arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۰

۲.۷ میلیون کارگر منتظر یک امضا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با پایان ثبت‌نام ۳.۳میلیون نفر کارگر در سامانه سهام عدالت، ۲.۷ میلیون نفر آنان هم اکنون به مرحله تایید نهایی و واگذاری رسیده‌اند، با این حال کار ثبت‎نام دو گروه کارگران قراردادی و رسمی نیز به زودی آغاز می‌شود.
به گزارش انتخاب به نقل از مهر، واگذاری سهام عدالت کارگران به عنوان آخرین گروه اجتماعی مشمول دریافت سهام شرکتهای دولتی؛ پرونده ای است که با ثبت نام ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر از اسفندماه ۸۹ وارد فاز عملیاتی جدیدی شده است.

بر پایه این گزارش، برنامه ریزی برای شناسایی و دسته بندی کارگران موضوعی بوده است که از ابتدا مورد توجهات ویژه قرار گرفت و از اینرو قرار شد ابتدا کارگران شاغل در بخش های ساختمانی و فصلی با ورود به سامانه ای در پرتال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام خود را انجام دهند.

ایجاد سامانه ثبت نام

با آغاز به کار رسمی این سامانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر فصلی و ساختمانی به سامانه سهام عدالت وارد شدند و تقاضای خود را به ثبت رساندند.

پس از آن با اتمام فاز اول ثبت نام ها و بسته شدن سامانه ثبت نامی در فاز اول، کار پالایش و بررسی تقاضاهای مطرح شده آغاز شد که در نهایت منجر به تایید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر متقاضی دریافت سهام عدالت شد و در این زمینه نیز تقاضای ۵۰۰ هزار نفر کارگر به دلیل آنچه که تکراری نامیده شد، مردود اعلام و از پذیرش آنها خودداری صورت گرفت.

البته قرار است تا در فاز بعدی کار، سامانه ثبت نامی برای دریافت تقاضاهای کارگران قراردادی و رسمی باز شود تا این گروه نیز بتوانند با وارد کردن مشخصات خود در نوبت دریافت سهام عدالت قرار بگیرند.

تایید ۲.۷میلیون نفر

قبل از این برخی پیش بینی های صورت گرفته از سوی مقامات کارگری کشور از مشمول شدن ۴ تا ۵ میلیون نفر کارگر برای دریافت سهام عدالت خبر داده بودند و به نظر می رسد که با تایید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مرحله اول و باقی بودن یک مرحله دیگر ثبت نام، این پیش بینی صحت داشته باشد.

اخیرا نیز لیست های مربوط به تاییدیه نهایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کارگر پذیرفته شده از سوی سازمان خصوصی سازی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده است و طبق گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی بعد از تایید لیست ها، واگذاری سهام عدالت کارگری رسما آغاز خواهد شد.

هرچند انجام یک پروژه حدود ۵ میلیون نفری کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت زمانبر بوده و کار بزرگی تلقی می شود اما طبق برنامه ریزی های اولیه قرار بوده است تا بلافاصله پس از اتمام مهلت ثبت نام دور اول کارگران فصلی و ساختمانی، کارگران قراردادی و رسمی بتوانند با ورود به سامانه، تقاضاهای خود را به ثبت برسانند که این موضوع عملا با بسته شدن بیش از ۲ ماهه سامانه ثبت نامی عملی نشد.

ریزش۱۷درصدی متقاضیان

از کل متقاضیان ثبت نام شده گروه فصلی و ساختمانی نیز تاکنون ۸۳ درصد آنان معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد پذیرش قرار گرفتند و ۱۷ درصد معادل ۵۰۰ هزار نفر نیز به دلیل تکراری بودن تقاضاها و دریافت سهام عدالت از روش های دیگر مردود اعلام شدند.

ولی الله صالحی در این زمینه و در گفتگو با مهر با بیان اینکه موضوع مهم مطرح شده در این بخش این بود که کارگران نیز بتوانند به نوعی مشمول دریافت سهام عدالت شوند، گفت: البته در این بخش ممکن است افرادی باشند که قبلا از روش های دیگر سهام عداالت خود را دریافت کرده باشند.

مشاور ارشد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اظهار داشت: هم اکنون لیست های ارائه شده توسط سازمان خصوصی سازی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما اینکه بخواهیم کارگران ساختمانی و فصلی را از یکدیگر به صورت قطعی مشخص کنیم کار دشواری خواهد بود چرا که برخی کارگران در فصول مختلف سال زمینه کاری خود را تغییر می دهند.

لیست‌ها در حال تایید نهایی

صالحی با بیان این مطلب که ممکن است به دلیل لزوم همکاری دستگاه های دیگر مانند تشکل های عالی کارگری و کارفرمایی، فنی و حرفه ای و تامین اجتماعی و حتی استان ها، کار تایید نهایی لیست های ارائه شده توسط سازمان خصوصی سازی طول بکشد، افزود: به صورت کلی طبق اطلاعات موجود برخی از استان ها هم اکنون لیست ها را دریافت و در حال تایید مشمولان شناسایی شده هستند.

وی خاطر نشان کرد: تشکل ها نیز تاکنون درصدهایی بالایی از کارگران مشمول را مورد تایید قرار داده اند. به هر حال طی کردن مراحل اداری کار کمی زمانبر است اما اصل موضوع این است که همه کارگران باقی مانده نیز حتما سهام عدالت خود را دریافت خواهند کرد.

عضو سابق شورای عالی کار، اظهار داشت: رئیس جمهور نیز در هفته کارگر امسال تاکید داشتند که لیست کارگران باقی مانده برای دریافت سهام عدالت تا پایان نیمه اول سال جاری شناسایی و شرایط واگذاری دریافت سهام عدالت آنها فراهم شود.
نظرات بینندگان