arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۸ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶

نیکی هیلی: ایران شورای امنیت را به بازی گرفته / باید با تمام جنبه‌های رفتاری تهران مقابله کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع خاورمیانه آغاز شد.

به گزارش فارس، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع خاورمیانه آغاز شد. بحران فلسطین اولین موضوعی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دبیرکل سازمان ملل در ابتدای جلسه گزارشی درباره مناقشات فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه کرده و گفت سازمان ملل به همکاری با فلسطین برای رسیدن به صلح پایدار بر مبنای راهکار دو دولتی ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه «آنتونیو گوترش» دبیرکل ملل متحد بعد از بازدید اخیرش از نوار غزه، وضعیت این منطقه را بدترین نوع بحران انسانی که تا کنون دیده، توصیف کرده و گفت کمبود انرژی برق اثر مخربی بر زندگی مردم غزه گذاشته است.

معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه وضعیت زندگی مردم غزه با نرخ هشدار دهنده‌ای رو به وخامت است، گفت کمبود انرژی بر جنبه‌های مختلف زندگی از جمله بهداشت، سلامت و آب آشامیدنی این منطقه تاثیر گذاشته است.

وی همچنین نسبت به تصویب ساخت واحدهای یهودی‌نشین جدید در کرانه باختری از سوی اسرائیل و همچنین تخریب خانه‌های فلسطینیان در قدس شرقی ابراز نگرانی کرد.

«ریاض مالک» نماینده فلسطین در سازمان ملل با تشکر از مصر برای کمک به حصول توافق آشتی ملی میان حماس و فتح، گفت طرف فلسطینی به تعهداتش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است.

مالک از شورای امنیت خواست تا از «ابزارهای سیاسی قانونی مسالمت‌آمیز» برای پایان دادن به اشغال فلسطین و بازگرداندن حقوق فلسطینیان و زندگی مردم در دولت مستقل فلسطینی با تمام حقوق انسانی خود، استفاده کند.

وی همچنین از شورای امنیت خواست تا با توجه به قطعنامه 2334 برای پایان دادن به ساخت شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری تلاش کند.

نماینده فلسطین در سازمان ملل همچنین از اسرائیل به خاطر تداوم تنبیه جمعی فلسطینیان، بازداشت غیرقانونی مردم، تصرف زمین، غارت سرزمین و اموال انتقاد کرد.

«دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به عناون سخنران بعدی به جای صحبت کردن درباره بحث فلسطین، به تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخته و مدعی شد ایران با حمایت از تروریسم، جامعه جهانی را تهدید کرده و خواستار نابودی اسرائیل است.

دانون از شورای امنیت خواست تا با تهدیدات ایران، نقض حقوق بشر توسط این کشور و اظهارات برای نابودی اسرائیل جلوگیری کند.

وی در ادامه مدعی شد توافق هسته‌ای، تهدید اتمی ایران را از بین نبرده و اگر ایران در آن فریبکاری نکند، فقط زمان رسیدن آنبه سلاح اتمی را کاهش می‌دهد.

وی همچنین ضمن انتقاد از برنامه موشکی ایران از شورای امنیت خواست تا مانع آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد توسط ایران شود.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی، مدعی شد نمی‌توان در مورد خاورمیانه صحبت کرد و نقش ایران را نادیده گرفت. هر تهدیدی در این منطقه، به نحوی به ایران مرتبط است.

هیلی در انتقاد از توافق هسته‌ای، ادعا کرد دبیر کل سازمان ملل در گزارش‌های ۶ ماهه‌اش همواره پایبندی ایران به برجام را تائید کرده اما فهرست بلندی از رفتارهای نادرست ایران را نیز ارائه می‌کند.

وی با ادعای اینکه ایران به مناطق مختلفی از خاورمیانه سلاح ارسال می‌کند (یمن، سوریه، عراق و لبنان) گفت این مسلئه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد سفرهای سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به خارج از کشور، نقض قطعنامه 2231 شوای امنیت است.

هیلی در ادامه ادعاهایش افزود محدود کردن قضاوت در مورد ایران به تنها بعد هسته‌ای، کوته‌بینانه است. باید تمام ابعاد رفتار تهاجمی ایران را در نظر گرفت. رویکردی جز این، احمقانه است.

وی با بیان اینکه ایالات متحده مسیری را آغاز کرده که هدف آن رویارویی با تمام جنبه‌های عملکرد مخرب ایران است از شورای امنیت خواست که ضمن تغییر قطعنامه‌ها، سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

نظرات بینندگان