arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۹۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰
انتخابات مجلس دامن شوراياري هاي شهر تهران را هم گرفت

رقابت و اختلاف در شوراي شهر

ساختماني كوچك در مجاورت ضلع شمالي نخستين پارك عمومي پايتخت، گرانيگاه 374 محله شهر تهران با 3740 فعال كه بطور مستقيم از سوي مردم انتخاب مي شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ساختماني كوچك در مجاورت ضلع شمالي نخستين پارك عمومي پايتخت، گرانيگاه 374 محله شهر تهران با 3740 فعال كه بطور مستقيم از سوي مردم انتخاب مي شوند.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، ستاد هماهنگي و اجرايي شوراياري هاي شهر تهران كه چند هفته يي است در بحث ها و گفت وگوهاي مديريت شهري جايگاهي ويژه پيدا كرده است. اختلافات در اين ساختمان كوچك اما تنها در خود ساختمان محدود نشده است.

برخي ناظران مي گويند از مدت ها قبل و پيش از بركناري دبير اين ستاد، در كميسيون اجتماعي – فرهنگي شوراي شهر به عنوان كميسيون ناظر و متولي شوراياري ها اختلافات آغاز شده بود و با آغاز اجراي طرح «مدير محله» به اوج خود هم رسيد. از چند ماه پيش و در ابتداي اجراي طرح مديريت محله توسط معاونت اجتماعي – فرهنگي شهرداري تهران بحث هايي مطرح شد كه اين طرح آمده است تا دامنه فعاليت هاي شوراياري ها را محدود كند.

 در مقابل اما مسوولان شهرداري تهران و برخي اعضاي شوراي شهر كه در افواه عمومي نزديكي بيشتري به شهردار تهران دارند، تكذيب كردند و اين نظر را عنوان كردند: «مدير محله بازوي اجرايي شوراياري هاست».

 گفت وگوها و اختلاف نظرها در سكوت خبري ادامه پيدا كرد و تنها در سطح بولتن ها و نشريات داخلي شهرداري و شوراي شهر ادامه يافت تا هفته گذشته كه احمد مسجد جامعي، عضو شاخص كميسيون اجتماعي – فرهنگي شوراي شهر و رييس ستاد اجرايي شوراياري هاي شهر تهران در خاتمه سيصد و نود و نهمين جلسه علني شورا بطور ضمني فشارها و موانع در راه برگزاري انتخابات آينده شوراياري ها را تاييد اما در عين حال به شوراياران توصيه كرد كه كار خود را بدون توجه به حواشي ادامه دهند.

مسجد جامعي با بيان اينكه دشواري هايي در برگزاري انتخابات آينده شوراياري هاي شهر تهران وجود خواهد داشت، خطاب به شوراياران اعلام كرد: شايد شما اعتبار ريالي نداشته باشيد ولي جايگاه و وجاهت قانوني داريد. اينكه شنيده شود شوراياري باقي نخواهد ماند درست نيست انتخابات شوراياري ها در محلات يكي از اصول قانون اساسي است.
   
   
    مدير محله، تهديد كننده شوراياري ها

 در اين ميان طرح مديريت محله كه چند صباحي است از سوي شهرداري تهران به عنوان شاخص تبديل شدن اين دستگاه از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي در سطح 374 محله تهران اجرا مي شود، مهم ترين موضوعي است كه در گفت وگوي گروه ها و افراد مختلف در حوزه آينده نامعلوم شوراياري ها مطرح مي شود. امير فاضل الهيان، دبير سابق ستاد اجرايي شوراياري هاي شهر تهران در گفت وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه طرح مديريت محله يك طرح موازي با فعاليت شوراياري هاست مي گويد: از ابتداي مطرح شدن موضوع مديريت محله بسياري از شوراياران مي گفتند كه اين طرح درصدد منفعل كردن شوراياران است اما ستاد هماهنگي و اجرايي به گونه يي عمل مي كرد كه شوراياران فعاليت خود را با پشتگرمي ادامه دهند و به عبارتي مرجع و محل امن شوراياران شده بود.

الهيان كه با بركناري اش، بحث پيرامون موضوع مدير محله و تقابل آن با فعاليت شوراياري ها جنبه يي آشكارتر به خود گرفته است، معتقد است برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران علاقه مند به فعاليت گسترده تر شوراياري ها نبوده و به همين دليل از طرح مدير محله استقبال كرده اند. وي مي گويد: از برگزاري دوره قبل انتخابات شوراياري ها در فروردين ماه 89 من نسبت به محدودتر شدن دامنه فعاليت هاي شوراياري هشدار داده بودم و همانجا گفتم كه با روند حاضر معلوم نيست دوره بعدي انتخابات چه سرنوشتي داشته باشد.

دبير سابق ستاد شوراياري هاي شهر تهران با اشاره به اينكه چند تن از اعضاي كميسيون اجتماعي – فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران از همان ابتداي فعاليت ستاد هماهنگي و اجرايي شوراياري ها در دوره سوم نه تنها كمكي به فعاليت ها نمي كردند بلكه در مسير برنامه ها مانع ايجاد مي كردند، مي افزايد: از ابتداي امسال هنوز مبلغ تنخواه قانوني شوراياري ها به ستاد پرداخت نشده است اما در مقابل همين افراد از طرح مديريت محله تا آنجا حمايت مي كنند كه امروزه شاهد هستيم تمام امكانات محلات در اختيار مدير محله قرار گرفته و شوراياران براي پيگيري خواسته هايشان بايد پشت در بسته بمانند.

 الهيان با بيان اينكه چطور ممكن است مدير محله زيرنظر شوراياري ها باشد اما براي در اختيار داشتن امكانات پشت در بسته مدير محله بماند، افزود: قانون اساسي در هفت اصل بطور مستقيم به موضوع شوراها و شوراهاي محلي اشاره كرده است. اين يعني اينكه جايگاه قانوني شوراياري ها مشخص است حال اين شان بايد قرباني مطامع برخي افراد شود كه نمي خواهند مشاركت هاي اجتماعي در حد ايده آل اجرا شود.

وي با انتقاد از فشارهايي كه برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از ابتدا روي ستاد اجرايي شوراياري ها در دوره سوم داشتند مي گويد: طرح مدير محله با اين عنواني كه در حال حاضر اجرا شده است حتي مصوبه شوراي شهر را هم به همراه ندارد. پيش از اين طرحي با عنوان نهادينه كردن مشاركت هاي اجتماعي در شوراي شهر تصويب شد كه كارگروهي در شهرداري آن را با طرح مدير محله به شهرداري هاي مناطق ابلاغ كرد.

 اين به نوعي دور زدن مصوبه شورا بود چرا كه طرح مدير محله ابتدا در شورا مطرح شده بود اما راي لازم را نياورد. الهيان مي افزايد: از سال 1386 قرار بود پيش نويس آيين نامه انتخابات شوراياري ها در شوراي شهر تدوين شده و به وزارت كشور ارسال شود. حال افرادي كه مي گويند از حقوق شوراياران دفاع مي كنند بايد پاسخ دهند كه چرا بعد از گذشت چهار سال اين طرح را هنوز مصوب نكرده اند.

 الهيان همچنين اين نكته را مطرح مي كند كه اجراي طرح مدير محله زمينه حضور و فعاليت هاي انتخاباتي در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي را فراهم مي كند و به همين دليل است كه شهرداري و برخي افراد نزديك به اين نهاد در شوراي شهر قصد دارند اين طرح را به صورت فراگير در محلات تهران اجرا كنند.
   
   
    مدير محله شعار انتخابات من بود

از سوي ديگر، مرتضي طلايي، رييس كميسيون اجتماعي – فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران كه به همراه عليرضا دبير، حسن بيادي، حبيب كاشاني و احمد مسجدجامعي اعضاي ستاد شوراياري هاي شهر تهران را تشكيل مي دهند، نظرات ديگري دارد. وي كه ناگفته پيداست به عنوان يكي از اصلي ترين طرف هاي مورد انتقاد الهيان است، در گفت وگو با «اعتماد» مي گويد: متاسفانه از ابتدا برخي افراد در پي ايجاد تقابل ميان شوراياري ها و مدير محله بودند كه اين نقطه نظر از اساس اشتباه است. طلايي با بيان اينكه يكي از شعارهاي انتخاباتي وي در زمان برگزاري انتخابات دوره سوم شوراي اسلامي شهر اين بود كه مديريت شهري را به سمت مديريت محلي پيش ببرد مي افزايد: طرح مدير محله بعد از واكاوي هاي بسيار و كار كارشناسي در شوراي شهر تصويب شد و قرار بر اين است كه اين نهاد به عنوان كوچك ترين نهاد سازماني شهرداري در محلات به شهروندان خدمت رساني كند.

 رييس كميسيون اجتماعي - فرهنگي شوراي شهر تهران با بيان اينكه اين هدف نياز به ساختار سازماني و پيكره بندي داشت، مي گويد: در حال حاضر سيستمي كه ما براي اجراي آن شعار پيدا كرديم سيستم مدير محله است كه به اعتقاد من بسيار مثبت و كارا است هر چند كه ممكن است به دليل نوپا بودن طرح ايراداتي هم داشته باشد.

 طلايي بار ديگر بر اين نكته كه مديران محله بازوهاي اجرايي شوراياري ها تلقي مي شوند تاكيد كرده و تصريح مي كند: تاكنون اينگونه بود كه شوراياري ها در جذب بودجه ها با مشكل مواجه بودند، بسياري از نهادها آنها را به رسميت نمي شناختند و در مجموع شوراياري ها به اهداف خود دست پيدا نمي كردند اما با آمدن مدير محله امكان فعاليت بيشتر شوراياري ها فراهم شده است و مسير براي عملكرد شفاف تر و عميق تر اين نهاد روشن تر شده است. رييس كميسيون اجتماعي - فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از مطرح شدن اين موضوع كه طرح مدير محله فاقد وجاهت قانوني بوده و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران را ندارد، تصريح مي كند: به هيچ عنوان اينگونه نيست. اين طرح در شوراي شهر مصوبه دارد. كارگروهي كه متشكل از برخي مسوولان شهرداري و روساي كميسيون اجتماعي – فرهنگي و برنامه و بودجه شوراي شهر است اين طرح را مصوب كرده كه مصوبه آن مورد تاييد شوراي شهر است و بطور مستقيم اين هيات از سوي خود شورا موظف به تصويب طرح بوده است.

طلايي در پاسخ به اين موضوع كه بركناري اميرفاضل الهيان از سمت دبيري ستاد شوراياري هاي شهر تهران به دليل مقاومت وي در اجراي طرح مدير محله بوده است نيز مي گويد: از ابتدا روي شيوه عملكرد دبير منصوب ستاد شوراياري ها بحث بود. قرار بر اين بود كه در دوره سوم شوراي شهر دبير ستاد با پيشنهاد رييس ستاد به اعضا منصوب شود كه اين امر صورت نگرفت.

 بعد از آن هم خود بدنه شوراياري ها نسبت به عملكرد و رفتار و منش اين فرد انتقاداتي داشتند. طلايي مي افزايد: اگر چه موضوع بركناري اين فرد كه فرد زحمتكشي هم هست، با طرح مدير محله همزمان شد اما دليل اصلي اين بركناري نارضايتي اعضاي ستاد كه همگي عضو شوراي شهر هستند از سويي و رفتار نه چندان مناسب وي با بدنه شوراياري ها بود.

رييس كميسيون اجتماعي – فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران شائبه سياسي بودن راه اندازي سراهاي محله و اجراي طرح مدير محله را بداخلاقي خواند و گفت: شهرداري براي كار انتخاباتي امكانات به مراتب بيشتري نسبت به مدير محله دارد. چطور است كه از آنها استفاده نمي كند و روي مدير محله تمركز كرده است؟ از سوي ديگر اگر قائل به اين موضوع باشيم خود شوراياري ها امكان و ظرفيت بيشتري براي ورود به بحث انتخابات داشته و اين ظن درباره اين نهاد قوي تر است كه در آستانه انتخابات مجلس وارد فعاليت هاي انتخاباتي شوند
   
    
نظرات بینندگان