arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

احتمال عمدي بودن لغو سفر رييس مجلس به پيونگ يانگ

رهبر كره شمالي به جاي اينكه در كشورش طبق قرار قبلي منتظر ديدار با علي لاريجاني باشد، به روسيه سفر مي كند تا سفر رييس مجلس ايران در دقيقه 90 به اين كشور لغو و موكول شود به زماني كه كيم جونگ ايل از سفرش به روسيه و چند كشور قفقازي برگردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رهبر كره شمالي به جاي اينكه در كشورش طبق قرار قبلي منتظر ديدار با علي لاريجاني باشد، به روسيه سفر مي كند تا سفر رييس مجلس ايران در دقيقه 90 به اين كشور لغو و موكول شود به زماني كه كيم جونگ ايل از سفرش به روسيه و چند كشور قفقازي برگردد.
    
به گزارش انتخاب، پس از 20 سال اين نخستين سفر يك مقام بلندمرتبه ايراني به كره شمالي بود: سفري كه آخرين بار هاشمي رفسنجاني در دوره جنگ و رياستش بر مجلس به اين كشور انجام داده بود و حالاقرار بود علي لاريجاني پيش از رفتن به چين، براي انجام برخي مذاكرات و گفت وگوهاي ديپلماتيك راهي كره شمالي شود.

گرچه طبق عرف ديپلماتيك اين سفر، زمان آن و همچنين برنامه ديدارها از پيش تعيين شده و از طريق وزارت امور خارجه به يقين هماهنگي ها صورت پذيرفته است اما مشخص نيست به چه دليل همزمان با سفر لاريجاني به پيونگ يانگ، رهبر اين كشور هم راهي سفري ديگر مي شود تا اين تداخل سبب لغو سفري شود كه به يقين همان قدر كه براي مقامات ايراني مهم است، براي كره شمالي هم نمي تواند بدون اهميت باشد.

لاريجاني اگر امروز به كره شمالي مي رفت بايد قيد ديدار و احتمالاگفت وگو با رهبر كره شمالي را مي زد و نهايتا با رييس مجلس اين كشور ديدار مي كرد و گويا او هم ترجيح داده سفر را لغو كند. هر چند افراد نزديك به علي لاريجاني در گفت وگو با «اعتماد» عنوان مي كنند اين سفر منتفي نشده و تنها به زماني ديگر موكول مي شود و حداقل از سوي ايران هنوز قرار نيست اين ديدار و گفت وگوها منتفي شود. اين در حالي است كه طبق اطلاعات كسب شده هفته گذشته كيم جونگ ايل به روسيه سفر كرده است و با مدودف ديدار و گفت وگو كرد.
    
 در بخش دوم سفر لاريجاني، قرار بر اين بوده كه وي پس از كره شمالي به چين برود. سفري كه با خبري كه از سوي دفتر لاريجاني منتشر شده به دليل لغو سفر به كره شمالي، لغو سفر به پكن را هم به همراه داشته است: دليلي كه هر چند در عرف ديپلماتيك پذيرفتني نيست اما به هر روي گويا نبودن رهبر كره شمالي بهانه يي شده تا دو سفر مهم علي لاريجاني اينگونه لغو شود.
    
شايعاتي مبني بر عمدي بودن لغو سفر

از سوي ديگر برخي سفر لاريجاني به كره شمالي را موازي كاري و ورود وي به عرصه ديپلماسي بدون هماهنگي با احمدي نژاد مي نامند، اما به هر روي سفر به كره شمالي آنقدر مهم بود كه لغو آن هم به هر نوع شايعه يي دامن بزند. گرچه سفرهاي ديپلماتيك بين نمايندگان مجلس ايران و چين، متداول است اما درباره كره شمالي به دليل ساختارهاي ويژه سياسي اش، تنها در دوران جنگ ايران با عراق بود كه هاشمي رفسنجاني به عنوان رييس مجلس به اين كشور سفر كرد.

پيش از آن آيت الله خامنه اي در دوران رياست جمهوري شان به كره رفته بودند و هيچگاه ايران و كره شمالي با وجود شباهت هاي زياد در عرصه سياست خارجي بعد از سفر هاشمي رفسنجاني به پيونگ يانگ، ديداري رسمي نداشتند. اينكه لاريجاني در اين سفر قرار بوده درباره چه موضوعاتي با رهبران كره شمالي مذاكره كند و محور گفت وگو ها را چه موضوعاتي تشكيل مي داده مشخص نيست، اما اين امر محرز است كه اين سفر و محتواي ديدارهاي آن با تاييد مقامات ذي ربط در كشور بوده است.

حال اينكه ناهماهنگي هاي ايجاد شده در سفر لاريجاني كه به لغو آن انجاميد امري تصادفي و سهل انگاري از سوي وزارت امور خارجه ايران بوده يا اتفاقي كه مسبب آن مقامات كره يي هستند، حداقل موضوعي است كه وزارت امور خارجه بايد درباره آن سخن بگويد. هر چند تلاش هاي «اعتماد» براي كسب اطلاعات در اين باره از سوي وزارت امور خارجه بي نتيجه ماند.

به هر روي چه وزارت امور خارجه و شخص رييس جمهور موضع مثبت يا منفي درباره اين سفر داشته باشند، حسن سبحاني نيا از اعضاي هيات رييسه مجلس و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت وگو با مهر عنوان كرده هنوز زمان مشخصي براي سفر دكتر لاريجاني به پكن مشخص نشده است.

طبق برنامه اعلام شده، لاريجاني بنا بود يكشنبه 13 شهريور به پيونگ يانگ پايتخت كره شمالي رود و پس از سه روز اقامت سه شنبه 15 شهريور از كره شمالي به چين سفر كند و طي سه روز حضور در پكن با مقامات پارلماني و سياسي آن كشور ديدار و گفت وگو كند.
    
به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، ديدارهايي كه لاريجاني همواره سعي دارد آن را پس از خداحافظي با سمت دبيري شوراي عالي امنيت ملي همچنان ادامه بدهد و جايگاه خود را در عرصه ديپلماسي محكم نگه دارد. هر چند علاقه وي به عنوان رييس مجلس جهت حضور پررنگ در عرصه سياست خارجي عموما با روي خوشي از سوي احمدي نژاد مواجه نمي شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابا
|
GERMANY
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
2
5
دیگه جایی مانده که مقامات! را راه بدهند؟
البته از مجامع عمومی سازمانهای بین المللی که بگذریم.
نظرات بینندگان