arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

توضیح ميراث‌فرهنگي درمورد ترك سي‌وسه پل

وي در ادامه افزود: ما مشاوراني را به كار گرفته‌ايم كه وابسته به دانشگاه صنعتي اصفهان هستند و تاكنون 12 جلد گزارش درباره وضعيت سي‌وسه پل تهيه كرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سيد مسعود علويان صدر در گفت‌وگو با فارس درباره وضعيت فعلي ترك‌هاي سي و سه پل كه گفته مي‌شود ناشي از حفر تونل متروي اصفهان است، گفت: موضوع سي و سه پل همواره موضوع در اولويت حوزه معاونت ميراث فرهنگي و سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان بوده است و با جديت پيگير موضوعات مرتبط با آن هستيم اما نبايد با شك و شبهه به مردم اطلاع‌رساني كنيم بلكه بايد واقعيت‌ها را به مردم بگوييم.

وي در ادامه افزود: ما مشاوراني را به كار گرفته‌ايم كه وابسته به دانشگاه صنعتي اصفهان هستند و تاكنون 12 جلد گزارش درباره وضعيت سي‌وسه پل تهيه كرده اند.

بررسي وضعيت سي‌وسه پل از تغيير رژيم رودخانه تا گذر مترو

معاون حفظ و احياي آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: در اين گزارش‌ها تمام جهات را از بحث تغيير رژيم رودخانه، تغيير دما و حرارت، گذر مترو و... را مورد مطالعه و بررسي قرار داده‌ايم.

يقيناً‌ تونل، خطري براي سي‌وسه پل ندارد

علويان صدر درباره گذر تونل متروي اصفهان از محدوده سازه آبي 400 ساله سي‌و‌سه پل گفت: آنچه به قطع يقين مشاوران ما اعلام كرده‌اند اين است كه تونل مترو هيچ خطري براي سي‌وسه پل ندارد.

نگران لرزش‌هاي ناشي از عبور مترو هستيم

وي ادامه داد: تونل مترو خطري براي سي‌وسه پل ندارد آنچه نگران آن هستيم و مشاور بر آن تأكيد كرده است بحث لرزش‌هاي ناشي از عبور مترو است. يعني تأثير لرزه‌اي عبور مترو بر سي‌وسه پل.

معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: ما مشاوري را از دانشگاه علم و صنعت به كار گرفتيم كه مطالعه‌اي انجام دهد. يكسال پيش قراردادها بسته شد و در حال حاضر لرزه‌نگارها نصب شده است. اما 2 تست اين بررسي‌ها باقي مانده كه مربوط به نوع واگن و نوع لوكوموتيو، ريل‌ها و موادي است كه در ارتباط كاهش لرزش ناشي از عبور مترو در زير ريل‌ها قرار داده مي‌شود.

به گفته علويان صدر گزارش نهايي اين بررسي‌ها هنوز استخراج نشده است.

2 تست نهايي عبور مترو از سي‌وسه پل 3 ماه ديگر جواب مي‌دهد

وي درباره اعلام نتيجه نهايي اين بررسي‌ها گفت: گزارش نهايي حداكثر 3 تا 4 ماه آينده اعلام مي‌شود.

معاون حفظ و احياي آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اظهار داشت: براي انجام تست نهايي بايد سازمان قطار شهري نوع واگن‌ها و لوكوموتيوها را اعلام كند. اگر از وضعيت عبور مترو اطمينان حاصل نكنيم اجازه عبور نخواهيم داد. مترو نبايد صدمه‌اي به سي‌وسه پل وارد كند.

علويان صدر درباره ترك‌‌هاي موجود در سي‌وسه پل گفت: اگر ترك‌هاي موجود در سي‌وسه پل ناشي از تونل مترو باشد بايد ترك‌ها در لايه‌هاي زيرين ايجاد مي‌شد در حالي كه ترك‌ها مويي است و در بدنه به صورت طبيعي وجود دارد.

ترك‌ها عاملي براي رفع نقص هستند

وي ادامه داد: سي‌وسه پل سازه‌اي سنتي است و ترك عاملي است كه آسيب‌هاي ناشي از گذر زمان را مشخص مي‌كند و ما يكي از وظايفمان پايش مستمر آثار فرهنگي و تاريخي است و ترك‌ها عاملي براي رفع نقص هستند.

معاون حفظ و احياي آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح كرد: ترك‌هاي موجود جزئي هستند و بندكشي‌ها مجدداً در سي‌وسه پل در حال بررسي و كاملاً تحت كنترل قرار دارند. اين ترك‌ها ناشي از اقدام خاصي نيست و هيچ تهديدي به لحاظ گذر تونل براي سي‌وسه پل وجود ندارد.

نگراني براي كل آثار موجود در مسير فرهنگي چهارباغ

علويان صدر ادامه داد: آنچه نگران آن هستيم لرزش‌هاي پس از راه افتادن مترو است كه نه تنها براي سي‌وسه پل بلكه براي آثار موجود در مسير فرهنگي چهارباغ وجود دارد كه براي اين منظور هم سنسورهايي را نصب كرده‌ايم كه هيچ صدمه‌اي به كل آثار منطقه وارد نشود.

نظرات بینندگان