arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰
بازار رو به رشد دستگاه هاي نت تاپ پي سي

كامپيوترهاي روميزي جايگزين مي شوند؟

طي يکي دوسال اخير ابزارهايي به بازار کامپيوتر وارد شده اند که برخي از کاربران کامپيوتر و حتي افرادي که اخبار محصولات جديد بازار کامپيوتر را پيگيري مي کنند از وجود آنها بي اطلاعند. نت تاپ پي سي (Nettop PC) ها از دسته اين کالاها هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طي يکي دوسال اخير ابزارهايي به بازار کامپيوتر وارد شده اند که برخي از کاربران کامپيوتر و حتي افرادي که اخبار محصولات جديد بازار کامپيوتر را پيگيري مي کنند از وجود آنها بي اطلاعند. نت تاپ پي سي (Nettop PC) ها از دسته اين کالاها هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد، اين کالاها در حقيقت نوعي کامپيوتر روميزي کوچک هستند که در ابتدا براي انجام محاسبات پايه اي گشت و گذار در اينترنت و پردازش سند و صدا و ويديو طراحي شده بود، اما با گذشت زمان و ورود تکنولوژي هاي جديد در حال حاضر به عنوان رقيب اصلي رايانه هاي روميزي مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته فعالان بازار، در مقايسه با رايانه هاي معمولي نت تاپ ها نه تنها کوچک تر، ارزان تر و سبک تر هستند، بلکه مصرف برق به مراتب کمتري هم دارند.

براي مثال، مصرف برق يک سيستم معمولي حدود 170 وات است. در حالي که يک نت تاپ در حدود 23 وات برق مصرف مي کند. علي زمانيان، يکي از فعالان بازار مي گويد، Nettop ها از لحاظ سيستم خنک کننده به دو بخش عمده دسته بندي مي شوند. دسته اول در قسمت تهويه خودداراي فن و دسته دوم که فاقد فن هستند از فناوري هواي خنک استفاده مي کنند.

اين قابليت باعث شده که Nettop به عنوان يکي از کم صداترين تجهيزات فن آوري اطلاعات در منازل و دفاتر کار و شرکت ها مطرح شود. براساس اعلام شرکت دريا کامپيوتر، نمايندگي فروش نت تاب هاي foxconn، نت تاب ها داراي قدرت پردازش بالا، مصرف برق پايين، قابليت نصب پشت مانيتور، داراي سيستم هاي عامل نوين و کامل براي اتصال به شبکه و... هستند و جايگزين مناسبي براي سيستم هاي PC قديمي هستند.

 به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برندهاي مختلفي مانند shuttle، Solmate،MAX DATA،faxcon موجودند که هرکدام درصدد تصاحب سهمي بيشتر از بازار فروش اين کالاهستند.
    اين دستگاه ها در انواع تک کاره و چند منظوره در بازار موجودند که نمونه هاي چند منظوره به صفحه نمايش نيز مجهزند، اما نمونه هاي تک کاره مانند يک کيس کوچک هستند.

    نمونه هاي پرفروش

 از خانواده Solmate مدل هاي MINIATX،GENERIC SIS،TOWER،MEDIA2 و... جزو پرفروش هاي بازار هستند که با قيمتي حدود 350 تا 450 هزار تومان به فروش مي رسند. مدل هاي SKU1، SKU5 نيز از نمونه هاي چند منظوره اين برند است که با قيمتي حدود 900 تا يك ميليون تومان به فروش مي رسند.

 MAXDATA هم نمونه اي از اين نت تاب ها را به بازار داخلي عرضه کرده است که با قيمتي حدود 500 هزار تومان به فروش مي رسد. اين دستگاه به پردازندهAtom Intel 330 CUDA 1.6 GHz 2 core،کارت گرافيکي Geforce 9400 – 512 MB، رم دو گيگابايتي مجهز است.

    از خانواده SHUTTLE هم مي توان به مدل هاي SX58J3-F1AG،SX58J3-F2AG، SH55J2-F2AG و... اشاره کرد که تحت عنوان XPC با ضمانت سازگار و با قيمتي حدود 900 تا يک ميليون و 590 هزار تومان به فروش مي رسند.

    البته دستگاه هاي شاتل از قابليت هاي فني بالايي برخوردارند و به پردازنده هاي سري CORE I، رم هاي با ظرفيت بالاو... مجهزند.

    مدل Shuttle X50 V2 هم از نمونه هاي چند منظوره اين دستگاه هاست که قيمتي حدود 599 هزار تومان دارد.
نظرات بینندگان