدی دارد؛ در حالی که اینطور نیست.

وی تصریح کرد: حذف 4 صفر از پول ملی موضوعی است که اجرای آن، آثار منفی روانی بسیاری دارد و توفیق آن در گرو  کنترل این آثار است. از سوی دیگر، ممکن است گردکردن عددها و تعیین واحدهای خرد، کشور را با مشکل مواجه کند، چراکه هم اکنون اجزای خرد پول همچون 100 تومان و 50 تومان در معاملات رایج است و کالایی در کشور معامله می‌شود که قیمت 50 تومانی دارد؛ بنابراین این ارقام به صورت اتوماتیک‌وار گرد شده و وارد ارقام تورم می‌شود و حتما آثار منفی روانی دارد.

به گفته آل‌اسحاق، در مقابل این طرح مزایایی دارد که البته این مزایا باعث رشد و توسعه اقتصادی نخواهد شد و تنها دامنه آن در رابطه با کم کردن هزینه چاپ اسکناس و اثرگذاری در نقل و انتقالات پول است.

به اعتقاد وی، موضوع حذف 4 صفر از پول ملی بیش از حد خود بزرگ شده است و به نظر می‌رسد برای گم کردن ردپای برخی معضلات روز در اقتصاد ایران است، البته برخی بر این باورند که پروژه‌ای تعریف شده و ذهنیت مردم را به این سمت ببرند و نخبگان اقتصادی و فعالان اقتصادی را نیز مشغول این موضوع کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: این موضوع هم اکنون ابهام دارد و مردم نیز فکرهای مختلفی در رابطه با آن دارند که تاثیر مفنی بسیاری بر فضای روانی اقتصاد دارد. دولت نیز این موضوع را مبهم نگاه داشته است و هر فردی هم از دولت حرفی می‌زند، به این ابهام اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین خطر در اقتصاد، ابهام است که نتایج زیاد روانی دارد؛ موضوع این قدر که روی آن تبلیغات کرده‌اند، مهم نیست و اگر بدبین نباشیم که در این مساله غرض ورزی هست و می خواهند حال و هوای جامعه را عوض کنند، باید گفت که آثار مثبت آن نسبت به هزینه چاپ اسکناس و نگهداری آن که مزایای این طرح است، بسیار بالا است و نقش مهمی در اقتصاد ندارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
1
0
جالب است که از کارشناسان گرفته تا مجتهدان حوزه و استادان دانشگاه و افراد فرهیخته همه فریاد برمیآورند که مشکلات اقتصادی کمر مردم را شکسته اونوقت دولت طرحهایی را دنبال میکند که این بی سرو سامانی را تشدید میکند و همواره باید از طرح های جدید دولت مثل بید لرزید که این یک لقمه نان عرق جبین از دهان ما ربوده نشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
1
0
گل گفتی جناب ال اسحاق زدی توخال
نظرات بینندگان