arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶

تشدید مواضع حزب الله لبنان و عربستان سعودی علیه یکدیگر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان دیروز «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان علیه سیاست های عربستان در منطقه که به دنبال مواضع تند «ثامر السبهان» وزیر مشاور در امور کشورهای خلیج فارس در عربستان سعودی مطرح شد، تنش بین دو طرف را افزایش داد.
سخنان دیروز نصرالله ساعاتی پس از پیام توئیتری السبهان مطرح شد که ضمن استقبال از تحریم های آمریکا علیه حزب الله، تنها راه مواجهه با این حزب را شکل گیری ائتلاف بین المللی دانست. وی حزب الله را «حزب شبه نظامی تروریست» خواند.
البته این نخستین بار نبود که السبهان اینچنین علیه حزب الله موضع می گیرد. وی چندی پیش نیز حزب الله را «حزب الشیطان» خواند و لبنانی ها را تهدید کرد که یا باید در کنار این حزب باشند یا علیه آن.
نصرالله دیروز در واکنش به سخنان السبهان گفت: این سخنان ارزش پاسخ دادن ندارد اما از آنجا که حرف های او بیانگر موضع عربستان است جواب می دهم. نکته مثبت این حرف آن است که تحریم های آمریکا راه حلی برای قضیه نیست. خوب است اما مشکل را حل نمی کند. پس امید چندانی به تحریم ها نیست. نکته مهمتر اینکه این حرف اعتراف ضمنی او به این است که حزب الله یک قدرت منطقه ای است.
وی همچنین عربستان را تهدیدی علیه امنیت منطقه خواند.
سخنان روز گذشته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مراسم بزرگداشت شهدای اخیر حزب الله که در آن به شکست نقشه های آمریکا و عربستان در منطقه اشاره شده بود بازتاب گسترده ای در روزنامه های صبح امروز (دوشنبه) لبنان داشت.
بیشتر این رسانه ها سخنان نصرالله علیه سعودی را برجسته کردند.
روزنامه «الاخبار» با انتخاب تیتر «نصرالله: عربستان تهدیدی برای امنیت منطقه ای است» سخنان روز گذشته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را در صفحه اول خود منتشر کرد. 
این روزنامه در ابتدای مطلب خود آورد: دبیرکل حزب الله ایالات متحده آمریکا را به خاطر سنگ اندازی ها در مسیر پیروزی بر داعش به باد انتقاد گرفت و دخالت های آمریکا و عربستان را مانعی در برابر تحقق امنیت منطقه ای دانست. 
الاخبار افزود: سخنان شدید اللحن سید حسن نصرالله در شرایطی ایراد می شود که آمریکا و عربستان و اسرائیل حملات خود به محور مقاومت را چه در میدان های سوریه و چه از طریق تحریم های آمریکا علیه حزب الله و اقدامات اخیر عربستان در لبنان و تهدیدهای اسرائیلی تشدید کرده اند. 
روزنامه «النهار» در مطلبی با عنوان «از نقشه های ترامپ و السبهان نمی ترسیم/ دستی را که به کشور ما دراز شود قطع می کنیم» سخنرانی سید حسن نصرالله را بدون هیچ گونه تحلیل و تفسیری پوشش داد. النهار ضمن نقل فرازهایی از این سخنان، بر موضوع تحریم های آمریکا علیه حزب الله و نقشه های آمریکایی – سعودی در منطقه و نیز پاسخ دبیرکل حزب الله به سخنان ثامر السبهان وزیر مشاور امور کشورهای خلیج فارس در سعودی تمرکز کرد. 
«ناصر قندیل» سردبیر روزنامه «البناء» در سرمقاله امروز خود با پرداختن به پیام های این سخنرانی نوشت: سخنرانی دبیرکل حزب الله اشاراتی در خود نهفته داشت که از پیروزی قریب الوقوع محور مقاومت و حزب الله که در دل این محور است، حکایت دارد و اینکه ائتلاف آمریکایی – سعودی چگونه در برابر پیروزی بر داعش سنگ اندازی می کند و اینکه چطور ارتش سوریه در کنار متحدان خود و ارتش عراق و الحشد الشعبی به کوری چشم آمریکایی ها و سعودی ها روز به روز پیروزی های جدیدی به دست می آورند. 
البناء افزود: سید حسن نصرالله برای اثبات بی فایده بودن تحریم های آمریکا به سخن ثامر السبهان وزیر سعودی استناد کرد که خواستار تشکیل ائتلاف بین المللی در برابر حزب الله شده بود. نصرالله این حرف را نوعی اعتراف به قدرت حزب الله و بی اثر بودن تحریم ها علیه آن دانست. 
این روزنامه در پایان نوشت: پیام سید حسن نصرالله خیلی زود به السبهان رسید. دستی که به سمت ما دراز شود قطع خواهد شد. ما اعتنایی به بی عقلی «السبهان» نمی کنیم همچنانکه «سَبَه» در لسان العرب به معنی از بین رفتن عقل مرد آمده است! 
روزنامه «المستقبل» ارگان حزب المستقبل که اصلی ترین رقیب داخلی حزب الله به شمار می آید در واکنش به این سخنان، آن را به منزله «پاسخ شدید اللحن ایران به تهدیدهای ترامپ» از طریق «واسطه لبنانی» دانست و نوشت: ایران هرگاه عرصه را بر خود تنگ می بیند بازوهای منطقه ای خود را به کار می اندازد تا خود را از تنگنای محاصره و اختناق نجات دهد. این بار هم بعد از آنکه دونالد ترامپ احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای را مطرح کرد و از در پیش گرفتن سیاست جدید در برابر تهران سخن گفت، تهران فورا لبنان را به تریبونی برای تهدید متقابل علیه ترامپ تبدیل کرد. 
المستقبل درباره اظهارات دبیرکل حزب الله درباره عربستان نیز نوشت: حمله غیر قابل توجیه دبیرکل حزب الله به عربستان چیز عجیبی نیست و رهبران عربستان اسناد و مدارک زیادی از دخالت های حزب الله در مسائل خلیجی در دست دارند. 
المستقبل افزود: نسبت دادن همه مصیبت ها و بلاهای امت عربی به عربستان در حالی انجام می گیرد که اینها همگی نتیجه سیاست های خرابکارانه ایران در سرتاسر کشورهای عربی است. 
المستقبل همچنین به پیام توئیتری ثامر السبهان وزیر سعودی بعد از سخنرانی دبیرکل حزب الله اشاره کرده است. السبهان در پاسخ به انتقاد کنایه آمیز سید حسن نصرالله به وی در صفحه خود این بیت شعر را نوشت: «واذا اتتک مذمتی من ناقص/ فهی الشهاده لی بانی کامل». (اگر یک فرد دارای نقص از من ایراد بگیرد، این خود بهترین گواه بر کامل بودن من است!) 
دبیرکل حزب الله روز گذشته در سخنرانی خود با اشاره به پیام چند روز پیش السبهان که در آن کلام ناروایی علیه حزب الله استفاده کرده بود، این سخن را فاقد ارزش جواب دادن دانست و السبهان را با لفظ تحقیرآمیز «مردک» خطاب کرد که به سرعت در شبکه های اجتماعی داخل لبنان بازتاب پیدا کرد. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان