arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶

پیش‌بینی نیویورک تایمز درباره سخنرانی امروز ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی روز جمعه خود اعلام خواهد کرد که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نمی کند اما از این توافق نیز خارج نخواهد شد.

به گزارش انتخاب، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه تصمیم خود را درباره تهدید همشگی‌اش برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد، مشخص خواهد کرد اما به نظر می آید که وی از تهدید نابود کردن این توافق یا حتی مذاکره مجدد آن کوتاه می آید.

پیش‌بینی نیویورک تایمز درباره سخنرانی امروز ترامپ

ترامپ  در سخنرانی روز جمعه‌اش اعلام خواهد کرد که پایبندی ایران را آنگونه که باید هر ۹۰ روز یکبار در گزارشی به کنگره مشخص کند، تایید نخواهد کرد. چنین کاری سرنوشت توافق را به دست کنگره می سپارد که باید انتخاب کند تحریم‌های ایران را بازگرداند یا نه. بازگرداندن تحریم های ایران به منزله نابود کردن توافق خواهد بود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اما دولت ترامپ که پیش از این مشخص کرده بود قصد دارد توافق هسته‌ای را کنار بگذارد، در ازا از کنگره خواهد خواست تا تمهیداتی اتخاذ کند که براساس آن آمریکا بتواند در صورتی که ایران از مرزهایی که کنگره مشخص کرده فراتر رود، تحریم‌های این کشور را بازگرداند.

این تمهیدات می تواند شامل ادامه آزمایشهای موشکی بالستیک ایران، مخالفت با افزایش مدت زمان محدودیت تولید سوخت هسته‌ای این کشور یا نتیجه‌گیری سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر این باشد که ایران می تواند در کمتر از یک سال سلاح هسته‌ای تولید کند.

رئیس‌جمهور ترامپ استراتژی جدید جامع خود در قبال ایران را منتشر کرده است که تمرکز آن بر روی خنثی سازی نفوذ بی‌ثبات کننده ایران و مقابله با رفتارهای تجاوزگونه این کشور به ویژه حمایت از تروریسم و شبه نظامیان قرار دارد.

توافق هسته‌ای آخرین توافق بین‌المللی است که ترامپ تلاش کرد که از آن خارج شود یا اصلاح کند. در این میان ایران نیز گفته است که هرگز وارد مذاکره مجدد بر سر توافقی که سه کشور اروپایی به علاوه روسیه و چین دیگر طرفهای آن هستند، نخواهد شد. متقاعد کردن اروپایی ها یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان برای بازگشایی مذاکرات نیز بسیار سخت خواهد بود.

رئیس‌جمهور علاوه بر این در داخل و خارج از آمریکا با مخالفت های شدید برای خروج از توافق هسته‌ای مواجه شده است. از جمله از سوی ایهود باراک نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، کاندولیزا رایس وزیرامورخارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش، مقامات کابینه‌اش از جمله رکس تیلرسون وزیرامورخارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع و طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای.

آنها می گویند که هرگونه اقدام آمریکا که به نابود شدن یا تضعیف توافق هسته‌ای شود، اعتبار واشنگتن در عرصه بین‌المللی برای هر مذاکره دیگری را تضعیف می‌کند و به کره شمالی می فهماند که آمریکا در حفظ تعهدات بین‌المللی‌اش قابل اعتماد نیست.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان