arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶
در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا

گابریل: تهدیدات ترامپ علیه توافق هسته‌ای می‌تواند به تقابل نظامی بینجامد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد: تهدیدات رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای می‌تواند به تقابل نظامی منجر شود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در واکنش به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که تهدیدات ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته‌ای ممکن است به تقابل نظامی بینجامد. چنین اقدامی همچنین بحران کره شمالی را بدتر خواهد کرد.

گابریل: تهدیدات ترامپ علیه توافق هسته‌ای می‌تواند به تقابل نظامی بینجامد

گابریل افزود: ما اروپایی‌ها به شدت نسبت به تصمیم رئیس جمهور آمریکا نگران هستیم چراکه می‌تواند ما را به تقابل نظامی با ایران بازگرداند.

وی همچنین گفت که برای حفظ توافق هسته‌ای که آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا از دیگر امضا کنندگان آن هستند، با همکاران اروپایی‌اش رایزنی خواهد کرد.

پس از سخنرانی روز جمعه رئیس جمهور آمریکا که در آن گفت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را دیگر تائید نخواهد کرد، چند تن از مقامات ارشد این کشور روز یک‌شنبه گفتند که واشنگتن در توافق می‌ماند.

بنا به این گزارش، دیگر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز در لوکزامبورگ بر موضع اتحادیه اروپا مبنی بر حمایت از توافق هسته‌ای تاکید کردند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس گفت: ما به عنوان اروپایی‌ها برای ادامه توافق هسته‌ای تلاش می‌کنیم. انگلیس همواره بر این باور بوده است که این توافق برای امنیت مشترک‌مان بسیار حائز اهمیت است. توافق برای جهان خوب است. این توافق برای ایران خوب است.

همچنین برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند، اظهار کرد: از نظر من توافقی که با ایران حاصل کرده‌ایم بسیار مهم و بسیار سازنده است. این توافق توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می‌شود. بنا بر این من فکر می‌کنم که اگر یکی از طرف‌ها به مسیری دیگر برود، اشتباهی بزرگ خواهد بود.

وی ادامه داد: پیامدهای چنین کاری نه تنها برای آمریکا بلکه برای اروپا و جامعه بین‌المللی خواهد بود. من امیدوارم که کنگره آمریکا متوجه این واقعیت شود و تصمیم درست بگیرد.

ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز در این‌باره گفت: ما از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک هستیم و برای امنیت‌مان به توافق هسته‌ای نیاز داریم. ما از این توافق حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ ادامه داد: از نظر من سیاست ترامپ کشور وی را منزوی خواهد کرد و موجب تخریب چند جانبه‌گرایی خواهد شد. این بسیار بد است و کاملا تغییر در نظم جهانی از جنگ جهانی دوم به شمار می‌آید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان