arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

تصرف خیابان «مردم» توسط مجلس بدون توافق شورا بوده/ دیوارچینی مجلس بدون مجوز شهرداری است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به مسدود شدن خیابان مردم برای عبور و مرور شهروندان و به استناد مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: تصرف این خیابان توسط مجلس بدون توافق و تصمیم شورای شهر تهران بوده است.

صبح امروز دوشنبه رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، ری و تجریش به همراه رییس کمیسیون معماری و شهرسازی و یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر از دیوارچینی مقابل مجلس مشروطه در خیابان بهارستان بازدید کرد.

در این بازدید محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی شواری اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از خبرنگاران، مردم و گروه‌های مردم نهاد برای اطلاع‌رسانی درخصوص اقداماتی که در اطراف مجلس شورای اسلامی در حال انجام است و دغدغه میراثی آنها، گفت: روز گذشته در صحن شورای اسلامی شهر تهران تذکری توسط یکی از نمایندگان درخصوص دیوارچینی مجلس قدیم در مجلس تهران داده شد که برهمین اساس و برابر گزارش‌های رسیده از این موضوع بنده به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی به همراه کمیسیون شهرسازی بازدیدی از این محل داشتیم تا از نزدیک به مساله واقف شویم.

رییس کمیسیون فرهنگی شواری اسلامی شهر تهران افزود: بی تردید از بعد فرهنگی، میدان بهارستان از مراکز مهم کشور قلمداد می‌شود که به ثبت ملی نیز رسیده است. بیش از 44 واقعه تاریخی در این محدوده به ثبت رسیده و مراکز مهمی چون مدرسه عالی شهید مطهری که به ثبت ملی رسیده و مجلس مشروطه و خود میدان بهارستان در این محدوده واقع شده‌اند که از اهمیت میراثی بسیاری برخوردار است، لذا احداث دیوار و بناهایی که به منظر مجلس قدیم و مدرسه عالی شهید مطهری آسیب می‌رساند، قابل پذیرش نیست و از موضع برخی تخلفات شهرسازی که احتمالا در اینجا به وقوع پیوسته موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حق‌شناس تاکید کرد: قطعا دعوتی از مجموعه میراث فرهنگی، حوزه‌های مرتبط به این موضوع در شهرداری تهران، استانداری و مجلس شورای اسلامی به همراه مجموعه پدافند غیرعامل خواهیم داشت و این موضوع را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به مردم اعلام خواهیم کرد اما در حال حاضر کار دیوارچینی در این محدوده متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: فلسفه حضور ما برای این بازدید به دنبال مجموعه نگرانی‌ها و دغدغه‌های رسانه‌ها، گروه‌های مردم نهاد و مردم بوده است. متاسفانه امروز در محل قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم که به هیچ یک از قوانین توجه نشده و در این محدوده شاهد عدم قانون‌پذیری هستیم به شکلی که بارگذاری‌های مقابل مجلس شورای اسلامی در حقیقت ساختمان‌هایی که در حال ساخت است، در حریم مجلس مشروطه، مدرسه عالی شهید مطهری و میدان بهارستان قرار گرفته است. علاوه بر آن برای اجرای نمای شیشه‌ای در حالی که مردم را در ساخت و سازهای خود مکلف کرده‌ایم که نقشه ساخت و ساز و نما را به کمیته نمای مناطق ببرند، اما مجلس قانون‌گذاری این اصول را رعایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران تذکری درخصوص نمای شیشه‌ای ساختمان مقابل مجلس شورای اسلامی که مقرر شده جلسات کمیسیون‌ها و ملاقات‌های مردمی در آنجا انجام شود دادم. در آن زمان نمای کاذبی برای اغنای ما در مقابل این ساختمان اجرایی شد که امروز مشاهده می‌کنمد آن نما نیز برداشته شده است و نمای شیشه‌ای در حال اجراست.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بسته شدن خیابان مردم توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوبه‌ای داشته که براساس آن مصوبه خیابان مردم به روی عبور و مرور مردم بسته شده است. در حقیقت محل عبور و مرور مردم را بدون توافق و تصویب شورا تصرف و در اختیار خود قرار داده‌اند. اگر چنین است مردم هم می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

سالاری تاکید کرد: دیوارکشی‌های مقابل بهارستان با توجه به اینکه این میدان به ثبت ملی رسیده است، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و شورا این کار انجام می‌شد، هر عنصری که در کف میدان و یا ساختمان‌های مجاور میدان قرار باشد اضافه شود، باید با نظر میراث فرهنگی و نظر شورای اسلامی شهر تهران باشد که درخصوص این دیوارچینی‌ها این کار انجام نشده است.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شواری اسلامی شهر تهران ادامه داد: مجلس علت این دیوارچینی‌ها را پدافند غیرعامل اعلام می‌کند اما می‌توانست ادامه این دیوارچینی‌ها را مبتنی بر نظرات کارشناسی میراث فرهنگی انجام می‌داد. بی تردید ما در این خصوص جلساتی خواهیم گذاشت و نتایج آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند. قطعا این موضوع روز چهارشنبه با رییس مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته خواهد شد.

 محسنی شهرداری منطقه 12 نیز با تاکید بر اینکه برای دیوارچینی مقابل مجلس شروطه در میدان بهارستان هیچ مجوزی از سوی شهرداری صادر نشده است، افزود: باید پیش از آغاز دیوارچینی هماهنگی‌ها انجام می‌شد و مجوزهای لازم اخذ می‌شد که این کار صورت نگرفته است. باید مصوباتی که در این خصوص وجود دارد به شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ارائه شود تا براساس آن مجوزهای لازم صادر شود.

اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید

        

منبع: ایسنا
برچسب ها: خیابان مردم ، مجلس
نظرات بینندگان