arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

موافقت کردها با تحویل کامل تاسیسات نفت و گاز کرکوک به نیروهای عراقی / بارزانی: « اتحادیه میهنی» خیانت کرد

تلویزیون عراق به نقل از یک منبع عراقی اعلام کرد، ساعاتی پس از حرکت نیروهای مسلح در کرکوک، مناطق وسیعی در غرب این استان تحت کنترل نیروهای امنیتی درآمده است، یک مسئول در حکومت اقلیم کردستان عراق این خبر را تکذیب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دستور آغاز عملیات کرکوک صادر شد/ هدف: بازپس گیری چاه های نفت و تسلط بر فرودگاه ها
نخست وزیر عراق دستور آغاز حرکت نیروهای عراقی برای تسلط بر نقاط مهم کرکوک و بازپس‌گیری چاه‌های نفت این استان از پیشمرگه را صادر کرد.
 
به گزارش انتخاب، شبکه العربیه مدعی شد که بعد از یک جلسه امنیتی به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس‌گیری چاههای نفت که در کنترل نیروهای پیشمرگه است، آغاز کردند.دقایقی بعد شبکه خبری «رووداو» کردستان عراق، به نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که حیدر العبادی، دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای امنیتی این کشور بر کرکوک و چاه‌های نفتی این منطقه را صادر کرده است.
 
طبق دستور نخست‌وزیر، نیروهای امنیتی عراق وظیفه دارند کنترل و امنیت پایگاه‌های نظامی و تأسیسات متعلق به دولت فدرال را تأمین و تضمین کنند.نیروهای عراقی می‌گویند که به آنها دستور داده شده تا جای ممکن از بروز درگیری خودداری و با پیشمرگه همکاری و از جان همه شهروندان عراقی ساکن در کرکوک محافظت کنند. 
 
حیدر العبادی در نطق تلویزیونی خود همچنین از همه ساکنان کرکوک خواست با نیروهای عراقی همکاری کنند.
 
براساس گزارش‌ها، در ابتدای شروع حرکت نیروهای عراقی نیز مقاومتی از سوی پیشمرگه گزارش نشد. با این حال شبکه رووداو از شنیده شدن صدای تیراندازی در برخی مناطق خبر داد.
 
براساس گزارش‌های خبری، نیروهای عراقی از سمت منطقه «تعزا» در جنوب کرکوک حرکت خود را آغاز کردند و وارد کرکوک شدند.شبکه العربیه نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که نیروهای عراقی بر بخش بزرگی از کرکوک از جمله پایگاه خالد تسلط یافته‌ و در نزدیکی منطقه صنعتی کرکوک هستند.منابع کردی همچنین گزارش دادند که نیروهای عراقی درحال حرکت به سمت پایگاه نظامی مهم K1 هستند که در کنترل نیروهای پیشمرگه است.
 
شبکه خبری آفاق نیز گزارش داد که نیروهای عراقی بر فرودگاه کرکوک، برخی مناطق نفتی و پایگاه k1 تسلط یافته‌اند اما منابع کردستان می‌گویند که این مناطق هنوز در کنترل پیشمرگه است. این گزارش می‌گوید که تاکنون هیچ گلوله‌ای شلیک نشده و هیج تلفاتی نیز گزارش نشده است با این حال برخی منابع کردی از وجود درگیری و تبادل آتش توپخانه در جنوب کرکوک و منطقه اطراف صنعتی کرکوک خبر داده‌اند.
 
فرمانده پلیس فدرال عراق در کرکوک می‌گوید «ما وظیفه داریم از همه شهروندان عراقی محافظت کنیم».نیروهای عراقی از چند روز پیش به دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق در اطراف کرکوک مستقر شده‌ بودند. نخست وزیر عراق پنجشنبه هفته گذشته برای ورود نیروهای پلیس فدرال به کرکوک ضرب الاجل 48 ساعته تعیین کرده بود که 24 ساعت دیگر هم تمدید شده بود.مقامات کردستان عراق طی روزهای گذشته نیروهای پیشمرگه زیادی را از مناطق اطراف به داخل کرکوک منتقل کرده و در آنجا مستقر کرده‌اند.
 
تنش میان بغداد و اربیل بعد از آن آغاز شد که مسعود بارزانی در حرکتی یکجانبه، در روز بیست‌وپنجم سپتامبر، همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق برگزار کرد. بغداد این اقدام را خلاف قانون اساسی و وحدت ارضی عراق دانست و با آن مخالفت کرد.
 
علاوه بر بغداد، همسایگان عراق، برخی نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مانند اتحادیه عرب و سازمان ملل نیز با این همه‌پرسی مخالفت کرده بودند.
 

تلویزیون عراق: بخش‌هایی از استان کرکوک تحت کنترل در آمد

تلویزیون عراق به نقل از یک منبع عراقی اعلام کرد، ساعاتی پس از حرکت نیروهای مسلح در کرکوک، مناطق وسیعی در غرب این استان تحت کنترل نیروهای امنیتی درآمده است، یک مسئول در حکومت اقلیم کردستان عراق این خبر را تکذیب کرد.

ساعاتی پس از دستور نخست‌وزیر عراق برای آغاز حرکت نیروهای عراقی در استان کرکوک جهت تحت کنترل گرفتن نقاط مهم، گفته می‌شود «نیروهای امنیتی بر مناطق وسیعی از [غرب] این استان مسلط شدند».

یک منبع امنیتی که نامش فاش نشد، به شبکه خبری السومریه عراق گفت: «نیروهای نهاد مبارزه با تروریسم و لشگر نُهم زرهی ارتش به همراه پلیس فدرال موفق شدند بر مناطق وسیعی از کرکوک مسلط شوند... این امر بدون هیچ درگیری با نیروهای پیشمرگه در استان، رخ داد».

به گفته این منبع، «نیروهای وابسته به الحشد الشعبی نیز تحت فرماندهی عملیات مشترک، در خارج از کرکوک در حال کمک به نیروهای مسلح هستند».

دستور نخست‌وزیر و تحریک استاندار برکنار شده

دقایق اولیه بامداد امروز، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، دستور داد تا نیروهای مسلح عراق، امنیت کرکوک را بر عهده بگیرند و بر این استان مسلط شوند و در عین حال همه مردم را تحت حمایت قرار بدهند. در مقابل، «نجم الدین کریم» استاندار کرکوک که پارلمان عراق او را برکنار کرده است، نیروهای پیشمرگه را به درگیری با نیروهای مسلح عراق تحرک کرد.

شبکه خبری المیادین گزارش داد که استاندار برکنار شده کرکوک، ضمن تحریک نیروهای پیشمرگه به درگیری، این استان را به مقصد سلیمانیه ترک کرده است.

بامداد امروز، «شورای امنیت منطقه کردستان» عراق نیز حرکت نیروهای عراقی در این استان را تأیید کرد و گفت که نیروهای مسلح عراقی در صدد تسلط بر میادین نفتی کرکوک هستند.

تسلط بر یک پایگاه و برخی میادین نفتی و تکذیب اربیل

طبق گزارش تلویزیون عراق، نیروهای عراقی در ساعات اولیه حرکت خود در استان کرکوک، بر مناطق وسیعی از منطقه شامل چند میدان نفتی در غرب شهر، مسلط شدند اما منابع رسمی در کردستان در صحت این خبر ابراز تردید کردند.

تلویزیون عراق مدعی شده است که نیروهای امنیتی در ساعات اولیه حرکت در استان کرکوک، موفق شده‌اند بر برخی میادین نفتی در غرب شهر مسلط شوند؛ امری که اربیل آن را رد کرده است.

همچنین شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از خبرنگار خود در بغداد و اربیل گزارش داد، قبل از آنکه درگیری میان طرفین آغاز شود، نیروهای مسلح عراق بر پایگاه نظامی «خالد» مسلط شدند و نیروهای پیشمرگه از آن فرار کردند.

روسیا الیوم افزود: نیروهای عراقی بر مناطق غربی منطقه «الدبس» در استان مسلط شدند و نیروهای «مبارزه با تروریسم» خود را به نزدیک شهر رسانده‌اند و مردم ترکمان و عرب از اهالی روستاهای اطراف از آنان استقبال کرده‌اند.

در عین حال، رویترز به نقل از یک مسئول امنیتی در دولت کردستان عراق، این خبر تلویزیون عراق را رد کرد که نیروهای عراقی به شهر نزدیک یا بر منطقه‌ای مسلط شده باشند و گفت که میادین نفتی و پایگاه هوایی در غرب کرکوک هنوز تحت کنترل نیروهای کُرد است.

چه مناطقی تحت کنترل در آمده است؟

شبکه خبری «الفرات» عراق به نقل از فرماندهی عملیات مشترک عراق گزارش داد که نیروهای پلیس فدرال بر چند نقطه در استان کرکوک مسلط شده و نیروهای پیشمرگه از آن بیرون رانده شده‌اند.

طبق بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق، گذرگاه جسر خالد، مسیر «الریاض - دفتر خالد» و گذرگاه «مریم بیک» و همچنین مسیر «الرشاد - مریم بیک» به سمت «میدان تکریت» و همچنین محله صنعتی ، ترکلان و منطقه یایجی، تحت کنترل نیروهای عراقی درآمده است.

در بیانیه آمده است که «تأسیسات گاز شمال، مرکز پلیس و ایستگاه تولید برق کرکوک و همچنین پالایشگاه نزدیک تأسیسات گاز از کنترل نیروهای پیشمرگه خارج شده و نیروهای امنیتی عراق در حال ادامه دادن به پیشروی خود هستند.

در این بیانیه اشاره‌ای به درگیری‌های احتمالی نشده و آمده است که نیروهای امنیتی بنا بر دستور نخست‌وزیر، فرمانده کل نیروهای مسلح در حال حرکت برای حمایت از مردم و تأمین امنیت با همکاری نیروهای پیشمرگه در کل استان هستند.

درگیری‌های پراکنده

به گفته منابع امنیتی در استان کرکوک، درگیری‌های مسلحانه پراکنده‌ای در استان رخ داده است. رسانه‌های طرفین، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند. به گزارش رویترز، یک مسئول در کردستان عراق مدعی شد که «الحشد الشعبی» با پیشمرگه در جنوب کرکوک تبادل آتش توپخانه داشته است.

روسیا الیوم گزارش کرد که درگیری در منطقه صنعتی در [استان] کرکوک در محور شهرستان طوزخورماتو در جنوب شهر رخ داده و چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، تعدادی از غیرنظامی‌ها به دلیل اقدام پیشمرگه به شلیک خمپاره به مناطق ترکمان‌نشین در شهرستان طوزخورماتو جان باخته‌اند.

«آسو آلمانی» یکی از اعضای حزب «اتحاد میهنی کردستان» به شبکه رووداو گفت که نیروهای پیشمرگه 15 نفر از نیروهای الحشد الشعبی را در درگیری‌های کرکوک کشته‌اند.

واکنش آمریکا

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیروهای عراقی و کُردی را به «اجتناب از تشدید تنش» و روی آوردن به گفت‌وگو برای حل مشکلات دعوت کرد.

«لورا سیل» سخنگوی پنتاگون در این خصوص گفت:‌ ما به اعمال خشونت، از طرف هر کس که باشد، مخالفیم. ما با اقداماتی که ثبات‌زداست و تمرکز مبارزه با دولت اسلامی [داعش] را بر هم می‌زند، مخالفیم. ما به حمایت خود از عراق یکپارچه ادامه خواهیم داد.

موافقت کردها با تحویل کامل تاسیسات نفت و گاز کرکوک به نیروهای عراقی

یک فرمانده ارتش عراق اعلام کرد، کردها موافقت کرده‌اند تمامی تاسیسات نفتی و گازی شمال عراق را به نیروهای عراقی تحویل دهند.

به نقل از سومریه نیوز، یک فرمانده ارتش عراق اعلام کرد، کردها با تحویل کامل تاسیسات نفتی و گازی به نیروهای عراقی موافقت کرده‌اند.

یک مقام وزارت نفت عراق گفت: کردها موافقت کرده‌اند از درگیری‌ها در نزدیکی تاسیسات نفتی کرکوک اجتناب کنند.

در این راستا نیروهای عراقی اعلام کردند که مقر اصلی شرکت نفت شمال در کرکوک را به دست گرفته‌اند.

این در حالی است که وستا رسول، از مسئولان نیروهای پیشمرگ در استان کرکوک در گفتگو با شبکه سومریه نیوز عراق با تاکید بر اینکه نیروهای عراقی تا این لحظه وارد مرکز شهر کرکوک نشده‌اند، اظهار داشت: این نیروها اکنون به پایگاه "کی وان" رسیده‌اند.

بارزانی اتحادیه میهنی را متهم به خیانت کرد


رئیس اقلیم کردستان عراق در اولین واکنش رسمی پس از درگیری‌های اخیر در کرکوک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پیش‌روی‌های حشد شعبی در کرکوک به دلیل "خیانت" برخی از پیشمرگ‌ها محقق شده است.

رئیس اقلیم کردستان عراق در اولین واکنش رسمی پس از درگیری‌های اخیر در کرکوک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پیش‌روی‌های حشد شعبی در کرکوک به دلیل "خیانت" برخی از پیشمرگ‌ها محقق شده است.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، در این بیانیه که با نام "فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ" صادر شده، آمده است، برخی رهبران حزب اتحادیه میهنی به نیروهای تحت امر خود دستور داده‌اند تا از مناطقی که تحت کنترل آنها بوده عقب نشینی کنند و این امر باعث شد تا نیروهای حشد شعبی بر این مناطق سیطره یابند.

مسعود بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق، فرماندهی کل پیشمرگ‌ها را هم بر عهده دارد. او در این بیانیه مدعی شده که طرف‌های خارجی عملیات حشد شعبی در کرکوک را رهبری می‌کنند.

بارزانی در این بیانیه آورده است: حمله نیروهای عراقی و حشد شعبی انتقام از مردم کردستان است که خواهان آزادی هستند و انتقامی از اهالی کرکوک که همواره مواضعی شجاعانه در قبال مسائل کردها داشته‌اند. متاسفانه در این اقدام برخی مسئولان حزب اتحادیه میهنی نیز در توطئه علیه مردم کردستان شرکت داشتند و "خیانتی بزرگ و تاریخی" علیه مردم کردستان مرتکب شدند. این مسئولان دستور دادند پیشمرگ‌ها مواضع حساس در کرکوک را ترک کنند تا نیروهای حشد شعبی بر این مواضع سیطره یابند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اعلام می‌کنیم که این "تجاوز" از سوی حشد شعبی و نیروهای عراقی با سلاح ائتلاف بین‌المللی و زره پوش‌های آمریکایی که در اختیار ارتش عراق و حشد شعبی گذاشته شده، انجام می‌گیرد در حالی که به نیروهای پیشمرگ برای مقابله با داعش چنین سلاحی داده نشد. به مردم کردستان اطمینان می‌دهیم با وجود خیانت برخی‌ها، نیروهای پیشمرگ از کردستان دفاع می‌کنند و تاکید می‌کنیم شکستن اراده مردم کردستان غیرممکن است.

فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ در پایان بیانیه خود آورده است: از همه مردم کردستان و پیشمرگ‌ها می‌خواهیم که در مقابل این تجاوز بایستند. پیش از هرچیز دولت حیدر العبادی مسئول این جنگ علیه مردم کردستان است و باید بهای سنگین آن را نیز بپردازد.

نظرات بینندگان