arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶
حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران، در گفت و گو با «انتخاب»:

برنامه شورا برای مقابله با شهرفروشی / احتمال مخالفت با واگذاری «شهرآفتاب» و «شهروند»/ بازنگری در بودجه 96

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از بازنگری در بودجه سال جاری خبر داد و گفت: درآمدهای ناپایدار شهر را به درآمدهای پایدار هدایت خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مانع شهر فروشی در مدیریت جدید خواهیم شد/ افزایش سهم درآمدهای پایدار شهر/ بازنگری در بودجه 96

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از بازنگری در بودجه سال جاری خبر داد و گفت: درآمدهای ناپایدار شهر را به درآمدهای پایدار هدایت خواهیم کرد.


هزینه اداره شهر تهران در کمتر از 15 سال، 40 برابر شده است و این افزایش تصاعدی هزینه‌ها و فقدان درآمد پایدار موجب شده است که مدیریت شهری به استفاده از درآمد ناپایدار و فروش و حتی پیش‌فروش شهر روی بیاورد. مدیریت جدید شهری به دنبال بررسی چرایی افزایش هزینه اداره شهر و در این مسیر با رائه راهکارهایی در صدد کاهش هزینه ها نیز است. بدون تردید ایجاد تحول در نظام مدیریت شهری، نیازمند تحول در مدیریت هزینه و اتکا به درآمد پایدار است به همین دلیل با حسن رسولی یکی از اعضای شورای شهر تهران تهران در این باره به گفت و گو نشستیم.

متن گفتگوی «انتخاب» با رسولی در زیر می آید:

چرا شهر تهران در مدیریت گذشته گران اداره می شد؟ آیا شیوه مدیریت اشتباه بود؟
سرفصل این موضوع مربوط به اقتصاد حوزه مدیریت شهری است و یکی از اهداف راهبردی دوره پنجم اهتمام به این مقوله است، یعنی توجه به اقتصادی بودن یا نبودن تمامی فرایندها، تصمیمات، لوایح و سایر اموری که در حوزه مدیریت شهری دارای اثر وضعی است. ما به دنبال شفاف سازی عمومی در حوزه مدیریت شهری هستیم. در حال حاضر اتکا اقتصاد مدیریت شهری به منابع درآمد پایدار است. بر اساس گزارش رسمی شهردرای تهران این درآمد امروز به مرز 72 درصد رسیده است و تهدید جدی به حساب می اید. برنامه ما این است که در جهت کاهش این اتکا به منابع ناپایدار اقتصاد شهری گام برداریم. درآمدهای شهر برای هزینه کرد عمدتا از طریق عوارض حوزه شهرسازی و درآمدهای ناپایدار همچون تراکم فروشی است.

در انتقادات موجود به اداره شهر و هزینه های مرتبط با آن، همواره به بالا بودن هزینه نگهداشت شهر ایراداتی گرفته می شود. آیا در مدیریت جدید این رویه اصلاح خواهد شد؟
ما به دنبال بازنگری در قیمت تمام شده انجام خدمات شهری در حوزه پروژه های عمرانی و نگهداشت شهر هستیم. یک نمونه، امروز شهرداری تهران در حال طراحی و اجرای تقاطع غیرهمسطح در محل فعلی پل گیشا است، برای ما مهم است که بدانیم اقتصاد این پروژه چگونه تعریف شده و قیمت تمام شده واحد کار در طراحی و اجرا متناسب با شرایطی که در بقیه دستگاه های اجرایی کشور جاری موجود است، لحاظ شده یا نه، باید بدانیم اجرای این پروژه چقدر اهمیت دارد آیا قیمت تمام شده مساوی است، آیا بیشتر است یا کمتر، دانستن این مسایل به اداره بهتر شهر کمک خواهد کرد. شورای شهر در حوزه نگهداشت شهر در حال بررسی است اینکه هزینه ها در حوزه معاونت شهری برای جمع آوری زباله، نگهداری بوستانها و سایر موارد چگونه است؟ در بخش حمل ونقل هزینه ها چگونه است؟ و در سایر سرفصل های بودجه ای، با بررسی این موارد است که می توان درباره قیمت تمام شده اداره شهر تحت عنوان گران یا ارزان ادراه شدن شهر نظر داد. نتایحی که به دست می آوریم از طریق تشکیک مساعی در این سرفصل در دو حوزه معاونت مالی و اقتصادی و طرح و برنامه دنبال می کنیم همچنین برای بررسی از نهادهای تخصصی همچون مرکز پژوهش های مجلس و شورا و صاحب نظران استفاده خواهیم کرد تا با شناسایی علل به دنبال پایدار کردن منابع های ناپادرآمدی در مدیریت شهری باشیم . این کار مانع از شهرفروشی خواهد شد و موجب ایجاد انظباط مالی در اقتصاد شهری خواهد شد این رویه در کاهش هزینه های اداره شهر موثر خواهد بود. مدیریت جدید به دنبال این است که با برون سپاری بخش هایی از خدمات شهری و استفاده از مشارکت مردم هزینه ها را در حوزه اقتصاد شهری کاهش دهد.

بر حسب اطلاعات کسب شده کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر در حال بررسی بودجه سال 96 است، با توجه به بررسی ها آیا آماری وجود دارد که اداره گران شهر را تایید کند؟
به عنوان عضو این کمیسیون نمی توانم هم اکنون آماری را اعلام کنم ، از شما نیز می خواهیم کمی صبر کنید و از شتابزدگی در امور مالی واقتصادی پرهیز کرد تلاش داریم آماری را اعلام کنم که در صحت آن شک و تردیدی نباشد.

- بازنگری بودجه سال 96 نتایجی داشته است؟ چه تغییراتی در سرفصل ها خواهیم داشت؟
یکی از مهمترین چالش های شهردار تهران در اداره شهر در نیمه دوم امسال، عدم تعادل منابع و مصارف است. ما با همکاری شهرداری از طریق افزایش منابع درآمدیی از سویی و کاهش مصارف شهر باید تلاش کنیم با تعدیل و اصلاح بودجه به مدیریت شهری کمک کنیم که از طریق به کار گیری این دو اهرم با تدابیری که مجوز آن را از شورای شهر دریافت می کند، شهر را اداره کند. بزودی اعلام خواهد شد که کاهش بودجه در نیمه دوم سال در کدام سرفصل خواهد بود.

 این احتمال وجود دارد که الویت های بودجه امسال تغییر یابد؟

همه چیز ممکن است. در آینده نزدیک این موارد را با جزئیات اعلام خواهیم کرد فعلا در حال بررسی هستیم.

 اعلام شده که کمیسیون برنامه و بودجه در راستای مقابله با شهرفروشی با واگذاری دو مجموعه شهرآفتاب و شهروند مخالفت کرده است و این واگذاری متوقف شده است؟
این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح نشده است و ما هنوز ورودی به این موضوع نداشتیم، بنابراین روند واگذاری از سوی شورا متوقف نشده است.

به عنوان یکی از اعضای شورای شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه موافق این واگذاری هستید؟
باید مطالعه کنم تا بدانم آیا این واگذاری توجیه فنی و اقتصادی دارد یانه، اگر به این نتیجه برسم که واگذاری این دو مجموعه همانند برخی از پروژه های واگذار شده شهر به بخش خصوصی نبوده است و خصولتی سازی شده است، مخالفت خواهم کرد.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

نظرات بینندگان