arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

هر 10سال یک زلزله قوی در ایران

عباسعلی تسنیمی میانگین تعداد زلزله های بین 4 و 5 در مقیاس ریشتر را 150 زلزله در سال ، تعداد زمین لرزه های بین 5 تا 6 در مقیاس ریشتر را 12 زلزله و 6 تا 6 و نیم ریشتر را یک زلزله در سال اعلام کرد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر: رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران در نخستین کنفرانس بین المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل های فعال ، در تبریز  با اشاره به اینکه ایران در بخش مهمی از منطقه لرزه خیزی جهان قرار گرفته است ، اعلام کرد : در طول 110 سال اخیر 15 هزار و 139 زلزله بالای 4 ریشتر در ایران به وقوع پیوسته است و بطور میانگین هر 10 سال یک زلزله با قدرت بیشتر از 6 و نیم ریشتر در ایران ثبت شده است.

عباسعلی تسنیمی میانگین تعداد زلزله های بین 4 و 5 در مقیاس ریشتر را 150 زلزله در سال ، تعداد زمین لرزه های بین 5 تا 6 در مقیاس ریشتر را 12 زلزله و 6 تا 6 و نیم ریشتر را یک زلزله در سال اعلام کرد .

تسنیمی با اشاره به اینکه هر ده سال میزان مقاومت ساختمان های کشور ارزیابی می شود ، گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته به صورت آمارگیری در سال 1385 حدود 80 درصد ساختمان های کشور مقاوم نبوده و در واقع با زلزله غیرهماهنگ هستند.

وی به زلزله های بالای 6 ریشتر در سالهای اخیر از جمله در آوج ، بم و جیرفت اشاره کرد و گفت: قدرت زلزله 5 و نیم ریشتری برابر با قدرت بمب اتم منفجر شده در هیروشیما است.

تسنیمی با انتقاد از هماهنگ نبودن تراز علمی و ساخت و ساز کشور بر شناخت علمی و صحیح از زلزله تاکید کرد و افزود : در همین راستا سند کاهش خطر پذیری زلزله در کشور تدوین شده است.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران با اعلام اینکه ایران در رعایت استانداردهای به روز ساخت و ساز چندان موفق نبوده است ، گفت : با توجه به اینکه در سند چشم انداز توسعه ، دستیابی به کشوری ایمن هدف گذاری شده ، افزود : تحقیقات اصولی ، نهادینه کردن فرهنگ ایمنی ، تربیت نیروهای متخصص کارگری در سطوح مختلف ، اصلاح نگرش ها و بالا بردن آگاهی های عمومی ضروری است.

تسنیمی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه استاندارد سازی مصالح ، توسعه شبکه ایستگاه های شتاب نگاری و زلزله نگاری و پیش آگاهی و پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است ، بر ارزیابی آسیب پذیری ساختمان ها و شناسایی دقیق متغیر های آسیب زا تاکید کرد.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران افزود : با توسعه غیر اصولی و ناهماهنگ سازه ها ، میزان آسیب پذیری افزایش می یابد.

نخستین کنفرانس بین المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل های فعال با شرکت 10 کشور جهان تا چهاردهم شهریور ماه در تبریز برگزار می شود.
نظرات بینندگان