arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۰

واکنش کاندولیزا رایس به خاطرات دیک چنی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر سابق امور خارجه آمریکا در دولت جرج بوش پسر، در واکنش به بخشی از کتاب خاطرات دیک چنی معاون وقت رئیس جمهوری، چنی را به تلاش برای مخدوش کردن صداقتش متهم کرد.

به گزارش انتخاب، کاندولیزا رایس که خود نیز به زودی کتاب خاطراتش را منتشر خواهد کرد در واکنش به بخشی از کتاب خاطرات چنی که در آن رایس به تلاش برای فریب رئیس جمهوری وقت متهم شده، گفت:  چنی بر این باور است که من در پرونده برنامه هسته ای کره شمالی جرج بوش را فریب دادم در شرایطی که چنین اتهامی هجوم به صداقت من محسوب می شود .

وی افزود: رئیس جمهوری از تمام اتفاقات ریز و درشت مذاکرات با کره شمالی آگاه بود و چنی در پوشش سیاست های وقت دولت در پرونده مذکور بهتر بود از وجود اختلاف دیدگاه سخن می گفت ولی پیش کشیدن مبحثی چون تلاش رایس برای گمراه کردن رئیس جمهوری چیزی جز تلاش برای مخدوش ساختن چهره من نیست .

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، وزیر امور خارجه سابق آمریکا همچنین بخش دیگری از خاطرات چنی را که در آن آمده است : رایس با چشمی گریان پیش من آمد و گفت دولت باید به دلیل آنکه بوش در سخنرانی سال 2003 گفته است عراق در پی دستیابی به اورانیوم برای ساخت سلاح هسته ای بود عذرخواهی کند اما من با پیشنهادش مخالفت کردم گفت: به یقین می گویم آنکه چنی از او سخن می گوید من نبودم، به خاطر ندارم در طول هشت سال آشنایی با چنی هیچگاه با چشم گریان پیش او رفته و چیزی مطالبه کرده باشم.

کتاب خاطرات چنی همچنین با واکنش کالین پاول وزیر امور خارجه دوران اول ریاست جرج بوش ( قبل از کاندولیزا رایس) نیز مواجه شده است.

هر چند پاول ضربه خاطرات چنی بر همکارانش را ناچیز خواند اما گفت: چنی در این کتاب ارزیابی های غیر صادقانه ای از حوادث ارائه کرده.

کتاب خاطرات رایس قرار است اوایل نوامبر منتشر شود.
نظرات بینندگان