arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶

علت دیوارکشی‌های دور مجلس و تغییرات در وضعیت امنیتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ناظر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که اختلالات ایجاد شده در مسیر ملاقات مردمی، موقت بوده، گفت که دیوارکشی پیرامون پارلمان به‌تصمیم دستگاه‌های امنیتی و حفاظتی انجام شده است.

به گزارش انتخاب، اسدالله عباسی در واکنش به نصب بنری مبنی بر ممنوعیت مراجعه و انجام ملاقات مردمی با نمایندگان در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه که مجلس به‌صورت علنی تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: موضوع به این شکلی که مطرح شده، نیست. بنابر مصوبه هیات رییسه مجلس قرار شد در روزهای سه‌شنبه که جلسات کمیسیون‌های تخصصی هم برگزار می‌شود، برای این‌که نمایندگان بتوانند با تمرکز بیشتر به مسائل مورد بحث در کمیسیون‌ها توجه داشته باشند، ملاقات مردمی محدود شود.

علت دیوارکشی‌های دور مجلس و تغییرات در وضعیت امنیتی

ممنوعیت ملاقات مردمی در روزهای جلسه علنی برای حفظ حدنصاب جلسات کمیسیون‌ها

وی افزود: در واقع سعی داریم با این اقدام مانع از آن شویم که نمایندگان برای پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان، جلسات کمیسیون‌های تخصصی را ترک کنند.

عضو ناظر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: به بیان دیگر برای این‌که احیاناً حضور نمایندگان در جلسات کمیسیون‌های تخصصی و همین‌طور جلسات علنی مجلس از حدنصاب کمتر نباشد، این محدودیت‌ها ایجاد شده است.

نماینده اصولگرای رودسر و املش در مجلس تاکید کرد: درواقع بنابر رویه جدید قرار است با اعلام زمان قبلی که می‌تواند روزهای دوشنبه یا عصر یکشنبه باشد، امکان ملاقات مردمی را فراهم کنیم که مردم هم بدانند که در این روزهای مشخص می‌توانند با مراجعه به مجلس، با نمایندگان‌شان ملاقات کنند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به انتقاد برخی ناظران مبنی بر این‌که توضیحاتی از این دست، بیشتر نوعی توجیه وضع موجود است، گفت: ارتباط مردم با نمایندگان باید مستمر و شفاف باشد و ما هم سعی خواهیم کرد اگر اختلالی ایجاد شده، آن‌را رفع کنیم.

اختلالات ایجادشده در مسیر ملاقات مردم با نمایندگان موقت است

عباسی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چگونه درحالی که هر روز محدودیتی در مسیر ارتباط مردم با نمایندگان مجلس ایجاد می‌شود، سعی در رفع اختلالات ایجادشده دارید، اعلام کرد: این مسائل موقت بوده و ما همه این محدودیت‌های موقت را رفع می‌کنیم.

دیوارکشی پیرامون ساختمان پارلمان به‌خواست دستگاه‌های امنیتی

عضو ناظر هیات رییسه مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره علت دیوارکشی‌های اخیر پیرامون ساختمان پارلمان توضیح داد: دیوارکشی به تصمیم دستگاه‌های حفاظتی و امنیتی مجلس انجام شده است.

وی در واکنش به اینکه آیا هیات رییسه مجلس مصوبه‌ای برای اعمال تغییرات در ساختمان پارلمان نداشته است، تصریح کرد: هیات رییسه مصوبه‌ای نداشته و این مسئله بنابه خواست مسئولان امنیتی و حفاظتی کشور اعمال شده و ما نمی‌توانیم آن‌چنان در این امور دخالت کنیم.

نماینده اصولگرای رودسر و املش در مجلس ادامه داد: این مسئله شبیه به این است که مثلاً یک مقام مسئول بگوید نیازی به محافظ شخصی ندارد. درحالی که بنابر قانون، رییس‌جمهوری و وزرا باید تحت حفاظت تردد کنند؛ چرا که اگر احیاناً اتفاقی پیش بیاید، مسئولیت با مسئولان امنیتی است.

نباید ملاحظات امنیتی تاحدی باشد که ارتباط مردم و نمایندگان کمرنگ شود

عضو هیات رییسه مجلس همچین گفت: درمورد تغییرات اخیر مجلس نیز باید این ملاحظات امنیتی را درنظر بگیریم اما قطعاً این ملاحظات نباید تا حدی باشد که ارتباط مردم با نمایندگان کمرنگ شود.

پیگیری علت حذف مشروح مذاکرات مجالس اول تاکنون از بایگانی وبسایت پارلمان

وی در واکنش به سوال دیگری درباره حذف مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی از دوره نخست تاکنون، از بایگانی وبسایت رسمی نهاد قانون‌گذاری، گفت: به هر حال وقتی مشروح مذاکرات به‌صورت زنده از طریق رادیوی جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، قطعاً باید مشروح مذاکرات ادوار قبل هم موجود باشد.

عباسی در واکنش به این‌که مشروح مذاکرات مجالس اول تا هشتم در این بایگانی موجود بوده اما اکنون به‌کلی حذف شده است، گفت: در جریان این مسئله نیستم اما حتماً موضوع را در اسرع وقت و در اولین جلسه هیات رییسه که باتوجه به تعطیلات یک‌هفته‌ای مجلس، احتمالاً ۳۰ مهرماه برگزار خواهد شد، پیگیری خواهم کرد تا مشخص شود دلیل این مسئله چه بوده است.

تغییرات در وضعیت امنیتی ساختمان پارلمان

در پی حمله تروریست‌های تکفیری داعش در خردادماه امسال به مجلس شورای اسلامی، تغییراتی در وضعیت امنیتی و حفاظتی ساختمان پارلمان ایجاد شده و اخیراً دیوارهایی، محوطه مقابل مجلس که به تجمعات مردمی اختصاص داشت را از خیابان مشرف به این ساختمان جدا کرده است. همچنین مسئولان حفاظتی مجلس با ایجاد گیت‌های پلیس و پست‌های نگهبانی متعدد داخل و خارج ساختمان، نسبت به ارتقای سطح امنیتی مجلس اقدام کردند.

از صبح امروز هم بنری مقابل درب ورودی مجلس نصب شد که به‌موجب آن، ملاقات مردمی در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه که نمایندگان به‌صورت علنی تشکیل جلسه می‌دهند، لغو شد.
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان