arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۱ - ۲۷ مهر ۱۳۹۶

رئیس سیا: کشورهای غربی درباره تهدید ایران اتفاق نظر دارند/نیاز به بازرسی‌های شدیدتر از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اندیشکده نومحافظه‌کار «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، نشستی با حضور «مایک پامپئو»، رئیس سیا و «هربرت رابرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برگزار کرد.

به گزارش فارس، اندیشکده نومحافظه‌کار «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، نشستی با حضور «مایک پامپئو»، رئیس سیا و «هربرت رابرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید برگزار کرد.

رئیس سیا در آغاز اظهارات خود در این نشست مدعی شد که ایران علیه مردم آمریکا تهدید ایجاد می‌کند. او حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و اقدامات سایبری ایران را از جمله تهدیدهای پیش روی ایران خواند و گفت با توجه به این موارد ترامپ نیاز دیده در روابط آمریکا با کشورهای دیگر بازنگری کند.

وی گفت هدف راهبرد جدید آمریکا درباره برجام این بوده که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را مسدود کند. پامپئو، گفت که از نگاه اطلاعاتی، نیاز به بازرسی‌های شدیدتر از برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، زیرا ایرانی‌ها از طریق عملیات مخفیانه توانسته‌اند تهدیدهای زیادی علیه آمریکا ایجاد کنند.

او گفت این ایده که برجام از «ماجراجویی‌های ایران» یا تهدیدهای تروریستی این کشور جلوگیری خواهد کرد، از اساساً اشتباه از آب درآمده است.

رئیس سیا، علی‌رغم این تصریح کرد: «توافق هسته‌ای ایران ما را در موقعیت بهتری [برای بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران] قرار داده است. اما ما نیاز به بازرسی‌های دقیق‌تری داریم. ایران از طریق اقدامات مخفیانه برنامه هسته‌ای خودش را توسعه داده است.»

پامپئو در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا چگونه می‌تواند با اقدامات ایران در منطقه مقابله کند، گفت: «ابزارهای متعددی در اختیار داریم. ماجراجویی‌های ایران تا کنون کم‌هزینه بوده‌اند ما باید هزینه‌های اقدامات آنها را بالا ببریم.»

پامپئو گفت که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز از ابزارهایی که در اختیار این وزارتخانه برای مقابله با فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران است، آگاه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه متحدان و دشمنان آمریکا چه واکنش به سخنرانی ترامپ درباره ایران نشان داده‌اند گفت: «نمی‌توانم بخش زیادی از مسائل مربوط به این موضوع را بیان کنم، ولی درباره تهدید ایران، اتفاق نظر در جهان وجود دارد.»

وی اضافه کرد: «من این را در گفت‌وگوهای خصوصی با همتایان اطلاعاتی‌ام شنیده‌ام که تمایل دارند با ما برای تهیه اطلاعات لازم جهت ارائه به تصمیم‌گیران سیاسی‌مان و دستیابی به اهدافمان [درباره ایران] همکاری کنند.»

پامپئو گفت: «من نشنیده‌ام حتی یک نفر از آنها جوهر کلام ترامپ درباره ایران مبنی بر اینکه ایران نه تنها تهدیدی برای آمریکا برای بلکه غرب است را رد کنند.»

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان ادعاهای اثبات‌نشده ایران را به همکاری با القاعده متهم کرد و گفت که سیا به زودی اسناد جدیدی از حمله در منطقه «ایبت‌آباد» که به کشته شدن اسامه بن‌لادن، سرکرده القاعده منجر شد، منتشر خواهد کرد. پامپئو مدعی شد این اسناد، ارتباط میان ایران و القاعده را آشکارتر خواهد کرد.

رئیس سیا، همچنین مدعی شد همکاری‌های تاریخی طولانی میان ایران و کره شمالی در زمینه اقدامات اشاعه‌ای وجود دارد. او گفت آمریکا در تلاش است از همکاری‌های نظامی و تجاری میان دو کشور جلوگیری کند.

او درباره ایران و کره شمالی گفت: «بحث صادرات تسلیحاتی میان آنها، فقط به مسائل مالی محدود نمیشود بلکه بحث انتقال دانش و متخصصان هسته‌ای را نیز شامل می‌شود.»

پامپئو درباره کره شمالی هم گفت: « آماده است که نشان دهد، رهبر کره نمی‌تواند آمریکا را تهدید کند و برای این کار، حتی اگر نیاز باشد، از نیروی نظامی استفاده خواهد کرد.»

رئیس سیا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت ک دولت قبلی آمریکا دیدگاه متفاوتی در مقایسه با دولت ترامپ نسبت به ایران داشته است. وی گفت لازم است متحدان آمریکا خودشان را با موضع جدید این کشور در قبال ایران تطبیق دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه سیا چه برنامه‌هایی برای مقابله با تهدیدهای پیش روی آمریکا از جمله ایران دارد گفت: «سیا، از تحت نظر گرفتن تهدیدهای دیگر غیر از داعش در خاورمیانه دست نکشیده است.»

پامپئو گفت که آمریکا در تلاش است با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله دیپلماسی رهبر کره شمالی را متقاعد کند که حرکت در مسیر سلاح‌های هسته‌ای در راستای منافع این کشور نیست.

نظرات بینندگان