arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶
آیا کنگره در "شکست عظیم سیاست خارجی" شریک خواهد شد؟

شباهت ترامپ و بوش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فیلیپ گوردن، یادداشتی انتقادی از سیاست ترامپ در قبال ایران منتشر کرد و گفت اقدامات ترامپ شبیه اقدامات جورج بوش در سال ۲۰۰۲ است که منجر به جنگ عراق شد.

به گزارش انتخاب به نقل از فرارو، فیلیپ گوردن، هماهنگ کننده سابق امور خاورمیانه در کاخ سفید، با یادآوری اشتباه کنگره در حمایت از "جنگ فاجعه‌بار" عراق، نوشت: "اکنون سوال این است که آیا کنگره از آن تجربه (جنگ عراق) درس خواهد گرفت و ترامپ را از تکرار این اشتباهات منع می‌کند یا اینکه مجددا در یک شکست عظیم سیاست خارجی همدست خواهد شد؟"

شباهت ترامپ و بوش

این یادداشت در ادامه شباهت‌های میان سیاست بوش در قبال عراق و سیاست ترامپ در برابر ایران اینگونه بیان کرد:

دستکاری حقایق
شباهت اقدامات ترامپ با جنگ سال ۲۰۰۳ عراق "برجسته" است. ترامپ نیز مانند بوش، حقایق و گزارش های اطلاعاتی را برای تطبیق با اهداف سیاسی، "دستکاری" می کند.

علیرغم گزارش‌های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی و سرویس‌های اطلاعاتی رئیس جمهور، ترامپ ادعا کرد که "نظام ایران چندین بار مرتکب نقض توافق شده است."

بوش نیز در سال ۲۰۰۳ ادعا کرد، صدام حسن "اخیرا به دنبال کمیت قابل توجهی از اورانیوم از آفریقا بود." دیک چنی، معاون وقت رئیس جمهور با قطعیت اظهار کرد:"صدام تلاش‌ها برای بدست آوردن سلاح هسته‌ای را از سر گرفته است."

بعدا "معلوم شد که همه این ادعاها نادرست بود."

گوردن با اشاره به "پرونده‌ سازی" بوش علیه عراق، گفت امروزه نیز روند مشابهی علیه ایران وجود دارد. ارزیابی ترامپ ناشی از حقایق نیست.

نقش اندیشکده‌ها
نویسنده در ادامه شباهت دیگری را نیز ذکر می کند: نقش اندیشکده‌ها در شکل گیری رویکرد ترامپ و بوش.

مدتی قبل از جنگ عراق، کارشناسان وابسته به «موسسه امریکن اینترپرایز» و «پروژه قرن جدید آمریکایی» مانند ریچارد پرل و جان بولتون، استدلال کردند که عراق با القاعده روابط داشته و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی را از سرگرفته است.

امروزه نیز نقش اصلی ترویج برای عدم تایید برجام توسط «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» با مدیریت مارک دوبوویتز و «انستیتوی علم و امنیت بین الملل» با مدیدریت دیوید آلبرایت، بازی می شود.

دوبوویز در ترویج این ایده که اگر ترامپ از برجام خارج شود، اروپایی‌ها نیز به آمریکا ملحق خواهند شد و اصلاحاتی در برجام به دست خواهند آورد، نقش مهمی داشته است.

بنیامین نتانیاهو
شباهت دیگر به نقشی که نتانیاهو بازی می کند، مربوط است. نتانیاهو فشار می آورد که برجام "اصلاح یا لغو" شود. او در سال ۲۰۰۲ به کنگره گفت که "هیچ شکی وجود ندارد" که صدام در حال توسعه سلاح اتمی است.

اکنون نیز، نتانیاهو تصمیم برجامی ترامپ را ستود و ادعا کرد "تضمین است که ذیل برجام، ایران ظرف مدت چند سال ۱۰۰ بمب اتمی خواهد داشت."

مقایسه با هیتلر
مجددا مقایسه با هیتلر که روش مفیدی برای ایجاد حمایت نسبت به یک جنگ احتمالی است، مطرح شده است. در سال ۲۰۰۲ بوش به دانشجویان گفت خطرات ناشی از صدام حسین "دقیقا به اندازه همان خطری است که پدران، مادران، پدربزرگان و مادربزرگان شما با آن مواجه بودند."

در نمونه‌ای دیگر، در آگوست ۲۰۰۲ دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا، مخالفت برخی از متحدان آمریکا با جنگ عراق را با مماشات با آلمان نازی معادل کرد.

امروزه مارکو روبیو، نیز این مقایسه را تکرار کرده است. او در توئیتی نوشت که برجام "معادل قرن بیست و یکمی توافق میونیخ است." این توافق راه را برای هیتلر جهت فتح اروپا هموار کرد.

گوردن در ادامه هشدار داد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، نه تنها آمریکا هیج راهی جز نیروی نظامی برای توقف فعالیت هسته‌ای ایران نخواهد داشت، بلکه آشکار خواهد شد که آمریکا یک شریک مذاکره کننده غیرقابل اعتماد است.

نویسنده در پایان با اشاره به مسئولیت کنونی کنگره در حفظ یا لغو برجام، توصیه کرد که کنگره در بررسی گزینه‌های خود در قبال برجام، باید تجربه "به طور شوم، آشنای" جنگ عراق را در نظر بگیرند.

نظرات بینندگان