arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۹۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۰

داستان خودروهايي که از خط توليد خارج مي شوند ؛ سمند و ال 90 «وانت» به بازار مي آيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اول ترمز ضد قفل بود و حالا کيسه ايمني هوا يا همان ايربگ. وقتي پاي برخي استانداردهاي شناخته شده ايمني در ميان باشد، ديگر نمي شود از زيرش شانه خالي کرد.

در گروه صنعتي ايران خودرو، روآ و پيکان وانت و در گروه صنعتي سايپا، ريو و انواع پرايد با مشکل تجهيز به کيسه ايمني هوا رو به رو شدند. در نتيجه وزارت صنايع و معادن وقت با همکاري مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي يک برنامه زمان بندي براي تجهيز خودروها به کيسه ايمني هوا تصويب کرد.

طبق اين برنامه زمان بندي بنا شد محصولات خانواده پرايد تا آبان ماه امسال براي تجهيز به کيسه ايمني هوا فرصت داشته باشند. در مورد روآ و وانت پيکان توضيح توليدکننده مبني بر اينکه توليد اين خودروها تا پايان سال 1390 متوقف خواهد شد براي تصميم گيران کافي بود؛ بنابراين حداقل تا امروز سه خودرو هستند که احتمالاً توليدشان در سال 1391 ادامه نخواهد داشت.

ايران خودرو قبلاً مواضع خودش را در مورد توليد روآ و پيکان وانت يا همان وانت باردو که در تبريز توليد مي شود اعلام کرده است.

کيوان وزيري، مدير نظارت براجراي استانداردهاي ايران خودرو، در اين مورد مي گويد: «ايران خودرو از ابتدا هم قرار بود توليد روآ را براي سال 1390 متوقف کند، اما به دليل درخواست ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت، توليد آن را تا شهريور ماه امسال ادامه خواهد داد. در حال حاضر هم مشکلي براي حذف اين خودرو از سبد محصولات وجود ندارد و احتمالاً توليد روآ تا قبل از پايان شهريور ماه متوقف خواهد شد.»

ديگر محصول در حال خداحافظي ايران خودرو پيکان وانت يا همان وانت باردو است که در مورد کسب استانداردهاي اجباري 55 گانه آن هم ابهام هايي مطرح است. با اين وجود مديرعامل ايران خودرو قبلاً اعلام کرده است که توليد اين محصول به احتمال زياد تنها تا پايان سال جاري ادامه خواهد داشت و بعد از آن وانت سمند يا تندر جانشين آن خواهد شد.

اما در مورد پرايدها، تلاشهاي صورت گرفته ظاهراً نتيجه داده است. بعد از اينکه شرکت سايپا توانست با تغيير دادن پلت فرم اين خودرو استانداردهاي 55 گانه را کسب کند، حالا با ايجاد يک سري تغييرات عمده در داشبورد و اجزاي جلويي خودروهاي پرايد توانسته محصولات داراي کيسه هوا توليد کند و از اين نظر دچار مشکل نخواهد شد. بنابراين با وجود همه پيش داوري هايي که در مورد پرايد وجود دارد، توليد اين خودرو همچنان ادامه پيدا خواهد کرد. اين در حالي است که مرتضي شفيعي، معاون مهندسي و کيفيت سايپا، اعلام کرده است که شرکت کيا- که برند خودرو ريو متعلق به آن است- با ايجاد تغييرات براي نصب کيسه ايمني هوا روي اين خودرو موافقت نکرده است، و سايپا عملاً چاره اي به جز خارج کردن ريو از سبد محصولات خود نخواهد داشت.

بنابراين به نظر مي رسد در صورتي که استانداردهاي اجباري ايمني در مورد کيسه ايمني هوا با بازنگري مواجه نشوند، سال 1391 بدون روآ، وانت پيکان و ريو آغاز خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
0
4
از بین نمی رفتید اگه یه عکس هم از این محصولات فوق ارزشمند می انداختید
نظرات بینندگان