arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۰ مهر ۱۳۹۶

موگرینی: خروج امریکا از برجام یعنی واشنگتن قابل اعتماد نیست / این همان کشوری است که 2 سال به قطعنامه ایران رای موافق داد و الان آن را رد می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آمریکا در صورت خروج از برجام این پیام را به دیگر کشورهای جهان می دهد که ایالات متحده قابل اعتماد نیست.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با شبکه تلویزیون پی بی اس خروج احتمالی آمریکا از برجام را عامل بی رغبتی دیگر کشورها به توافق با این کشور دانست.
 
موگرینی گفت: پیامی که آمریکا (با خروج از برجام) به دیگر کشورهای جهان می دهد این است که آمریکا قابل اعتماد نیست؛ چون همان کشوری که تنها 2 سال پیش در شورای امنیت سازمان ملل کمک عظیمی به شکل گیری یک قطعنامه کرده و به آن رای موافق داد، اکنون آن را رد می کند.
 
موگرینی تاکید کرد: این مساله همچنین نشان می دهد که هر دولت جدید در ایالات متحده مایل به مذاکره مجدد توافق های پیشین است و این به دیگر کشورها امکان می دهد که اگر احساس کنند که دولت آینده توافق بهتری به آن ها می دهد، نسبت به مذاکرات بی میل باشند.
 
وی افزود: این راه توافق کردن نیست، نه در روابط خارجی و نه در تجارت خصوصی؛ و گمان می کنم رئیس جمهوری آمریکا این را به خوبی می داند.
 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد سیاست جدید خود در قبال ایران به همراه موضع دولتش درباره برجام را در یک سخنرانی اعلام کند.
 
قرار بود این سخنرانی روز پنجشنبه برگزار شود اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه خبر داد که این سخنرانی به روز جمعه موکول شده است.
 
در حالی که ترامپ تا روز 15 اکتبر (23 مهر) فرصت دارد که پایبندی ایران به برجام را رد یا تایید کند، احتمال می رود که وی با رد توافق هسته ای، سرنوشت آن را به کنگره آمریکا واگذار کند.
 
در صورت رد پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا درباره بازگرداندن تحریم های برجامی تصمیم گیری کند.
نظرات بینندگان