arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶

وزیر ارشاد: شعر حافظ شراره به جان بشر می‌زند/ کلام لسان‌الغیب فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عمق هنر حافظ به این است که شراره به جان‌های بشر می‌زند.

به گزارش فارس، سید عباس صالحی امشب در آیین بزرگداشت حافظ در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ اظهار کرد: از عالمان تا مردمان عادی ترنم‌سرای اشعار وی شده‌اند و شب تیره یلدا را با شعر وی به صبح رساندند.

وی افزود: اینکه این‌گونه شاعر به دل‌ها نشست پرسشی است که پاسخ‌های خود را دارد که به مواردی اشاره خواهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته نخست اینکه شاعران با قدرت اسطوره‌سازی خود ماندگار می‌شوند و هر مقدار که بتوانند از جهان مادی به جهان ابدیت پل بزنند، شعرشان ماندگارتر و شاعر را جاودانه‌تر می‌کند، حافظ نیز با نمادهای زمینی که به آسمان سر می‌آساید خود را ماندگار کرده است.

صالحی افزود: حافظ گرچه دانشمند است و بر دانش‌های مختلف مسلط است اما شراره‌های وجودی برپا می‌کند و به جان‌ها می‌زند و جان‌مایه شعر وی معرفت است.

وی ادامه داد: حافظ هستی‌ساز ما بوده و هست و با جان سروکار دارد و به همین خاطر ماندگار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: حافظ معلم زندگی است و زیست انسانی را به ما یاد داد و با ویژگی خاص خود، زیست وارستگی از ریا و دروغ و دغل را به انسان‌ها یادآور شد، بنابراین ما ایرانی‌ها بخشی از زیست رندانه خود را مدیون حافظ هستیم.

صالحی خاطرنشان کرد: حافظ دل‌نگرانی‌های خیام را ندارد و زیست شادمانه و رندانه را به ما یاد داد و این‌ چنین است که حافظ معلم زندگی ما شد.

وی افزود: حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی بود و در زمانه خویش یک روشن‌فکر بود و برای فرا زمانه خود نیز یک روشن‌فکر ماند و وی با پلشتی‌های زمان خود به‌عنوان یک منتقد درگیر است، کسی که نقدهایش تنها مختص زمانه‌اش نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حافظ یک سخندان و سخنور بی‌بدیل بود و هنوز نیز هست، کلامش فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است و برای وی بدیلی نمی‌توان شناخت.

وی با بیان اینکه کل جهان گنجینه واژگان حافظ است و با موسیقی کلام سحاری می‌کند، اضافه کرد: عمق اندیشگی حافظ در کنار قدرت تأویل گری موجب شده که ترکیبی مختص وی به وجود آید و همگان را مجذوب خود کند.

صالحی افزود: انس وی با کلام وحی باعث شده که کلامش چنان جان‌فزا باشد که هر کس بتواند از آن توشه‌ای بردارد، حافظ از دین و مفاهیم بلند وحی در اعماق وسیعی برخوردار بود و همین موجب شده که جامعه دینی ما با وی پیوند داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه محتوا حافظ در استفاده از معارف قرآنی توانمندترین شاعر مفسر قرآن بوده و بیت به بیت وی تفسیر کلام وحی است.

وی در پایان گفت: این ویژگی‌ها حافظ را در قله زبان و فرهنگ و معرفت ایرانی قرار داده است و ما قرن‌های متوالی با شعر حافظ زندگی کرده‌ایم و این زندگی قرن‌ها نیز ادامه خواهد داشت.
نظرات بینندگان