arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

سياست خنده دار انگليس در ارمنستان

بعضي از اقدامات وزارت امور خارجه انگليس خنده دار به نظر مي رسد. مقامات وزارت خارجه در آخرين حركت عجيب شان يك زوج را به عنوان سفير انگليس در ارمنستان انتخاب كرده اند تا سياست خارجي كشورشان را تبديل به سوژه خنده كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیلی میل نوشت: بعضي از اقدامات وزارت امور خارجه انگليس خنده دار به نظر مي رسد. مقامات وزارت خارجه در آخرين حركت عجيب شان يك زوج را به عنوان سفير انگليس در ارمنستان انتخاب كرده اند تا سياست خارجي كشورشان را تبديل به سوژه خنده كنند.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، جاناتان ايوز و همسرش كاترين ليچ به مدت چهار ماه سفير انگليس در ارمنستان خواهند بود و زماني كه يكي از اين دو نفر مشغول رسيدگي به كارهاي ديپلماتيك است، ديگري بايد از بچه ها مواظبت كند.

انتصاب جديد زياد باب ميل اهالي سياست ارمنستان نبوده و آنها اين كار انگليس را نوعي بي احترامي به كشورشان قلمداد كرده اند. تمام اين داستان از جايي شروع شد كه سفير فعلي انگليس در ارمنستان با يكي از كارمندانش ازدواج كرد تا خيلي ها وظيفه اصلي آقاي سفير را زير سوال ببرند. خانواده ايوز از ژانويه آينده به ارمنستان خواهند رفت و هر دو تحت عنوان سفير در محل كار جديدشان حضور مي يابند.

اين اقدام انگليس مي تواند رابطه اين كشور با ارمنستان – كه به خاطر موقعيت جغرافيايي اش اهميت زيادي براي حكومت بريتانيا دارد – را متزلزل كند.

 اگرچه به نظر مي رسد دولت ارمنستان نهايتا با دو سفير جديد انگليس راه بيايد اما هستند ديپلمات هايي كه نمي توانند با اين موضوع كنار بيايند. آرمن ناواسارديان يكي از اين افراد است. او كه پيش از اين معاون وزير امور خارجه ارمنستان بوده، مي گويد: «انگليسي ها با اين كارشان نشان دادند كه ما را جدي نمي گيرند. براي من سوال است كه آيا در كشورهاي ديگر هم يك زن و شوهر را به عنوان سفير كشورشان انتخاب مي كنند.

اصولارسم است كه هر سفير جديدي دو سال را براي شناخت خوب از كشور محل خدمتش وقت بگذارد اما اينجا ما خانمي را داريم كه بعد از چهار ماه پستش را با شوهرش عوض مي كند احتمالاقرار است دوباره ميز سفير به سركار خانم برسد. اميدوارم دولت كشورم بداند در روابطش با انگليس دنبال چه هدفي مي گردد».

تنها كشوري كه انگليس يك زوج را به عنوان سفيرش در آنجا انتخاب كرده زامبياست كه البته آنجا پستي به نام سفير وجود ندارد بلكه تام كارتر و همسرش كارولين ديويدسون به عنوان نماينده هاي عالي رتبه انگليس – كه ارزشي معادل پست سفير دارد – در زامبيا خدمت مي كنند.

بعد از استقلال ارمنستان در سال 1991 دولت انگليس، اين كشور جديد را به رسميت شناخت و از آن زمان به بعد روابط دو كشور در دو بعد سياسي و تجاري بسيار خوب بوده. آقاي ايوز پيش از ورودش به وزارت خارجه در دانشگاه ساسكس استاد رشته مطالعات روسيه بوده.

او و همسرش سابقه كار در سفارت انگليس در توكيوي ژاپن را هم دارند اما حضورشان در ارمنستان اولين تجربه آنها به عنوان سفير خواهد بود. خانم ليچ مي گويد: «داشتن شغل مشترك به من و همسرم اين فرصت را مي دهد كه با توان بيشتري روي كارمان تمركز كنيم و در عين حال براي بچه هايمان هم وقت بگذاريم.

 هر كدام از ما در طول دوران چهار ماهه خدمتش ديگري را در جريان آخرين شرايط كاري قرار خواهد داد و در مسايل مهم با هم مشورت خواهيم كرد و در قرارهاي كاري هم سعي مي كنيم دو نفري حاضر شويم.»

 وزارت امور خارجه انگليس به عنوان متهم اصلي اين ماجرا مدعي است كار عجيبي انجام نداده. سخنگوي اين وزارتخانه مي گويد: «انتخاب دو نفر به عنوان سفير روش جديدي براي كار است كه باعث مي شود خدمت بهتري به كشور ميزبان ارايه شود و با كاهش هزينه ها در برخي بخش ها به مردم كشورمان نشان مي دهيم كه پول ماليات آنها را بي جهت خرج نمي كنيم.»
نظرات بینندگان