arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

عبدالله نوری: اصلاح طلبان، همچنان انتظارات خود از روحانی را بیان کنند تا به وعده هایی که داده، عمل شود/ جریان اصلاح طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد/ اینکه در ‏بین اصلاح طلبان ده ها حزب کوچک و بزرگ ‏هست چه توجیهی دارد؟!

"عبدالله نوری" در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و اصلاح طلب استان چهارمحال و بختیاری گفت : جریان اصلاح طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"عبدالله نوری" در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و اصلاح طلب استان چهارمحال و بختیاری گفت : جریان اصلاح طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد.

به گزارش انتخاب، گزیده اظهارات او در ادامه می آید:

عبدالله نوری: اصلاح طلبان، همچنان انتظارات خود از روحانی را بیان کنند تا به وعده هایی که داده، عمل شود/ جریان اصلاح طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد/  اینکه در ‏بین اصلاح طلبان ده ها حزب کوچک و بزرگ ‏هست چه توجیهی دارد؟!


 مگر اصلاح طلبان و بدنه ی اجتماعی ‏حامی اصلاحات، چه انتظاری از دولت داشته اند و چه دورنمایی از دولت دوازدهم در ذهن خود ‏ترسیم کرده بوده اند که به سرعت دچار یأس گردیده اند؟ اصلاح طلبان در بسياری از موضوعات ‏ناچارند درمحدوده ای كه حاكميت تعريف ميكند حركت و كنش و اقدام سياسی داشته باشند.

 اصلاح طلبان و اكثريت مردم ‏نتیجه شرکت نکردن در انتخابات را در آن هشت سال ‏كاملا حس كرده اند. هنوز فراموش نشده ‏است كه با آن درآمدهای افسانه ای ارزی و ریالی و با ‏آن سطح از حمايت های گسترده كه از دولت ‏انجام مي شد، ‏چه بر سر منافع ملی و منابع انسانی كشور آمد.

 وظیفه ی نخبگان و فعالان اصلاح طلب در نقاط مختلف كشور اين است که به ‏مردم ‏توضیح دهند در چه شرایطی از این دولت حمایت شد. هميشه تأكيد کرده ام که به بن ‏بست رساندن امور و موضوعات، منفعل بودن و عدم مشارکت های سیاسی و اجتماعی، جامعه و کشور را به کمال و رشد و پیشرفت نمی رساند، بلکه این ارائه ‏راه حل و نقشه ی راه است که ‏اهمیت دارد.

 اصلاح طلبان باید همچنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‏روحانی ‏بخواهند جهت تحقق وعده هایی که ‏داده و انتظارات اكثريت جامعه که به او رأی داده‌اند، تلاش جدی و ‏همه جانبه نمايد كه در اين خصوص محدويت ها از عزيزان و دلسوزان مردم و تلاش جهت رفع ‏مشكلات اقتصادی و معيشتی طبقات محروم جامعه بسيار اهميت دارد.

در بحث استفاده از بانوان در پست های عالی مدیریتی گفته می ‏شود خانم مجرب نداریم، یا اينكه نشد يا نگذاشتند يا محدوديت و چالش وجود دارد‎ .‎مگر بسیاری ‏از آقایان که پس از انقلاب در جوانی ‏در مسئولیت های بالای مدیریتی قرار گرفتند چه تجربه ای ‏داشتند؟ چرا به آنان اعتماد شد و پست هاي مهم و كليدي به آنها واگذار گرديد؟ درباره اهل سنت هم من توجیه نیستم که چرا برای استفاده از اين عزيزان در سطوح مختلف ‏مديريتي مانع وجود دارد؟ به هر حال در عین اینکه به مشکلات و موانع توجه داریم این جمله ‏‏ی کلیدی را هم باید مورد توجه قرار داد که نمی شود رأی را از یک جريان فكری گرفت و ‏تعامل و ‏همراهي را با گروه دیگر کرد. ما با درک مشکلات دولت می گوییم باید توازن برقرار ‏باشد. اگر نیاز ‏به تعامل با حکومت هست، که هست، نباید به قیمت از دست دادن پشتیبانی و همراهی ‏رأی دهندگان باشد.

پافشاری بر وعده های انتخاباتی و تکرار آنها توسط اصلاح طلبان باعث می شود که رئیس جمهور و دولت در ‏مقابل مراکزی که ‏می خواهد با آنها تعامل کند، قدرتمندتر حرف بزند و ‏خواسته های مردم را جدی تر مطرح کند. ‏اما درباره آنچه که دولت عمل می کند، ‏در کنار اینکه گلایه هایمان را بیان می کنیم، باید موانع و ‏مشکلات واقعی را هم به ‏مردم توضیح دهیم. اگر ما راه حل روشنی برای پشت سر گذاردن ‏موانع و مشکلات ‏داریم بیان کنیم و در غیر اینصورت باید آن روی سکه را هم ببینیم.

جریان اصلاح طلبی نیاز به بازسازی و بررسی مجدد ‏داخلی دارد. اینکه در ‏بین اصلاح طلبان ده ها حزب کوچک و بزرگ ‏هست چه توجیهی دارد؟! در کدام سیستم حزبی ‏دنیا، مثل کشور ما این همه حزب ‏وجود دارد؟ به دو صورت ‏می توان کارآمدی جریانات سیاسی را ‏از بین برد. یکی اینکه اجازه تأسیس و ‏فعالیت احزاب داده نشود و دیگر اینکه تعداد بسيار زيادي ‏حزب تأسیس شود. در حال حاضر ‏و با توجه به نبود يك حزب و تشكيلات فراگير و پرنفوذ اصلاح طلب، ‏اگر ‏قرار باشد در بین اصلاح طلبان مرکز کارآمدی وجود داشته باشد همین جبهه ای است که در ‏هر ‏انتخاباتی با محوریت جناب آقای خاتمی و احزاب اصلاح طلب، ‏تصمیم می گیرند. ‏طبیعی است که در هر جریانی، نظرات مختلف هم وجود دارد، ‏اما در نهایت همه با هم و يا با نظر ‏اکثریت به تصميم می رسند. ‏یکی از مشکلات جدی که بین اصلاح طلبان وجود دارد این است که ‏تعداد زيادي حزب ‏با عناوين اصلاح طلبی تأسیس شده است و متأسفانه گاهی اوقات، بجای تعامل و پشتیبانی از یکدیگر، ‏بيشتر منتقد همدیگر ‏هستند.

نظرات بینندگان