arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶

جان کری: پایان برجام رابطه با کره شمالی را بدتر می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تهران – ایرنا – جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا گفت که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به توافق هسته ای با ایران پایان دهد، بن بست در مناسبات با کره شمالی وخیم تر می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کری روز پنجشنبه در سخنانی در ژنو گفت: اگر می خواهید با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مذاکره کنید و هدف شما پرهیز از جنگ و رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک است، بدترین کار این است که اول در سازمان ملل این کشور را تهدید به نابودی کنید.
وی که مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای بود، افزود: دوم اینکه خاتمه دادن به توافقی است که منعقد شده است زیرا این پیام را می رساند که آمریکا به وعده اش عمل نمی کند و نباید با آن قرارداد بست.
کری اظهار داشت که توافق هسته ای نظارت های شبانه روزی ایجاد کرده و طبق آن هر اونس اورانیومی که تولید شده، رصد می شود.
وی ادعا کرد: هیچ از کسانی که با آنها نظر مشترک دارم، نمی دانند چه سودی دارد که این احتمال را افزایش دهند که آنها تصمیم بگیرند به جای ده، پانزده یا 25 سال دیگر، همین الان آن (بمب هسته ای) را بسازند.
وزیر سابق امور خارجه آمریکا همچنین گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با گفتن اینکه «خودمان را از این توافق خلاص کنیم» سناریویی را آغاز می کند که در واقع اشاعه هسته ای است. این بسیار زیان بارتر و خطرناک تر است.
به گزارش ایرنا، ترامپ جمعه گذشته و به رغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.
کری هفته گذشته نیز در بیانیه ای در حساب توئیتری خود این تصمیم ترامپ را «خطرناک» خواند و از کنگره خواست برجام را حفظ کند.
اظهارات ضدبرجامی اخیر رئیس جمهوری آمریکا نه تنها تحول مثبتی برای سیاست خارجی کاخ سفید به همراه نداشته، بلکه اتفاق نظر بی سابقه ای در حمایت از موضع ایران و برجام حتی در میان هم پیمانان باسابقه اروپایی واشنگتن به وجود آورده است.
سران 28 کشور اتحادیه اروپا بر خلاف نظر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران نشان دادند.
«پربن آمان/Preben Aaman» سخنگوی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت که سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در نشست شورای اروپا در بروکسل توافق کردند تا تعهد مشترک خود را به توافق هسته ای نشان دهند.
آمان نوشت که بندهای مربوط به ایران در بیانیه پایانی اجلاس سران بدون تغییر تصویب شد.
این بیانیه آمده است: شورای اروپا بر تعهد کامل خود به توافق هسته ای با ایران دوباره تاکید می کند و از بیانیه شورای امور خارجی مورخه 16 اکتبر 2017 (دوشنبه 24 مهرماه) حمایت می کند.

برچسب ها: جان کری ، برجام
نظرات بینندگان