arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶

عراق با لغو ویزا موافقت نکرد/بازگشایی مرز خسروی، بار تردد از مهران را کاهش می‌دهد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: با بازگشایی مرز خسروی، بار تردد و تراکم از مهران کم می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب، حسین ذوالفقاری امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره برگزاری مراسم اربعین حسینی با اشاره به اینکه ۲۰ نهاد و دستگاه کشوری و لشگری در کنار ستاد مرکزی اربعین به دنبال برگزاری این مراسم هستند، اظهار کرد: ما کار خود را از پایان مراسم سال گذشته شروع کردیم و حتی در انتخابات کار را تعطیل نکردیم. ما تمام اشکالات و نارسایی‌ها را جمع‌بندی کرده و همچنین با ایجاد شورای راهبردی برای برگزاری این مراسم سیاستگذاری کردیم.


وی در ادامه افزود: ما دنبال ترویج فرهنگ اربعین بین مسلمانان و حتی غیرمسلمانان، توجه به فرهنگ و سنت کشور میزبان، تسهیل سفر، مردمداری و مدیریت انتظارات مردم هستیم.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه با اشاره به اینکه با تلاش‌های انجام شده و موافقت طرف عراقی امسال مرز خسروی بازگشایی شد، گفت: با بازگشایی این مرز بخشی از بار مرز مهران کم می‌شود. ما زیرساخت‌های مرز‌های شلمچه، مهران و چذابه را تقویت کرده‌ایم و امکانات مناسبی هم در مرز خسروی ایجاد کرده‌ایم. تردد زائران باید بر اساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده صورت بگیرد تا با تراکم جمعیت در مرز‌ها مواجه نشویم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماء برای دریافت ویزا ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: صدور ویزا تا دو روز به اربعین انجام می‌شود و علاوه بر سفارت و کنسولگری‌های عراق، ۱۲ دفتر دیگر هم ویزا صادر می‌کنند. البته توصیه ما به مردم این است که برای دریافت ویزا زودتر اقدام کنند تا در روز‌های پایانی با ازدحام جمعیت مواجه نشوند البته ویزای دسته‌جمعی تعطیل شده و ویزای انفرادی صادر می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که افراد فاقد ویزا سال گذشته در مرز‌ها ایجاد کردند، خاطرنشان کرد: اگر غیرمجاز‌ها در مرز مهران نبودند ما دچار مشکل و ازدحام در نقطه صفر مرزی نمی‌شدیم. سال گذشته به من گزارش دادند که هر لحظه امکان دارد افراد زیر دست و پا له شوند. ما برای حل این مشکل با نخست‌وزیر عراق ارتباط برقرار کردیم تا فضای مناسبی برای مدیریت مرز‌ها انجام شود. طرف عراقی هم با ما همکاری داشت، اما وقتی دید تردد افراد غیرمجاز ادامه دارد مرز را بست.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: مردم عبور از مرز بدون ویزا را از ذهن خود خارج کنند. اکنون طرحی که توسط نیروی انتظامی طراح شده در حال اجراست تا هر فردی که فاقد ویزاست همان اول بازگشت داده شود. اگر اتفاقات سال گذشته تکرار شود عراق مرز را می‌بندد. با افراد فاقد روادید در مرز‌ها برخورد قانونی می‌شود.

ذوالفقاری همچنین با بیان اینکه لغو روادید خواست ایران بود که طرف عراقی موافقت نکرد، گفت: در مراسم تحلیف رییس‌جمهور این موضوع را به طرف عراقی مطرح کرده بود، اما به هر حال آن‌ها قبول نکردند. اکنون مبلغ ۴۰ دلار برای ویزا در نظر گرفته شده است البته نیاز نیست مردم از بازار دلار تهیه کنند، زیرا مبلغ ریالی ۴۰ دلار در دفاتر صدور ویزا دریافت می‌شود البته توصیه ما به مردم این است که در عراق مبلغ کافی پول رایج کشور همراه داشته باشند و نیازی به تهیه دلار نیست. تعداد معدودی ITM در مرز و عراق هم نصب شده، ولی برای مواقع ضروری استفاده می‌شود، زیرا پاسخگوی نیاز همه زائران نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تامین امنیت زوار، خاطرنشان کرد: امنیت زائران در ایران بر عهده خود ماست. ما طرح جداگانه‌ای در مرز خسروی برای تامین امنیت داریم، اما در عراق دولت این کشور مسئول تامین امنیت زوار است. سال گذشته دو حادثه تروریستی در زمان قبل و بعد مراسم اربعین داشتیم. ما به مقامات عراقی یادآوری کردیم که جدا از روز‌های اصلی مراسم اربعین، قبل و بعد از آن نیز مراقبت‌ها بیشتر باشد تا این حوادث تکرار نشود. تمام هماهنگی‌ها برای تامین امنیت با طرف عراقی انجام شده است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات سال گذشته مساله حمل و نقل زائران بوده است، گفت: ما از مسئولان وزارت راه و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده خواسته‌ایم جلسه‌ای با انجمن اتوبوس‌داران برگزار کنند تا قیمتی منطقی برای تردد زائران تعیین شود البته خواهش من از رانندگان این است که به ما در برگزاری مراسم کمک کنند تا فشاری به مردم نیاید. مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سفر هوایی در نظر گرفته شده و در روز‌های آینده هم باید برای قیمت بلیت اتوبوس‌ها تصمیم‌گیری شود. خواهش می‌کنم سازمان تعزیرات هم برای مقابله با تخلفات ورود کند.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در مورد بیمه زائران تصریح کرد: کار ستاد مرکزی اربعین، نرخ‌گذاری برای بیمه نیست. در طول سال هلال‌احمر برای بیمه زوار ۱۶ هزار تومان پرداخت می‌کند که ما با هلال‌احمر مذاکره کرده‌ایم تا این مبلغ به ۶۲۰۰ تومان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه با تردد زائران از مرز‌ها طبق تقسیم‌بندی‌های انجام شده و همچنین عدم حضور افراد فاقد مجوز در مرز‌ها می‌توانیم فشار بر مرز‌ها را کم کنیم، گفت: ما باید مدیریت سفر داشته باشیم و به همین دلیل به کمک مردم نیاز داریم. البته سال گذشته مردم به ما کمک کردند، اما بیان این نکته ضروری است که ماندگاری در عراق مشکلات خدمات‌رسانی را بیشتر می‌کند. البته کمک‌های مردمی و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود، ولی این بدان معنا نیست که به همه زوار خدمات خوبی ارائه خواهد شد. ما نحوه خدمات‌رسانی را اصلاح کرده و خدمات خود را بیشتر کرده‌ایم، اما به همکاری مردم هم نیاز داریم.

ذوالفقاری در پایان تاکید کرد: در حوزه زیرساخت‌ها کار‌های بزرگی انجام شده که مردم امسال تفاوت‌ها را خواهند دید. ما برای برگزاری مناسب این مراسم تلاش زیادی کردیم، اما به کمک و همکاری مردم هم نیازمندیم. 
منبع: ایسنا
برچسب ها: اربعین ، ذوالفقاری
نظرات بینندگان