arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۰

بهمنی: نمی‌دانم مافیای ارز چیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌دانم مافیای بازار ارز چیست، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون درآمدهای ارزی کشور بسیار بیشتر از مصارف ارزی بوده است، بنابراین ارز مازاد داریم و اگر لازم باشد به راحتی وارد بازار می‌کنیم.

محمود بهمنی در گفتگو با مهر در مورد برنامه بعدی بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز در کشور گفت: برنامه سیاست ارزی که بانک مرکزی در پیش گرفته است، به خوبی به پیش می رود اما گاها به یکباره سفته‌بازان ارز وارد بازار می شوند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به تمام واحدهای بانکی و صرافی ها اعلام کرده ایم که ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی ارز و واردکنندگان را تامین کنند، تصریح کرد: یکسری از نیازهای بازار ارز غیرواقعی است، اما بانک مرکزی تعهد و تضمینی در قبال تامین و تهیه نیازهای غیرواقعی ارز ندارد.

سفته بازان ناگهان وارد بازار می‌شوند

وی ادامه داد: بانک مرکزی در قابل تامین ارز مورد نیاز فردی که کالا را به صورت قاچاق وارد کشور می کند، ندارد، اما اگر کسی بخواهد به صورت قانونی عمل کند، ارز مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد، هر میزان کالا که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، معادل آن ارز از کشور خارج می شود.

بهمنی با اشاره به اینکه گاهی هجوم‌های خاصی وارد بازار ارز می شود، اما بانک مرکزی مطمئن است روند قیمتها که به این روش افزایشی شده است، کاهش خواهند یافت، تصریح کرد: بانک مرکزی به محض اینکه احساس کند که قصد دارند بازار ارز را متاثر کنند، شدیدا وارد عمل می شود.

این عضو کابینه دولت دهم در پاسخ به این سئوال که آیا این افراد گروههای مافیایی بازار ارز هستند، اظهارداشت: نمی دانم مافیای بازار ارز چیست، اما این افراد تقاضا را به صورت کاذب بالا می برند، بانک مرکزی تماشا می کند اما ناگهان قیمت را به شدت کاهش می دهیم و قطعا افرادی که بازار سازی کردند، ضرر خواهند کرد.

به بانکها مراجعه کنید

رئیس کل بانک مرکزی به متقاضیان بازار ارز توصیه کرد که برای تامین نیازهای واقعی ارز به بانکها مراجعه کنید، ارز مورد نیاز در اختیار آنها قرار می گیرد، صرافی هایی را برای این کار اختصاص داده ایم، بانک مرکزی حامی صرافی هایی است که قانونی و با مجوز عمل می کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه نگرانی از تامین نیاز واقعی بازار ارز نداریم، بیان کرد: هم اکنون هر بشکه نفت را 20 دلار بالاتر از بودجه می فروشیم، از ابتدای سال جاری تاکنون هم درآمدهای ارزی کشور بسیار بیشتر از مصارف ارزی بوده است، بنابراین ارز مازاد داریم و اگر لازم باشد به راحتی وارد بازار می کنیم.
نظرات بینندگان