arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶

کِبِک کانادا «پوشاندن چهره» را محدود کرد

استان کِبِک کانادا روز چهارشنبه با تصویب قانونی جدید، پوشاندن چهره را در مکان‌هایی از جمله ادارات دولتی و در زمان استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی ممنوع کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تارنمای خبری گاردین گزارش داد؛ استان کِبِک کانادا روز چهارشنبه با تصویب قانونی جدید، پوشاندن چهره را در مکان‌هایی از جمله ادارات دولتی و در زمان استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی ممنوع کرد.

به گزارش ایرنا، به نظر می‌رسد این نخستین بار باشد که طرح منع پوشاندن چهره در بخشی از آمریکای شمالی اجرایی می‌شود.


این طرح که روز چهارشنبه به تصویب رسید، پایانی بر دوسال اختلاف و مباحثه بود. مخالفان قانون جدید آن را به نقض آزادی برخی اقلیت‌ها از جمله زنان مسلمان تعبیر می‌کنند؛ گرچه در متن قانون از اشاره مستقیم به برقع و نقاب پرهیز شده است.


پیش نویس اولیه این قانون، پوشاندن چهره را تنها در زمان استفاده از خدمات دولتی و نهادهای بهره‌مند از ردیف بودجه از جمله دانشکده‌ها منع می‌کرد؛ با این حال گستره آن در ماه اوت به شهرداری‌ها، هیات اجرایی مدارس، بیمارستان‌ها و حمل و نقل عمومی رسید.


در این قانون تاکید شده است می‌توان برخی افرادی را که به تعلیم آموزه‌های دینی می‌پردازند و یا به علت خطرات شغلی ناچار به پوشاندن چهره خود هستند، استثنا دانست.


این مسئله موجب به وجود آمدن سردرگمی در نحوه اجرای قانون شده است. «استفان والی» سرپرست امور قضایی کبک روز چهارشنبه وعده داد که استانداری به زودی دستورالعمل‌های جزئی‌تری را در این رابطه ارائه دهد.


پیش از این ممنوعیت‌های مشابهی در برخی کشورهای اروپایی مانند بلژیک، بلغارستان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس و هلند به اجرا در آمده بود.

نظرات بینندگان