arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۰

وعده ایجاد 2.5 میلیون شغل 2 ساله شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اصرار دولت به ایجاد 2.5میلیون فرصت جدید شغلی در سال‌جاری و دست‌یابی به یک رکورد تاریخی و بی‌توجهی بانک‌ها به لزوم تسهیلات‌دهی باعث تغییر لحن وزیر در تحقق وعده امسال شد و به یکباره وزیر کار اعلام کرد این پرونده 2 سال فرصت لازم دارد.

به گزارش مهر، "به طور قطع در 2  سال آینده 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد خواهد شد. درسال گذشته 1 میلیون و 600 هزار فرصت شغلی در سطح کشور ایجاد شد، از تجربه های سال گذشته در زمینه اشتغالزایی باید بیشترین بهره را برای افزایش فرصتهای شغلی در کشور برد؛ ایجاد این میزان فرصت شغلی در سال گذشته باید امید به ارتقای میزان اشتغالزایی را در همه به وجود آورد و با توجه به این امر باید گامهای پیشرفت و ترقی بیشتری را برداشت." این موارد جدیدترین اظهارات عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در روزهای گذشته عنوان شده است. موضوعی که برای کارجویان و بیکارانی که منتظر تحقق وعده های دولت در ایجاد فرصتهای جدید شغلی در سال جاری هستند، تازگی دارد.

بانک‌ها چه کرده‌اند؟

هم اکنون بیش از 5 ماه از سال جاری گذشته است ولی هنوز بانکها نتوانسته اند به یک جمع بندی مناسبی برای تسهیلات دهی به طرحهای اشتغالزایی در استانها داشته باشند در حالی که دولت برای امسال بزرگترین هدف اشتغالزایی دهه های اخیر را برنامه ریزی و اعلام کرده است.

پس از آغاز برنامه اشتغال زایی 1 میلیون و 100 هزار نفری در سال 89 که در نهایت بنا به اظهارات مقامات دولتی تا 1 میلیون و 600 هزار فرصت در پایان سال گذشته افزایش یافت، ایجاد 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در سال جاری زمزمه شد.

این موضوع کم کم شکل جدی به خود گرفت و مقامات ارشد دولتی از رئیس جمهور تا برخی از وزراء آن را به عنوان یک هدف کمی بزرگ دولت در سال 90 بارها و بارها تکرار کرده اند.

دولت عقب نشینی کرد

اینکه به یکباره دولت بخواهد سیاست گذاری خود را که طی چند ماه از آن سخن گفته است، تغییر دهد و برای تحقق وعده 2 میلیون و 500 هزار نفری اشتغالزایی در سال جاری 2 سال وقت در نظر بگیرد نشانه عقب نشینی دولت و از دست رفتن نیمی از سال و توقف اشتغالزایی در کشور و بعید بودن امکان جبران وقت از دست رفته در نیمه دوم سال است.

به عبارتی، هنوز دولت نتوانسته است در قالب نشستهای شورای عالی اشتغال شبکه بانکی کشور را متقاعد کند که برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید و آن هم به میزان 2 میلیون و 500 هزار فرصت باید منابع قرض الحسنه و توان تسهیلات دهی خود را به کار گیرند.

بانکها نه تنها هیچگونه جمع بندی را تاکنون در این زمینه انجام نداده اند، بلکه به تازگی توسط رئیس کل بانک مرکزی در نشست چهل و پنجم شورای عالی اشتغال اعلام شده است که شبکه بانکی می تواند 58 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به اشتغال اختصاص دهد.

بسته باز بانک‌ها و وعده‌های مکرر

شاید باز بودن پرونده تسهیلات دهی بانکها به هدف بزرگ 2 میلیون و 500 هزار نفری دولت در سال جاری و عدم دستیابی به یک جمع بندی از بسته تسهیلاتی بانکها در 5 ماه گذشته  مهم ترین دلیل دولت در عقب نشینی از وعده ای باشد که به کرات در مورد آن سخن گفته است.

هرچند تفاسیر و نقدهای فراوانی از سوی کارشناسان بازار کار، نمایندگان مجلس و گروه های مختلف مرتبط با بازار کار از هدف گذاری دست نیافتنی دولت در سالجاری صورت گرفت اما دولت بدون توجه به هیچ یکی از آنها و بعد از حواشی مختلفی که در مجلس بر سر روشن نبودن ابعاد اشتغالزایی 1 میلیون و 600 هزار نفری ایجاد شد، اعلام کرد که می خواهد 2 میلیون و 500 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

کارشناسان بازار کار معتقدند برای اینکه دولت بخواهد در شرایط فعلی به چنین هدف بزرگی دست یابد حداقل باید یکساله 20 درصد رشد اقتصادی اتفاق بیافتد چرا که به ازای هر 1 درصد نرخ رشد اقتصادی 100هزار فرصت جدید شغلی ایجاد خواهد شد.

سریال حاشیه دار اشتغالی

در هر حال تغییر ناگهانی برنامه اشتغالزایی در سالجاری و کاهش این میزان به 1 میلیون و 250 هزار فرصت در 90 باعث ادامه نرخ بیکاری دورقمی کارجویان خواهد بود چرا که برای کاهش نرخ بیکاری و حتی ثابت نگاه داشتن آن لازم است تا هر سال 1 میلیون و 200 هزار فرصت جدید در کشور ایجاد شود.

البته حاشیه دار شدن و ابهام بودن برنامه اشتغالی دولت در سال جاری و یا روشن نبودن ابعاد ادعای 1 میلیون و 600 هزار نفری در سال گذشته به عدم پاسخگویی مسئولان مرتبط با این امر و یا سخنان غیرشفاف مدیران ارشد فعال در این حوزه از جمله مقامات بانک مرکزی و وزارت کار نیز بر می گردد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
1
5
قول می دهم تا پایان دوره ریاست جمهوری جناب آقای احمدی نژاد هم عملی نشود .
متاسفانه خیلی ها بدون کارشناسی کردن طرح صحبت می کنند.
نظرات بینندگان