arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶

ناطق نوری: ترامپ هنوز باور نمی کند رئیس‌جمهور یک کشور بزرگ شده

مایلم در اینجا نقدی هم بر مواضع کسانی داشته باشم که در داخل کشور ناخواسته و در قالب دلسوزی، هم صدا و هم جبهه با ترامپ شدند که بایستی در تحلیل ها و نگاه خودشان نسبت به تحولات بازنگری کنند. لازم است به تدابیر رهبر معظم انقلاب که الحق مدیریت فاخری در هدایت این موضوع به نمایش گذاشته اند، اهتمام بیشتری شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ناطق نوری: ترامپ هنوز باور نمی کند رئیس‌جمهور یک کشور بزرگ شده

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترامپ هنوز باور نمی کند در یک فرایندی رئیس جمهور یک کشور بزرگ شده و هنوز در قالب مدیر یک بنگاه اقتصادی و کاسب کارانه رفتار می کند.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری در گفت و گو با جماران، به تحلیل سخنان اخیر دونالد ترامپ پرداخت.

متن کامل این گفت و گو در پی می آید:

تحلیل حضرتعالی از موضع گیری های اخیر رییس جمهور آمریکا در خصوص ایران و توافق بین المللی برجام چیست؟

به نظر بنده این سخنان و یا بهتر بگویم رفتارهای رئیس جمهور فعلی آمریکا را باید در چند سطح مورد تحلیل قرار داد.

یک نگاه ناظر به رفتار و گفتار شخصی اوست که به نظرم نشان دهنده نامتناسب بودن شخصیت فردی وی با موقعیت ریاست جمهوری یک کشور است.

به نظر می رسد که ترامپ هنوز باور نمی کند در یک فرایندی رئیس جمهور یک کشور بزرگ شده و هنوز در قالب مدیر یک بنگاه اقتصادی و کاسب کارانه رفتار می کند، یعنی درک درستی از مفهوم منافع ملی کشورش در قیاس با منافع شخصی اش ندارد لذا بخشی از عبارات و مطالبی که گفته است، به خصوص در ارتباط با نام خلیج فارس را باید در این سطح و در واقع تلاش برای بازاریابی تسلیحاتی ارزیابی کرد.

همینطور مواضع عوام فریبانه و وعده های انتخاباتی او که اتفاقاً در اجرای قریب به اتفاق این وعده ها زمین گیر شده است. در مورد ایران و موضوع برجام تصور می کرد امکان بوجود آوردن اجماع علیه ایران را دارد که این هم منجر به شکست و باعث شکاف در جامعه آمریکا شد، به گونه ای که حتی در میان بسیاری از جمهوری خواهان و روشنفکران آمریکایی هم موجی برای ابقاء برجام برخاسته است. موضوع دیگری که در این ماجرا یکبار دیگر عیان شد، تأثیر لابی صهیونیزم بر سیاست های آمریکاست که به طرز تحقیرآمیزی برای آمریکاییان ظهور و بروز دارد.

به نظر شما واکنش دولت و ملت ایران نسبت به این موضع گیری چگونه باید باشد؟

اولاً مشخص شد که سیاست مسئولان کشور در مواجهه با این موضع گیری ها بسیار هوشمندانه و آمیخته با شکیبایی و اقتدار بود و امیدواریم این تدبیرها برای اجرای برجام ادامه یابد. البته باید مراقبت کرد که در ادامه مسیر، بهانه ای هم بدست دشمن داده نشود. از طرفی ضرورت دیپلماسی عمومی و روشنگری افکار عمومی جهان و حتی در جامعه آمریکا، بار دیگر به اثبات رسید و در کل باید هر چه بیشتر روی منزوی کردن جریان ترامپ و این دیدگاه های افراطی و بی منطق، سرمایه گذاری کرد.

مایلم در اینجا نقدی هم بر مواضع کسانی داشته باشم که در داخل کشور ناخواسته و در قالب دلسوزی، هم صدا و هم جبهه با ترامپ شدند که بایستی در تحلیل ها و نگاه خودشان نسبت به تحولات بازنگری کنند. لازم است به تدابیر رهبر معظم انقلاب که الحق مدیریت فاخری در هدایت این موضوع به نمایش گذاشته اند، اهتمام بیشتری شود. از درس های دیگر این ماجرا آن است که استوار ماندن در دفاع از منافع ملی، الزاماً با محترمانه رفتار کردن در صحنه جهانی و با زبان بین المللی سخن گفتن در تضاد نیست. موضوع مهم دیگری که در این ایام قابل تأمل بود، وحدت کلی مردم و نمایش قدرتی بود که در این ایام پیام روشن خودش را به جهان رسانید و آن اینکه ما در اصول منافع ملی؛ گرایش حزبی و جبهه سیاسی نمی شناسیم و همه به تعبیر حضرت امام(ره) ید واحده هستیم.

وحدت ملی و حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به حق یکی از عوامل مهم حفظ امنیت و ثبات در کشور و منطقه بوده و براساس قانون اساسی وظیفه دفاع از تمامیت ارضی کشور را در کنار سایر نیروهای مسلح دارا می باشد، وظیفه همگانی است؛ آن هم در شرایطی که منطقه خاورمیانه و برخی از ملت های مظلوم آن گرفتار نقشه های شوم و ناصواب استکبار و ایادی آن در منطقه است.

نظرات بینندگان