arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۰

متن کامل گزارش آژانس/ هدف فردو تولید UF6 با غنای تا 20 درصد است

متن کامل گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
متن کامل گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، متن کامل گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران به این شرح است:

اجرای موافقتنامه پادمان NPT و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران



گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی



A .  مقدمه



1. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقتنامه  پادمانNPT  و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) می باشد.



2. شورای امنیت تاکید نموده است که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه هایش در خصوص ایران الزام آور است . مفاد مربوطه قطعنامه های یادشده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده اند مطابق شرایط این قطعنامه ها الزام آور هستند .



3.  آژانس براساس موافقتنامه خود با سازمان ملل متحد  ملزم به همکاری با شورای امنیت در اجرای مسئولیت شورا برای حفظ و برقراری صلح و امنیت بین المللی می باشد. کلیه اعضاء‌ ملل متحد با  پذیرش و اجرای تصمیمات شورای امنیت موافق هستند و در این خصوص  اقداماتی را که مطابق با تعهداتشان براساس منشور ملل متحد می باشد انجام   می دهند.



4.  مدیرکل در نشستهای برگزار شده در 21 ژوئن و 12 جولای 2011 مسائل مربوط به احرای موافقنامه پادمانی ایران  و دیگر تعهدات مربوطه را به ترتیب با جناب آقای دکتر فریدون عباسی معاون رئیس جمهور  ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران مورد بحث قرار داد.



5- در پاسخ به دعوتی از ایران، معاون مدیر کل در امور پادمانی از تاریخ 14 تا 19 اوت 2011 از ایران دیدار نمود. طی این دیدار، معاون مدیر کل از نیروگاه هسته ای بوشهر. کارخانه های غنی سازی در نطنز و فوردو ‍ راکتور  IR-40 و کارخانه تولید آب سنگین (HWPP)  در اراک  و تاسیسات تبدیل و ساخت سوخت در اصفهان بازدید نمود.  ایران همچنین دسترسی به یک تاسیسات  که در آنجا تحقیق و توسعه بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته انجام می شود فراهم نمود. طی این دیدار‍، معاون مدیرکل نشستهایی را با دکتر عباسی برگزار نمود.



6.  این گزارش به تحولات از زمان آخرین گزارش (GOV/2011/29, 24 ld 2011) ، همچنین به مسائل باقی مانده می پردازد. تمرکز این گزارش بر حوزه هایی است که ایران بطور کامل تعهدات الزام آور خود را اجرا نکرده است چون اجرای کامل این تعهدات مستلزم ایجاد اعتماد بین المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.



B . تاسیسات اعلام شده تحت موافقتنامه پادمان ایران



7. ایران تحت موافقتنامه پادمان خود 15 تاسیسات هسته ای  و 9 مکان خارج از تاسیسات را که مواد هسته ای بطور معمول در آنجا استفاده می شود به آژانس اعلام نموده است  (LOFs) . همانطور که در ذیل آمده است با وجودیکه بعضی از این فعالیتها که از سوی ایران در برخی از تاسیسات  انجام می شود بر خلاف قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت همانطور که در ذیل نشان داده می شود‍، می باشد، آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در این تاسیسات و LOFs ادامه می دهد.



C . فعالیتهای مرتبط با  غنی سازی



8.  ایران برخلاف قطعنامه های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت فعالیتهای مرتبط با غنی سازی خود را در تاسیسات اعلام شده ذیل که همگی آنها با اینحال تحت پادمان آژانس می باشد‍، تعلیق نکرده است.



 C.1 . نطنز: کارخانه غنی سازی سوخت نطنز و کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت



9. کارخانه غنی سازی سوخت(FEP) : دو سالن آبشار درFEP   وجود دارد: سالن تولید A و سالن تولید B. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، 8 واحد برای سالن تولیدA ، با 18 آبشار طراحی شده برای هر واحد اختصاص داده شده است. هیچگونه اطلاعات طراحی تشریحی برای سالن تولید B فراهم نشده است.



10.   در 28  اوت  2011 ‍، 53 آبشار در سه واحد از هشت واحد در سالن تولید A  نصب شده بود. 35 فقره از آن که توسط ایران اعلام شده  با  UF6  خوراک دهی شده بود.  نظر به اینکه در ابتدا هر آبشار نصب شده شامل 164 سانتریفیوژ بود ایران متعاقبا 12 واحد از آبشارها را که هریک شامل 174 سانتریفیوژ میباشد اصلاح کرده است. تا آن تاریخ همه سانتریفیوژها  نصب شده ماشینهای  IR-1هستند. تا تاریخ 28 اوت 2011 کار نصب در 5 واحد باقیمانده در جریان بود اما هیچ سانتریفیوژی نصب نشده بود. هیچ کار نصبی در سالن تولید B نبوده است.



11. ایران تخمین زده است که بین 18 اکتبر 2010 و 13 اوت 2011 ، 1408 کیلوگرم UF6  با غنای پایین تولید کرده است که در نتیجه از فوریه 2007 مجموع تولید UF6  با غنای پایین به  4543 کیلوگرم میرسد . مواد هسته ای در  FEP ( شامل خوراک، تولید و دورریز) همچنین همه آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک و کنارگذاری تحت اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.   پیامدهای پادمانی شکستگی مهر و موم در محوطه خوراک و کنارگذاری  که در گزارش قبلی  اشاره شده بود  به محض تکمیل راستی آزمایی فیزیکی آتی توسط آژانس که در حال حاضر برای اکتبر 2011 در نظر گرفته شده است ارزیابی خواهد شد.



12. آژانس بر اساس نتایج آنالیز نمونه های محیطی در FEP از فوریه  2007 و دیگر فعالیتهای راستی آزمایی نتیجه گرفته است که این تاسیسات همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) اعلام نموده کار کرده است.



13. کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت(PFEP): PFEP یک تاسیسات تحقیق و توسعه و یک تاسیسات آزمایشگاهی تولید اورانیوم با غنای پایین (LEU) می باشد که اولین بار در اکتبر 2003 عملیاتی شد. آن کارخانه یک سالن آبشار دارد که می تواند 6 آبشار را در خود جای دهد و بین یک محوطه طراحی شده برای تولید اورانیوم با غنای پایین  U-235  تا 20 درصد  و یک محوطه تحقیق و توسعه تقسیم شده است.



14.  ایران اولین بار  در 9 فوریه 2009 در محوطه تولید شروع به تزریق UF6  با غنای پایین به آبشار 1 با هدف بیان شده تولید UF6   با غنای تا 20% U-235 جهت استفاده در ساخت سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران (TRR)   نمود. ایران از 13 جولای 2010 UF6  با غنای پایین را به دو آبشار متصل شده تزریق نموده است ( آبشار 1 و 6 ) که هریک شامل 164 سانتریفیوژ است.



15- ایران از گزارش قبل روی ارتقای سیستم اندازه گیری خصوصا از طریق اجرای سیستم توزین ارتقا یافته و رویه های نمونه برداری بهتر به فعالیت خود ادامه می دهد که انتظار می رود سطح غنی سازی اورانیوم 235 را دقیقتر تعیین نماید.



16-  ایران بر آورد نموده است که بین تاریخهای 19 سپتامبر 2010 و 20 اوت 2011 مقدار کل 5/320 کیلوگرم UF6 غنی شده در کارخانه غنی سازی سوخت به داخل 2 آبشار به هم مرتبط تزریق شده است و تقریبا 7/45 کیلوگرم UF6 غنی شده تا بیست درصد اورانیوم 235 تولید شده است. این  از زمان آغاز فرآیند در فوریه 2010 منجر به تولید  مقدار کل تقریبا 8/70 کیلوگرم UF6 غنی شده تا بیست درصد اورانیوم 235 شده است.



17- در زمینه تحقیق و توسعه بین تاریخهای 22 می 2011 و 20 اوت 2011 مقدار کل تقریبا 1/170 کیلوگرم UF6 طبیعی داخل سانتریفیوها تزریق شده بود. اما هیچگونه اورانیوم با غنای پایین به عنوان محصول برداشت نشده است.


                 


18-  ایران در تاریخ 28 اوت 2011 ، 136 سانتریفیوژ IR-2m را در آبشار پنجم نصب کرد.  همانگونه که ایران طی نامه مورخ 22 ژوئن 2011 آژانس را مطلع ساخته بود ایران تزریق UF6 طبیعی به 54 سانتیرفیوژ IR-2m را آغاز نمود .  از گزارش قبل ایران 27 سانتریفیوژIR-4  را در آبشار چهارم نصب کرده است ولی هیچکدام از آنها تا تاریخ 28 اوت 2011 با UF6 طبیعی خوراک دهی نشده بودند.



19- آژانس بر اساس نتایج تحلیل نمونه های محیط زیستی بر گرفته از کارخانه آزمایشی  غنی سازی سوخت  و سایر فعالیتهای راستی آزمایی نتیجه گرفته است که این تاسیسات به نحوی که از سوی ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی اعلام شده بود راه اندازی شده است.



2.C . کارخانه غنی سازی سوخت فوردو



20. ایران در سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داد درحال ساخت کارخانه غنی سازی سوخت فوردو  FFEP که در نزدیکی شهر قم واقع است، می باشد. ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مورخ 10 اکتبر 2009 اعلام کرد که هدف این تاسیسات تولید UF6 با غنای 5 درصد 235U- می باشد و اینکه این تاسیسات با گنجایش 16 آبشار، با تقریبا 3000 سانتریفیوژ ساخته شده است.  



21.ایران در سپتامبر 2010 یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده را به آژانس ارائه کرد که در آن اعلام شده بود کارخانه غنی سازی سوخت فوردو، علاوه بر هدف تولید UF6 با غنای 5 درصد 235U- ، تحقیق و توسعه را نیز مد نظر دارد.



22. در 8 ژوئن 2011، گزارش شد که ایران تصمیم گرفته است " غنی سازی 20 درصدی ... را به فوردو منتقل نماید" و "ظرفیت ( تولید) را سه برابر" می نماید و بعد از آن ایران " تولید سوخت 20 درصدی" را در نطنز متوقف می کند.  در 9 ژوئن 2011، آژانس نامه ای از ایران دریافت کرد که آژانس را از تصمیم ایران برای تولید UF6 با غنای تا 20 درصد 235U- در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو مطلع می نمود.



23. در 25 ژوئن 2011، ایران یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده دیگری را به آژانس ارائه کرد که در آن هدف کارخانه غنی سازی سوخت فوردو و همچنین تحقیق و توسعه، تولید UF6 با غنای تا 20 درصد 235U- اعلام شده بود، و اینکه این تولید ابتدائا درون دو مجموعه دو آبشار متصل بهم انجام می شود. هریک از این آبشارها متشکل از 174 سانتریفیوژ خواهد بود.



24. در نامه مورخ 27 جولای 2011، ایران به تعدادی از سوالات فنی آژانس در مورد پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده پاسخ داده و یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده دیگری را ارائه نمود.



25. در 7 اوت 2011، آژانس و ایران در مورد یک رهیافت پادمانی برای کارخانه غنی سازی سوخت فوردو توافق نمودند. در 20 اوت 2011، ایران یک آبشار تعیین شده در پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده برای تولید  UF6 غنی شده تا 20 درصد 235U- را نصب کرده بود.



26. آژانس همچنان به راستی آزمایی درخصوص کارخانه غنی سازی سوخت فوردو ادامه می دهد تا روشن شود که بر اساس آخرین DIQ ارائه شده توسط ایران احداث می شود. از زمان آخرین گزارش، ایران توضیحاتی را در مورد زمان بندی اولیه و شرایط مربوطه به تصمیم به ساخت کارخانه غنی سازی سوخت فوردو در یک تاسیسات دفاعی موجود ارائه نموده است. هنوزاطلاعات بیشتری از ایران در رابطه با این تاسیسات مورد نیاز است.



27. نتایج تحلیل نمونه های محیطی اخذشده در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو تا مقطع زمانی 29 دسامبر 2010 نشانه ای از وجود اورانیوم غنی شده دربر ندارد .  



3.C . دیگر فعالیتهای مرتبط با غنی سازی



28. آژانس هنوز منتظر پاسخ محتوایی از سوی ایران به در خواست آژانس برای اطلاعات بیشتر در رابطه با اظهارات ارائه شده توسط ایران در مورد ساخت 10 تاسیسات جدید غنی سازی که درباره سایت 5 مورد آن بنا به اظهارات ایران، تصمیم گیری شده است و ساخت یکی از آنها که می باید تا پایان سال گذشته ایرانی (20 مارس 2011) یا آغاز سال جاری ایرانی شروع شده باشد.   تا این تاریخ ، آژانس اطلاعاتی درمورد اینکه ساخت و ساز یادشده شروع شده باشد، دردست ندارد. ایران هنوز اطلاعات بیشتری را که آژانس در نامه مورخ 18 اوت 2010 ، در ارتباط با اظهارات ایران در 7 فوریه 2010 درباب دستیابی به فناوری غنی سازی لیزری ، درخواست نموده بود، ارایه نداده است.



29. در 18 اوت 2011، در پاسخ به درخواستهای آژانس،  ایران امکان دسترسی آژانس به یک مکان مربوط به تحقیق و توسعه درمورد ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را فراهم نمود. خلال این بازدید، ایران اطلاعات مبسوطی از فعالیتهای جاری و آتی خود برای تحقیق و توسعه درخصوص سانتریفیوژهای پیشرفته را فراهم نمود.



D. فعالیتهای باز فرآوری



30. پیرو قطعنامه های مربوطه شورای امنیت و شورای حکام ایران موظف به تعلیق فعالیتهای بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه است.  ایران در تاریخ 15 فوریه 2008 طی نامه ای به آژانس اعلام نمود که "هیچ فعالیت بازفرآوری ندارد". در این زمینه آژانس همچنان به نظارت براستفاده از سلولهای داغ در راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپهای مولیبدنوم، ید و زنون (MIX) ادامه داده است.   آژانس در 17 ماه اوت 2011 در راکتور تحقیقاتی تهران و همچنین  در تاسیسات تولید رادیو ایزوتوپ زنون (MIX)، اقدام به راستی آزمایی اطلاعات طراحی و بازرسی نمود. آژانس تنها درمورد راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید ایزوتوپ زنون و سایر تاسیساتی که آژانس به آنها دسترسی داشته است می تواند تایید کند هیچگونه فعالیت مرتبط با بازفرآوری درحال انجام در ایران وجود ندارد.



E. پروژه های مرتبط با آب سنگین



31.  برخلاف قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت ایران کار روی تمام پروژه های مرتبط با آب سنگین شامل ساخت راکتور هسته ای تحقیقاتی آب سنگین،راکتور IR-40، که تحت نظارت پادمان آژانس است را متوقف نکرده است.



32. در 9 اوت 2011، آژانس یک DIV در راکتور IR-40 انجام داد و مشاهده کرد که ساخت تاسیسات در جریان است و کندکننده مبدل های حرارتی نصب شده و خنک کننده های مبدلهای حراراتی به سایت تحویل شده است. مطابق اظهار ایران، بهره برداری از راکتور IR-40 تا پایان سال 2013 آغاز می شود.



33. در 17 اوت 2011، خلال اولین بازدید تاسیسات تولید آب سنگین از سال 2005، آژانس مشاهده کرد که تاسیسات تولید آب سنگین فعال است. خلال بازدید، ایران به آژانس اجازه دسترسی به آب سنگین ذخیره شده در تاسیسات تبدیلاورانیوم UCF  را جهت نمونه برداری نداد.  



F. تبدیل اورانیوم و ساخت سوخت



34.  اگرچه ایران موظف به تعلیق تمامی فعالیتهای مربوط به غنی سازی و پروژه های آب سنگین می باشد، ایران برخلاف این الزام برخی از این فعالیت ها را در UCF و کارخانه ساخت سوخت (FMP) در اصفهان مطابق تفصیل ذیل انجام می دهد، بدون توجه به اینکه هر دو تاسیسات تحت پادمان آژانس می باشد.



35. آژانس ارزیابی نتایج PIV انجام شده در UCF در مارس 2011 را نهایی کرده است .(GOV/2011/29 ,para 30)، و نتیجه کیزی کرده که موجودی مواد هسته ای درUCF همانگونه که توسط ایران نیز اعلام شده با نتایجی که در اندازه گیریهای معمولی در کارخانه های تبدیل با ورودیهای مشابه مطابقت دارد.


 


36.  طی نامه مورخ 15 ژوئن 2011، ایران برنامه زمانی جدیدی را برای فعالیت UCF به آژانس ارائه نمود. برطبق این برنامه، تولید UO2  طبیعی از 23 جولای 2011 آغاز می شود و آزمایشات تبدیلUF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 به U3O8 در 23 اوت 2011 انجام می شود. در نامه مورخ 20 جولای 2011، ایران به آژانس اطلاع داد که در 23 اکتبر 2011 تولید UF6 طبیعی را با استفاده از سنگ اورانیوم تغلیظ شده UOC - که در کارخانه تولید اورانیوم بندرعباس تولیده شده- رااز سرخواهد گرفت. در نامه مورخ 24 اوت 2011، ایران به آژانس اطلاع داد که آزمایشات تبدیلUF6 غنی شده تا 20 درصد U-235 به U3O8 در 6 سپتامبر 2011 انجام می شود. ایران خاطر نشان کرده است که آزمایشات اولیه خط تبدیل بدون استفاده از مواد هسته ای خواهد بود.



37. در نامه مورخ 28 جولای 2011، ایران به آژانس اطلاع داد که تحقیق و توسعه در UCF را برای تبدیلUF6 غنی شده تا 5 درصد U-235 به UO2 آغاز می کند.



38. در 8 اوت 2011، ایران و آژانس بر سر یک رهیافت پادمانی جدید توافق نمودند که تولید UO2  طبیعی، UF6 طبیعی و 20 درصد U-235به عنوان U3O8 را نیز در نظر می گیرد.  



39- آژانس در تاریخ 27 اوت 2011 یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در تاسیسات تبدیل اورانیوم انجام داد و ضمن آن ایران اعلام کرد که 2/652 کیلوگرم اورانیوم به شکل کنسانتره سنگ اورانیوم در فرآیند آن تزریق نموده و حدود 96 کیلوگرم اورانیوم به شکل UO2 تولید کرده است و نیز نشان داد که برخی از تولیدات دوباره در این فرآیند تزریق شده است. ایران همچنین فعالیتهای تحقیق و توسعه را با استفاده از اورانیم ضعیف شده برای تبدیل UF6 به UO2 آغاز نموده است.



40- ایران در تاریخ 31 می 2011 در پرسشنامه اطلاعات طراحی برای کارخانه تولید سوخت به آژانس اطلاع داد که یک میله سوخت UO2 طبیعی که در کارخانه تولید سوخت ساخته شده برای آنالیز پرتو افکنی و مابعد پرتو افکنی  به راکتور تحقیقاتی تهران حمل می شود.



41- آژانس در تاریخ 10 اوت  2011 یک راستی آزمایی اقلام فیزیکی و  راستی آزمایی اطلاعات طراحی در کارخانه تولید سوخت (FMP) را اجرا کرد و تایید نمود که ایران نصب تجهیزات را برای تولید سوخت جهت راکتور تهران هنوز شروع نکرده است.



42- ایران طی نامه مورخ 28 اوت 2011 یک پرسشنامه اطلاعات طراحی بروز شده را برای کارخانه تولید سوخت تهیه نمود که آژانس فعلا  در حال بررسی آن است.



G-ابعاد نظامی احتمالی:



43- گزارشهای قبلی مدیر کل مسائل باقیمانده مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی را که ایران باید حل و فصل نماید مشخص نموده است.  آژانس بویژه در باره وجود احتمالی فعالیتهای هسته ای آشکار نشده در گذشته و یا حال در ایران که سازمانهای مربوطه نظامی در آن دخیل هستند نگرانی فزاینده ای دارد از جمله فعالیتهای مرتبط با توسعه بار هسته ای برای نوعی موشک که آژانس کماکان اطلاعات جدیدی درباره آن دریافت می کند. نمونه های این فعالیتها در گزارش قبلی فهرست شده بود.  اطلاعاتی که در ارتباط با این مسائل باقیمانده در دست آژانس قرار دارند جامع و گسترده است. و از طریق بسیاری از کشورهای عضو و تلاشهای خود آژانس بدست آمده است. چهارچوب زمانی که این فعالیتها در آن اجرا شده و افراد و سازمانهای دخیل در آن از لحاظ جزئیات فنی تا حد زیادی معتبر و مرتبط است.



44- شورای حکام در موارد متعدد از ایران خواسته است که تا در باره حل و فصل همه مسائل باقیمانده تعامل نماید تا وجود ابعاد نظامی احتمالی را از برنامه هسته ای ایران مجزا سازد.  شورای امنیت در قطعنامه 1929 مجددا تعهدات ایران را برای اتخاذ اقداماتی که شورای حکام آنها را در قطعنامه های GOV/2006/14 و GOV/2009/82 ملزم نموده است از جمله دسترسی بدون تاخیر به تمام سایتها، تجهیزات، افراد و اسناد درخواست شده از سوی آژانس ، مجددا مورد تایید قرار داد.  دکتر عباسی در نامه خود به مدیر کل در تاریخ 26 می 2011 موضع ایران را د رباره این مساله تشریح نمود. مدیر کل در نامه خود به دکتر عباسی در تاریخ 3 ژوئن 2011 به ایران یاد آوری نمود که باید همه تعهدات خود را جهت ایجاد اعتماد بین المللی در زمینه ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به طور کامل اجرا نماید. مساله ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران در جریان ملاقاتهایی که در بندهای 4 و 5 این گزارش به آنها اشاره شده است مورد بحث قرار گرفت.



H- اطلاعات طراحی:



45- کد 1/3 اصلاحی بخش کلیات ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان ایران تعیین می کند که اطلاعات طراحی تاسیسات جدید به محض اینکه تصمیمگیری برای ساخت یا مجوز ساخت تاسیسات جدید، هر کدام زودتر، اتخاذ گردید به آژانس ارائه گردد. کد 1/3 اصلاحی همچنین تعیین می کند که هر زمان طراحی در تعریف پروژه، طراحی مقدماتی، مراحل ساخت و راه اندازی آشکار گردید اطلاعات طراحی کامل تر باید تسلیم گردد. ایران تنها کشور دارای فعالیتهای هسته ای مهم است که آژانس در آنجا موافقتنامه جامع پادمان را اجرا می کند ولی این کشور مفاد کد اصلاحی 1/3 را اجرا نمی کند.  آژانس هنوز منتظر دریافت اطلاعات طراحی بروز شده برای رآکتور IR-40 و اطلاعات بیشتر طبق اظهاراتی است که این کشور درباره برنامه ساخت تاسیسات جدید غنی سازی اورانیوم نموده است و طراحی یک رآکتور مشابه رآکتور تحقیقاتی تهران می باشد.  



46- چنانکه قبلاً نیز گزارش شده بود پاسخ ایران به درخواستهای آژانس برای اینکه ایران اطلاعات بیشتری را درباره اظهاراتش در خصوص ساخت تاسیسات هسته ای جدید تایید یا تهیه نماید این است که ایران اطلاعات لازم را در «زمان مقتضی» ارائه خواهد داد بجای آنچه که بر اساس کد 1/3 ترتیبات فرعی بخش کلیات موافقتنامه پادمان بدان ملزم است.  



I – پروتکل الحاقی:



47- بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام ایران پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند. تا زمانی که ایران همکاری لازم را با آژانس شامل اجرای پروتکل الحاقی به عمل نیاورد آژانس در موقعیتی نخواهد بود که تصمیم معتبری از فقدان مواد و فعالیتهای اعلام نشده هسته ای در ایران ارائه دهد.



J- دیگر موارد:


48- ایران در نامه مورخ 19 ژوئن  2011 قصد خود را برای «انتقال بخشی از مقداری از مجموعه سوخت مصرف شده (عنصر سوخت کنترل اورانیوم با غنای بالا و عنصر استاندارد سوخت از استخر سوخت مصرف شده به قلب رآکتور جهت انجام یک پروژه تحقیقاتی» اطلاع داد.



49- آژانس در 18 اوت 2011 دیداری از نیروگاه هسته ای بوشهر بعمل آورد که در خلال آن ایران توضیح داد که رآکتور به دلایل فنی خاموش شده است و اقداماتی در دست انجام جهت شروع به کار مجدد رآکتور طی روزهای آتی در جریان است.



.  خلاصه K



50- در حالیکه آژانس به اجرای فعالیتهای راستی آزمایی تحت موافقتنامه پادمانی ایران ادامه می دهد ایران برخی  از تعهدات خود از جمله اجرای مفاد پروتکل الحاقی خود : اجرای کد اصلاح شده 1/3 از بخش کلی ترتیبات فرعی در موافقتنامه پادمانی خود؛ تعلیق فعالیتهای مرتبط با غنی سازی؛ تعایق فعالیتهای مرتبط با آب سنگین و پرداختن به نگرانیهای آژانس در خصوص ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای ایران را اجرا نمی کند.



51- در حالیکه آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف از مواد هسته ای اعلام شده را در تاسیسات هسته ای و LOF های اعلام شده توسط ایران تحت پادمان هسته ای اش ادامه می دهد چون ایران همکاری لازم را از جمله بواسطه اجرا نکردن پروتکل الحاقی انجام   نمی دهد آژانس قادر به ارائه تضمین معتبر در خصوص عدم وجود مواد و فعالیتهای  هسته ای اعلام نشده در ایران نمی باشد و بنابراین نمی تواند به این نتیجه برسد که همه مواد هسته ای در ایران برای فعالیتهای صلح آمیز است.    



52- مدیر کل بطور مقتضی به ارائه گزارش ادامه می دهد.     


 


نظرات بینندگان