arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۰

خشکی دریاچه ارومیه ۱۸ استان کشور را متأثر می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رأی نیاوردن طرح دو فوریتی آب‌رسانی به دریاچه ارومیه، عدم‌توجیه و توضیح دلایل و ضرورت دو فوریت طرح برای مجلس و تبدیل کردن این مشکل ملی به یک درخواست منطقه‌ای و تبلیغاتی است.

جمشید انصاری در گفت‌وگو با مردم نو درباره علت رأی نیاوردن طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه که وی از امضا‌کنندگان طرح بود، گفت: معتقدم طرحی که تعدادی از نمایندگان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه از رودهای ارس و زاب ارائه کردند با توجه به بحرانی که دریاچه ارومیه دارد بسیار ضروری بود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و علل خشک شدن آب دریاچه ادامه داد: به‌دلیل فعل و انفعالات طبیعی و شرایط اقلیمی ارومیه و خشک سالی که از سال ۸۰ در منطقه به‌وجود آمد و کم شدن نزولات آسمانی سطح ارتفاع آب دریاچه ارومیه کم شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:برخی سدهایی که به‌دلیل نیاز کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه احداث شده هر‌چند آب را تنظیم کرده است، اما خودبه‌خود بخشی از حق‌آبه دریاچه را به فعالیت‌های کشاورزی اختصاص داد و به‌نظر می‌رسد باید یک اقدام عاجلی از سوی مجموعه کشور و به‌ویژه دولت برای رفع مشکل کم‌آبی دریاچه ارومیه انجام گیرد.

انصاری بیان کرد: بنده با توجه به سوابق استانداری در استان آذربایجان و اشراف بر مشکلات دریاچه، طرحی که برخی از نمایندگان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه تهیه کردند را امضا کردم ولی بنا به دلایلی دو فوریت این طرح به تصویب نرسید.

انصاری در توضیح دلایل رای نیاوردن دو فوریت طرح آب‌رسانی به دریاچه ارومیه گفت: طراحان ردیفی از قانون بودجه را برای انتقال آب به دریاچه ارومیه پیش‌بینی کرده بودند که این ردیف در بودجه امسال برای مناطق دیگر کشور هم پیش‌بینی شده بود و طبیعی است نمایندگان شهرستان‌های دیگر هم نسبت به پروژه‌های عمرانی حوزه انتخابیه خود تعهدات و تعصباتی دارند و رازی نبودند که کل آن اعتبار به دریاچه ارومیه اختصاص یابد و پروژه‌های آنها ناتمام بماند.

وی گفت: مسئله مشکل ساز دیگر انتفال آب از رود ارس بود، ما یک حقآبه مشخصی از رود ارس داریم که آن حقآبه هم صرف امر کشاورزی ساکنین حاشیه رود ارس می‌شود و طبیعی است اگر بخواهیم مشکلات کشاورزی مردم آن منطقه را حل کنیم اساسا آب مازادی در ارس برای انتقال به دریاچه ارومیه نداریم.

انصاری تصریح کرد: عامل مهم‌تر دیگری که در رأی نیاوردن دو فوریت این طرح مؤثر بود، دلایل و ضرورت دو فوریت طرح به‌خوبی برای نمایندگان توضیح داده نشد و کار توضیحی و توجیحی از سوی طراحان بین دیگر نمایندگان صورت نگرفته و این طرح بیشتر از آنکه یک مشکل ملی تلقی شود بیشتر به یک درخواست منطقه‌ای شبیه شده بود و شاید یکی از دلایلی که دو فوریت آن مورد‌توجه قرار نگرفت همین بود.

انصاری با بیان این‌که حل مشکل دریاچه ارومیه به واقع یک مشکل ملی است و نباید از آن استفاده تبلیغاتی شود، گفت: اگر دریاچه خشک شود آثار و پیامدهای آن حدود ۱۸ استان کشور را متأثر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مجلس فقط دو فوریت طرح را رد کرد اما خود طرح در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار می‌گیرد و ما امیدواریم با حمایت همه نمایندگان به‌ویژه نمایندگان مناطق آذری نشین این طرح سریعا در کمیسیون مربوطه نهایی شود و در دستور کار مجلس قرار گیرد تا ما بتوانیم در بوجه سال آینده که بررسی آن از پاییز امسال شروع خواهد شد منابع لازم را برای نجات دریاچه ارومیه پیش‌بینی کنیم.

انصاری ادامه داد: دولت نیز به طرح‌هایی که از حدود هشت سال پیش شروع شده بودجه قابل توجه‌ای را اختصاص دهد تا بتوانیم حدود یک میلیارد متر‌مکعب آب را که از طریق رود زاب از کشور خارج می‌شود و وارد عراق می‌شود به حوزه‌های داخلی انتقال دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: باید در آذربایجان شرقی و غربی حق‌آبه دریاچه ارومیه از سد‌هایی که در این استان‌ها زده شده نیز در نظر گرفته شود تا بتوان مانع خشک شدن دریاچه شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نام جاوید وطن
|
UNITED STATES
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
0
8
کو گوش شنوا بابا !!!!
زردكوه
|
SWITZERLAND
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
0
8
كاش فكري هم به حال آبهاي كارون ودز هم ميشد
ناشناس
|
CANADA
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
0
6
فقط متاسفین همین
نظرات بینندگان