arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۰

در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس نوشت:

یک آسیب‌شناس گفتار و زبان با اشاره به اینکه با انجام برخی موارد می‌توان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلاً صحبت نکنید.‌

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران اظهار داشت: تولید صدا در حنجره و توسط تارهای صوتی انجام می‌شود. حنجره از 9 غضروف و رباط و 6 عضله تشکیل شده است که به وسیله مخاط پوشیده شده است، عضلات حنجره بسیار حساس و ظریف هستند و تحت تاثیر عوامل مختلف آسیب می‌بینند.

وی افزود: حنجره هنگام ادای صداهای زیر، بالا می‌رود و هنگام تولید صداهای بم پایین می‌آید. تارهای صوتی که با آن صداسازی می‌کنیم یک دریچه است که از قسمت جلو ثابت و از پایین آزاد و متحرک هستند.

این آسیب‌شناس گفتار و زبان گفت: صدای افراد مانند اثر انگشت منحصر بفرد است، صدا موضوعی اکتسابی است. می‌توان صدا را تربیت کرد و زیر و بم و کیفیت آن را تغییر داد. هنگامی که به اختلالات صوتی مبتلا می‌شویم در واقع  زیر و بمی، بلندی و کیفیت صدا آسیب می‌بیند.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران درباره اینکه عملکرد ناصحیح چه اثراتی روی حنجره به وجود می‌آورد، گفت: وقتی عصبانی و ناراحت هستید تارهای صوتی با هم برخورد می‌کنند و بافت نرم و انعطاف‌پذیر به بافت ضخیم تبدیل می‌شود که تغییر صدا و کیفیت نفس آلود حین صحبت کردن، کم شدن توانایی صدا و بم شدن صدا نتیجه آن است. این تورم‌های گذرا اگر مرتب تکرار شود، تبدیل به گره‌های سرطانی می‌شود.

وی اظهار داشت: رفتارهای غلط صوتی، استعمال دخانیات، استفاده از مواد الکلی، تغذیه نامناسب، بیماری‌های معده، آلرژی، خوردن چای داغ و آب سرد و مواد غذایی حساسیت زدا مثل سیر، ادویه جات، فلفل، ترشیجات، غذاهای چرب و سرخ شده و هر ماده دیگری که شما به آن حساسیت دارید، باعث بوجود آمدن اختلالات صوتی و تشدید آن می‌شوند.

وی گفت: برای معلمان، مداحان، خوانندگان، مجریان رادیو و تلویزیون و افرادی که از صدا به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند حفظ سلامت و کارکرد صدا بسیار مهم است.

این آسیب شناس گفتار و زبان ادامه داد: این افراد برای موفقیت در حرفه خود باید بهداشت صوتی را رعایت کنند تا صدا و سلامتی‌شان حفظ شود. هیچ کس از صدای بلند و گوش خراش، لذت نمی‌برد و مسلماً برای افراد فوق، صدای گرفته مطلوب نیست.      

وی توصیه کرد: در هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید. باید سر، بالا و رو به عقب باشد تا هوای بیشتری وارد شش‌ها شود و استفاده از تنفس صحیح شکمی به جای تنفس سطحی باعث می‌شود تا هوای بیشتری را وارد شش‌ها کنیم و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ریه برسد و تلاش و کار حنجره و سیستم تنفسی کمتری صورت گیرد.

این آسیب‌شناس گفتار و زبان با اشاره به اینکه با انجام برخی موارد می‌توان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: انجام تمرین آه و خمیازه باعث می‌شود تارهای صوتی کاملاً ریلکس شوند، پرهیز از مصرف سیگار، عدم استفاده از مواد الکلی، کافئین‌دار و چای زیاد، پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو، میزان صحبت در طول روز با حذف گفتارهای محاوره‌ای غیر ضروری را محدود کنید، پچ پچ نکنید، از داد زدن، جیغ کشیدن، بلند صحبت کردن، با عصبانیت حرف زدن اجتناب کنید. از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید.‌

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعيد گراوندكلسرخي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
0
0
از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید !
مگر همه مردم بازيگر تئاتر يا مجري برنامه كودك هستند كه در موقع نيازوضرورت كار صداي حيوانات را تقليد كنند.
اين حرفها از زبان يك شخص عادي با تمسخر هم گفته نميشه . چه رسد به اينكه نظريه يك آسیب‌شناس گفتار و زبان.
فقط به درد خودش ميخوره . توهين بود تا نظريه .
انتخاب جون من از اين نظريهاي بي پايه واساس و توهيني را درج نكنيد .
هرچند بنده مخالف رسانه تكصداي هستم وبايد از همه نظريها چه موافق وچه مخالف استفاده كرد .
ولي درج اينگونه مطالب دراين چهار چوب نميگنجد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
1
0
مقاله ی خوب و آموزنده ای بود
از این جور مطالب بیشتر بگذارید
ممنون
نظرات بینندگان