arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

هاشم زاده هريسي: مجلس خبرگان از تمام ظرفيت و توان خود استفاده نكرده است

او مي گويد كه تغيير رياست مجلس، اجلاسيه پيش رو را متفاوت با اجلاسيه هاي پيشين نمي كند. او همچنين معتقد است خبرگان رهبري آن طور كه بايد و شايد وظايف خود را انجام نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتماد نوشت: سه شنبه هفته جاري اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري به رياست آيت الله مهدوي كني برگزار خواهد شد.

به گزارش انتخاب ، اين نخستين اجلاسيه يي است كه آيت الله مهدوي كني رداي رياست آن را بر تن كرده است و در نقش رييس مجلس خبرگان رهبري، بر جايگاه قبلي آيت الله هاشمي رفسنجاني تكيه خواهد زد. به نظر نمي رسد كه تغيير رياست تغييري هم در روند فعاليت و برنامه هاي نمايندگان اين مجلس ايجاد كند و نبايد انتظار تفاوت خاصي در روند اجرا، نطق هاي پيش از دستور و بيانيه پاياني اين مجلس داشت. آيت الله هاشم هاشم زاده هريسي، عضو مجلس خبرگان نيز بر همين اعتقاد است.

 او مي گويد كه تغيير رياست مجلس، اجلاسيه پيش رو را متفاوت با اجلاسيه هاي پيشين نمي كند. او همچنين معتقد است خبرگان رهبري آن طور كه بايد و شايد وظايف خود را انجام نداده است.
    
    با توجه به تغيير رياست مجلس خبرگان، به نظر شما تغييري در روند فعاليت ها و برنامه هاي اجلاسيه پيش روي مجلس خبرگان به وجود خواهد آمد و به نظر شما تغيير رياست خبرگان، چه تاثيري بر اين اجلاسيه خواهد گذاشت؟
    تغيير رياست خبرگان هيچ تاثيري بر روند فعاليت ها و برنامه هاي خبرگان نمي گذارد. برنامه و فعاليت خبرگان طبق سال ها و اجلاسيه هاي گذشته خواهد بود و برنامه ها عينا شكل اجلاسيه هاي پيشين است و تفاوتي نخواهد كرد. اجلاسيه هاي خبرگان برنامه مشخصي دارد كه از قبل اعلام و طبق آن عمل مي شود، يعني افتتاحيه، تعيين برنامه ها و بررسي طرح ها همانند سال هاي گذشته پيگيري مي شود و هركسي هم به هرگونه يي كه دوست داشت مطابق سليقه و ديدگاه خود نطق پيش از دستور دارد، بنابراين هيچ تفاوتي در برنامه هاي خبرگان به وجود نخواهد آمد.
    
    يعني رياست خبرگان نقش قابل توجهي ندارد؟
    رييس مجلس خبرگان، مسووليت اداره جلسات را برعهده دارد. از سوي ديگر آقاي مهدوي كني و هاشمي، بايكديگر فاصله و تفاوت فكري و عملي و تقابل اهداف ندارند و شيوه اداره جلسات آنها همانند هم است.
    
    به نظر شما آيا خبرگان رهبري توانسته است در مدت فعاليت خود انتظارات افكار عمومي را در ادوار مختلف برآورده كند؟
    اين موضوعي است كه بايد از خود افكار عمومي سوال شود و آنان بايد بگويند مجلس خبرگان توانسته است انتظاراتشان را برآورده كند يا خير، ما كه نمي توانيم درباره كارها و فعاليت خود قضاوت كنيم.
    
    خود شما آيا از عملكرد اين چند ساله مجلس خبرگان رضايت داشتيد؟ آيا به نظر شما اين مجلس وظايف خود را به خوبي انجام داده است؟
    به نظر من همه ارگان ها و نهادها در ايران آن طور كه بايد و شايد كار و آنگونه كه بايد، انتظارات و نيات مردم را برآورده نكرده اند. هيچ كدام از ما در حد وظايف خود عمل نكرده ايم و نمي توان اين ادعا را داشت كه از تمام ظرفيت و توان خود استفاده كرده ايم. به نظر من مجلس خبرگان هم مي توانست بهتر از اين كار و فعاليت كند اما آن طور كه بايد كار نكرد و كم كاري كرده است. همه ما بايد احساس كنيم در همه زمينه ها كم كاري شده و در كشور به درستي و خوبي اداره و نيازها و مشكلات مردم حل نشده است. ما هم در مجلس خبرگان انتظارات مردم را تمام و كمال برآورده نكرده و كم كاري داشته ايم. اگر همه نهادها و ارگان هاي نظام وظايف خود را به خوبي انجام داده بودند، مشكلات مردم هم حل مي شد. از طرف ديگر هميشه بايد احساس كنيم در قبال مردم كوتاهي كرده ايم، وظايف خود را انجام نداده ايم و از تمام ظرفيت و توان خود استفاده نكرده ايم. به اعتقاد من مجلس خبرگان هم كم كاري داشته و از تمام ظرفيت و توان خود استفاده نكرده است.
    
    در مواقعي احساس مي شود كه خبرگان رهبري به دليل برخي مصلحت انديشي ها، برخي برنامه ها و فعاليت هايي كه بايد انجام دهد را متوقف مي كند يا كارها و برنامه هايي كه بايد در دستور عمل قرار دهد را از دستور خارج مي كند. آيا به نظر شما مصلحت گرايي در خبرگان جايي دارد؟
    من تاكنون نديده ام كه برنامه يي به دليل مصلحت انديشي در اجلاسيه ها، حذف شود و بگويند به دليل برخي مصلحت ها، اين برنامه بايد حذف شود. اينگونه بوده كه برنامه و كاري را كه بايد در برنامه ها قرار دهند به دليل مصلحت در برنامه هاي خبرگان قرار نداده باشند. يعني كارهايي بايد انجام مي شد كه به دلايلي صلاح نديدند آن را اجرا كنند. اما تاكنون برنامه يي كه از پيش اعلام شده، حذف يا متوقف نشده است، هميشه پيش از افتتاحيه برنامه ها را براي نمايندگان فرستاده اند و طبق همان برنامه پيش رفته اند.
    
    شخص هاشمي رفسنجاني چه ميزان توانست وظايف خود را در مجلس خبرگان عملياتي كند؟
    اختيارات رييس مجلس خبرگان همانند رييس مجلس شوراي اسلامي، فراتر از ساير نمايندگان نيست، بلكه رييس مجلس نقش هماهنگ كننده را ايفا مي كند و مديريت مجلس را بر عهده دارد و هيات رييسه هم به او كمك مي كنند، يعني عملكرد نمايندگان خبرگان رهبري به رياست اين مجلس بستگي ندارد بلكه به قوت و قدرت خود نماينده ها بستگي دارد. ديدگاه و فعاليت نماينده ها تعيين كننده است، يعني اگر نماينده ها ديدگاه باز و فعاليت خوبي داشته باشند، رييس و هيات رييسه نمي توانند مانع آنها شوند. بنابراين اختيارات رييس محدود است.
    آقاي هاشمي هم در زمان رياستش بر مجلس خبرگان در حد خود بسيار خوب و شايسته عمل كرد. مرحوم آيت الله مشكيني هم شايسته و مخلص فعاليت مي كرد. آيت الله مهدوي كني هم مانند روساي ديگر در حد اختيارات، وظايف خود را به خوبي انجام مي دهد و هيچ تفاوتي وجود ندارد.
نظرات بینندگان