arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

جزییات توزیع داروی آرژانتینی ام اس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت:

اگرچه اعلام نظر و هشدار اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان دارویی کشور نسبت به واردات چند قلم داروی بیوتکنولوژی از کشور آرژانتین و اروگوئه و توزیع آن در کشور با موضعگیری، انکار و توجیه انحصارشکنی واردات دارو از‌سوی مسوولان وزارت و بهداشت کشور مواجه شد اما دکتر احمد شیبانی رییس سازمان غذا و دارو روز گذشته خود اذعان داشت که این داروها در حالی مجوز توزیع در مقدار محدود و در برخی داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها را اخذ کرده است که هنوز مطالعات بالینی این دارو به سر نیامده است.

اگر چه همان روزها دکتر سیروس زینلی، عضو هیات علمی انستیتوپاستور ایران با اشاره به حضور همسر ایرانی یکی از سفرای کشورهای اروپایی در راس شرکت وارد‌کننده 9 قلم داروی بیوتکنولوژی به کشور، عنوان داشته بود که حداقل 100 قلم داروی بیوتکنولوژی در دنیا وجود دارد که می‌توان نسبت به واردات و تولید آنها در داخل کشور اقدام کرد یا اینکه این داروها در کشور مبدا و تولید‌کننده پروسه مطالعات بالینی را تکمیل و قیمت‌گذاری و توزیع شده و مورد مصرف قرار دارند، اما دکتر شیبانی معاون غذا و دارو روزگذشته در حاشیه دهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در سالن همایش‌های رازی و در جمع خبرنگاران با موضعی دیگر ظاهر شد و اعلام کرد که داروی آرژانتینی ام‌اس قبل از اتمام مطالعات بالینی وارد بازار شده است.

او اظهار داشت: مطالعات بالینی این دارو مراحل آخر خود را طی می‌کند البته این دارو مسیرهای قانونی خود را از جمله مستندات، آزمایشگاه و ضوابط طی کرده است و بحث بالینی آن هم توسط معاونت غذا و دارو تا حد زیادی بررسی شده و این معاونت اجازه توزیع مقدار ناچیزی از این دارو را به بازار داد. وی در پاسخ به این سوال که اگر این دارو عارضه‌یی داشته باشد پاسخگو چه کسی خواهد بود، گفت: سازمان غذا و دارو در بررسی‌هایی که تاکنون انجام داده مشکل خاصی از این دارو را گزارش نکرده است و این داروهای اینترفرون معمولا عارضه‌ساز نیستند. همچنین قیمت آن ارزان تر است.

 درهیچ کشوری مجوز توزیع ندارد

داروهای آرژانتینی ‌ام‌اس نیز از سوی برخی کارشناسان دارویی کشور مورد نقد بود کمااینکه مجری طرح داروی ایرانی «سینووکس» برای بیماران مبتلا به ‌ام‌اس با اشاره به واردات چند قلم داروی‌ ام‌اس از آرژانتین اظهار داشت که این داروی آرژانتینی در هیچ کشوری مجوز توزیع و پخش ندارد.

دکتر شهریار نفیسی دبیر انجمن مغز و اعصاب ایران درباره چند قلم داروی وارداتی آرژانتینی ام‌اس اظهار داشت که اطلاعات داده شده به ما حاکی از این است که این داروها در هیچ کشوری مجوز پخش ندارند و فقط مدعی هستند که دارویی ساخته‌اند که باید روی آن کارآزمایی بالینی انجام شود.

وی همچنین افزود که البته هر دارویی باید قبل از کارآزمایی بالینی، آزمایش حیوانی و انسانی روی آن انجام شود تا مشخص شود که موثر است یا نیست.

این اظهارات در حالی است که معاون غذا و داروی وزارت بهداشت که قبل‌تر عنوان داشته بود هیچ دارویی از کشورهای اروگوئه و آرژانتین وارد کشور نشده است عنوان می‌دارد که این داروها تازه در حال اتمام مراحل کارآزمایی بالینی است.

اگرچه در توضیح دلایل روی‌آوری به این داروهای خارجی، قشر کم درآمد و ارزان‌تر بودن این داروها نیز بهانه‌یی می‌شود برای واردات اما گفته می‌شود که این داروها با تفاوت قیمت نازلی با داروهای همتای ایرانی خود تقریبا برابری می‌کند. کمااینکه با آمدن نوع خارجی برخی داروها قیمت داروی ایرانی افزایش پیدا کرده است عملکرد آموزش و پرورش باعث افزایش مهدهای کودک غیرمجاز شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هيچ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
0
2
ملکرد آموزش و پرورش باعث افزایش مهدهای کودک غیرمجاز شده است!
نتيجه گيريش بود؟
نظرات بینندگان